dorigerus-vit/gula?

#1 - 4 februari 2007 10:05
Hej har en liten fråga, skrev ett inlägg under labyrintfiskar i natt, om ett par fiskar jag fick av släktingar igår.
Först trodde vi att det kunde vara kyssgurami, men det verkar inte så. Har tittat igenom alla ciklider, mfl arter inatt. Vi kom fram till att det kanske skulle kunna vara dvärgcikliden dorsigerus. Den liknar den bild som finns här på zoopet, men de flesta verkar tycka att det är helt andra färger som dom har på sina. Våra är färgmässigt väldigt lika en kyssgurami, men vi ser nu idag att den ena skimmrar i gult (lite guldgula) på bukfenor och stjärtfenan samt på buken. Ska försökahitta laddaren till kameran så att jag kan ta en bild. Dom är dessutom ganska mycket knubbigare än kyssguramin är, påminner i kroppen faktiskt mer om mina bolivianska fjärilar. Finns det någon som har "vita" dorsigerus???:confused: :confused:
#2 - 4 februari 2007 10:25
Några "vita" Laetacaror känner jag inte till. Men eftersom jag inte kan hitta en enda likhet mellan kurvcichlid och kyssgurami kan det ju faktiskt vara nästan vilken fisk som helst... av ca 15000 fiskarter i sötvatten. Om du inte kan ta någon bild kanske du kan beskriva form, fenor, fjäll, mun, näsöppningar etc. Då kan vi kanske placera din fisk i rätt familj eller världsdel.
#3 - 4 februari 2007 10:44
Några "vita" Laetacaror känner jag inte till.

Fast på bilden här på Zoopet så är det ju en vit dorsigera:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=898
#4 - 4 februari 2007 12:07
Är det en akvariemutation som saknar en färg eller ett blekt exemplar?
#5 - 4 februari 2007 13:21
Det är nog en fullständigt skräckslagen hona, nyss inköpt och iplonkad i ett fotoakvarium. De kan se ut så där när de trivs riktigt riktigt illa.
#6 - 4 februari 2007 13:44
Misstänkte det.
#7 - 4 februari 2007 14:05
Håller med om att det inte finns en enda likhet mellan kyssgurami och dorsiger, vare sig i färg eller kroppsform, plus att kyssguramin blir rejält mycket större.

Så här ska Laetacara dorsiger se ut:
#8 - 4 februari 2007 14:25
Azur skrev:
Det är nog en fullständigt skräckslagen hona, nyss inköpt och iplonkad i ett fotoakvarium. De kan se ut så där när de trivs riktigt riktigt illa.

"iplonkad"??? :D Förlåt, helt off topic, men det var ett så roligt "ord"!
#9 - 4 februari 2007 18:21
Ska bli kul om jag lyckas fixa ett foto så får ni se att man undrar ju, när man börjar från noll så att säga med artbestämmning. Kan inte få någon som helst hjälp av ägarna då dom inte vet ett skvatt om fiskar. Har hittat kamerasladden så den är laddad nu. Fattas bara en bild och det är inte min starka sida kan jag nämna;)
#10 - 4 februari 2007 19:21
Här kommer bilderna på fiskarna. Den ena med lite gult och den andra "kyssguramivit". VAD TROR NI ATT DET ÄR??[?] [:-15]
#11 - 4 februari 2007 19:25
Hmm, ser ut som en hona av den vita varianten av zebraciklid (Cryptoheros nigrofasciatus), kallad elfenbensciklid. Men den har lite lustig form, ser nästan ut som det är lite av den framavlade papegojcikliden i den.
#12 - 4 februari 2007 20:05
Håller med micke. Det är en papegoj-korsning.
#13 - 4 februari 2007 20:24
Ok, såg nu att den andra inte är samma exemplar, den har inget orange, så den är nog en hane, zebra/elfenbensciklider ser man skillnad på genom att honorna har orange på sidorna. Men förmodligen är dina sterila, eftersom det verkar vara papegojciklid inblandat. Men det lär du snart märka, för zebror leker ofta.
#14 - 4 februari 2007 20:41
Kan tala om att dessa två är ett syskopar av säkert 20 st som bor i ett akvarium med föräldrarna och inga andra fiskar. Föräldrarna ser ungefär likadana ut fast något större. Tyvärr hade deras lysrör pajat och det var lite svårt att se ordentligt. Dom som har fiskarna hade fått akvariet med alla fiskar av någon bekant. Dom har ingen aning om vad det kan vara för sort. Men leker gör föräldrarna, senast härom veckan hade dom ett gäng larver i en grop, tyvärr blev alla uppätna av de större ungarna. Det är överbefolkat i det akvariet ska jag säga.

Kan tillägga att mina två verkar tycka om min grotta av kokosnöt. Båda simmar in där titt som tätt, det har aldrig fjärilscikliderna gjort.
:D :D
Det blir spännande att se om jag hade turen att få en hane och en hona.

Annons