Dör utan synlig anledning

#1 - 13 maj 2007 10:51
Jag har ett malawikar som varit igång sedan september förra året. På tre veckor har fyra fiskar dött helt utan synlig anledning. En hane lekte och befruktade t o m en hona i onsdags och dog sedan dagen efter, så han verkade inte ha varit i så dålig form... Jag har undersökt fiskarna och letat efter sår, svullnader, avmagring och andra tecken men inte funnit något. Alla fiskarna har dock haft uppspärrade munnar när jag funnit dem döda.

Lite fakta om karet:
240 liter, ca 2000 l/h pump + massa filtermaterial bakom btn-bakgrund
vattenbyte varje vecka
inga växter
Brukar vara mellan 12-15 fiskar (nu är de 9) + 3 ancistrus
Golden, pseudotropheus acei ngara, aulonocara röd rubin (alla sorter har dött)
De leker ganska ofta, verkar pigga och äter bra
räkmix, flingfoder, majs eller ärtor 4-6 dagar i veckan
har i lite salt vid varje vattenbyte

Testade värdena i morse igen och det var fortfarande 0 nitrit, ph runt 8 och kh 4.

För några månader sedan dog två fiskar som jag misstänker hade fisktuberkulos. De blev magra trots att de åt, började simma konstigt och en av dem "tappade" ögat. De avlivades och därefter har ingen haft liknande symptom.

Vad tror ni det kan vara?
#2 - 13 maj 2007 14:44
haft samma problem som du kan dock inte säga vad det berodde på. nu verkar det ha avtagit.

fult friska ena dagen dagen efter ligger dom med uppspärrad mun helt döda utan några symptom
#3 - 13 maj 2007 16:21
Av ålder?
#4 - 13 maj 2007 16:29
samtliga va ungdjur har du någa fler idiotiska inlägg som inte tillför något kramfors?
#5 - 13 maj 2007 17:10
Har för mig att det är någon som tycker att det bara är en massa gnällkäringar på Zoopet.
Kramfors kom bara med ett förslag på vad det kanske kan vara och det tycker jag inte är ett idiotiskt inlägg!
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 maj 2007 18:14
mayday skrev:
samtliga va ungdjur har du någa fler idiotiska inlägg som inte tillför något kramfors?

Fullt adekvat fråga som kramfors ställde - det står faktiskt inte någonstans i Safirees inlägg att det var ungdjur.
Om du nu vet att det är ungdjur som Safiree har så skriv det istället för att vara oförskämd.
#7 - 13 maj 2007 19:08
Precis!!! Fyyy på dig;)
MVH
Magnus
#8 - 14 maj 2007 12:12
Ingen av fiskarna är helt fullvuxna än så det är inte av ålder tyvärr.
#9 - 14 maj 2007 13:13
Elaka malawisar...

... jag köpte en hona och hane en gång av någon sorts malawi som jag inte minns nu men vid hemkomst var honan död och när jag beklagade mig till affären sa de att det var ett misstag att stoppa dem i samma påse för när hanen blev stressad så var det troligt att han hade simmat in i honan så att simblåsan blev skadad?!?

Kan det vara någonting sådant??? Huserar du en seriemördare??? :D

Apropå dumma frågor... Jag svarade på en fråga om Platyyngel som enbart var av honkön och hade inte en tanke på att påpeka att alla platyyngel ser ut som honor från början... :D :D :D Så jag tror inte att det finns några dumma frågor på Zoopet...
#10 - 15 maj 2007 05:01
Safireee skrev:
Jag har ett malawikar som varit igång sedan september förra året. På tre veckor har fyra fiskar dött helt utan synlig anledning.

Låter nästan som dom blivit förgiftade om dom är pigga ena dan och döda nästa. Har du bytt foder eller finns det något annat som har förändrats senaste tiden.
#11 - 15 maj 2007 18:00
I mitt fall var det inte förgiftning eftersom inga andra visad symptom

har kastat allt gammalt foder nu o medecinerat mot typ allt samt nu gjort vattenbyte o filtrerat med aktivt kol får se om de hjälpte
#12 - 16 maj 2007 11:42
Jag har också funderat på om det kan vara någon slags förgiftning. Men vad jag vet så har inget särskilt förändrats på senaste tiden. Men jag ska klura lite på det. Man kan ju alltid hoppas på att det var något tillfälligt och att inte fler dör nu.
#13 - 29 maj 2007 19:59
kan säga att totalt foderbyte hjälpte inte

snacka med en importör o odlare och köpte medecin av han nu för 2 fiskar dog.
mins ej vad medecinen hette men va vita tabletter .... fungerade inte heller dagen efter medecinering dog en rödsebra som alltid va pigg innan.

samma som förr Hur pigg som helst dagen innan ... dagen efter stendöd med uppspärrad mun o inga andra symptom
#14 - 18 juni 2007 17:56
En hongi dog nu ,, inga symptom blev bplötslig slö sen dog den.
desikera den men inga parasiter men helt tom i magen
#15 - 29 juni 2007 17:48
Hmm kan inte va så mycke fel på vattnet o fiskarna
hitta yngel av Socolofi o Ancistrus

förstår mig inte på vad som e fel alltså

Annons