Dör en efter en

#1 - 25 april 2007 19:39
Mina Labidochromis C Golden dör en efter en, men jag kan inte förstå vad som är felet. De verkar ju vara pigga å glada, men med jämna mellanrum är det någon som blir lite slöare och får gråare/grumligare färger, men det är ju alltid bara en åt gången. Jag började mata lite mer sällan och göra ca 20% vattenbyten en gång i veckan, det verkade som att det hjälpte ett tag.. tills nästa blev sjuk.
Har inte kollat några vattenvärden, jag tänkte att de kanske skulle va OK eftersom jag gör rent regelbundet, men kanske det inte är så OK ändå?
Bör jag kolla vattenvärdena? Eller kan det vara något annat som är fel?

Förresten så är det en som håller på å dör medan jag skriver det här, och jag märkte att den bara snurrar runt, fast den simmar ju, så antingen är det väl simblåsan lr balanssinnet som är kaputt.?
#2 - 25 april 2007 20:24
Man ska alltid kolla vattenvärdena. Det kan ha att göra med något sådant, eller så har du fått någon smittsam sjukdom i burken. :(

Men börja med att kolla vattenvärdena.
#3 - 28 april 2007 10:56
Har nu testat vattnet, och det enda som inte är bra är GH-värdet, däremot är KH bra. GH:t verkar vara för lågt, men kan det verkligen ha någon så stor betydelse? Jag tycker det är konstigt om fiskarna dör pga det.
#4 - 28 april 2007 16:07
GH eller KH påverkar inte fiskarna utom genom att de ger ett stabilare pH-värde. Har du rengjort något i akvariet eller i närheten?
#5 - 28 april 2007 20:07
Jens A. skrev:
Har du rengjort något i akvariet eller i närheten?

Rengjort? Jag vet inte om jag fattade frågan rätt. Om du menar att jag skulle ha rengjort med nå såpa eller tvål? Nej, det har jag absolut inte.

Men vet du vad, jag har nog kommit på vad som är felet! Det måste vara bukvattensot, alla fiskarna har dött innan de har börjat svälla upp, så jag har inte tänkt på det tidigare. Men jag är rätt så jättemkt säkert på att det är det. Så det är väl bäst jag åker och hämtar ut medicin från en veterinär, jag antar att den medicinen är bättre än den som säljs i djuraffärer?
#6 - 28 april 2007 20:37
Tror jag läste på ciklid.se att det finns receptfri medicin med samma verksamma ämnen som det receptbelagda men minns inte vad den hette!
#7 - 28 april 2007 21:03
liindaa skrev:
Rengjort? Jag vet inte om jag fattade frågan rätt. Om du menar att jag skulle ha rengjort med nå såpa eller tvål? Nej, det har jag absolut inte.

Men vet du vad, jag har nog kommit på vad som är felet! Det måste vara bukvattensot, alla fiskarna har dött innan de har börjat svälla upp, så jag har inte tänkt på det tidigare. Men jag är rätt så jättemkt säkert på att det är det. Så det är väl bäst jag åker och hämtar ut medicin från en veterinär, jag antar att den medicinen är bättre än den som säljs i djuraffärer?

Tänkte också på det. Bukvattusot har så lömska symptom att man inte vet vad tusan det är. Fördelen med veterinärutskriven medicin lär väl vara att man vet att det är rätt, iallafall. Tyvärr har jag aldrig lyckats bota någon fisk som haft det...de har alla dött till slut. :(

Annons