Dör bakteriekulturen om man stoppar cirkulationen i ett innefilter?

#1 - 22 januari 2006 20:04
Dör bakteriekulturen om man stoppar cirkulationen i ett innerfilter gjort av elrör och filtermatta.

A. Japp, låt bli det[:(!]
B. Ingen fara att stänga av någon timma;)
C. Bara man inte stoppar all cirkulation. (Har ett ytterfilter åxo):D
D. :................[:-17]

Tacksam för svar
#2 - 22 januari 2006 20:08
B) skulle jag vilja säga, min bakterier har som mest överlevt strömavbrott på 5-6h.
C) kan ju också stämma, är det så att du har ett stort ytterfilter och ett innerfilter på några dl bara för extra cirkulation, så är det ingen fara att stänga innerfiltret.
#3 - 22 januari 2006 20:13
Har ett Eheim 2028 ytterfilter.
Har två Innerfilter på 50*10*10cm
Ta en glutt på bilder så ser du.
#4 - 22 januari 2006 21:15
Ett bra knep är om man har ytterfilter och vill "stänga av" det en längre tid är att ta en spann med akvarievatten....stoppa ner in/ut på pumpen och låta den pumpa i spannen......så gör jag om det ska vara något större ingrejj i karet och än sålänge har de funkat kanon :)

Mvh Peter
#5 - 23 januari 2006 03:31
[quote=Jimk]B. Ingen fara att stänga av någon timma;)
C. Bara man inte stoppar all cirkulation. (Har ett ytterfilter åxo):D[/quote]

båda är rätt och båda är fel.
innerfilter är inte lika känsliga som ytterfilter då dom är exponerade mot mer vatten.
däremot så är filtermassan i vissa innerfilter rätt bra inbyggt vilket försämrar men är filtermassan helt öppen kan det klara sej rätt länge.
och är den öppen kan det va relativt lätt att använda en syresten och luftpump för att ytterligare öka vid strömavbrott.
#6 - 23 januari 2006 10:23
luftpump med batteri?
#7 - 23 januari 2006 10:25
det finns.

i värsta fall kan man ju köra med cykelpump ;)
#8 - 23 januari 2006 10:28
:rolleyes: Eller själv sitta och blåsa bubblor med sugrör
#9 - 23 januari 2006 10:31
tror inte det är så bra i längden då utandningsluften innehåller 4% koldioxid men iofs är det ju en billig fylla :rolleyes:

EDIT;
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_32_40_492&products_id=161&osCsid=2d480cc6627cf5caa3f482aa62c4cc17
#10 - 23 januari 2006 16:20
Tack för alla svar.

Tyvärr var jag inte tydlig i min frågeställning [:I]
Anledning till att jag vill stänga ibland beror på att jag lider av tinitus.
Vissa dagar bättre, vissa sämre. Cykelpumpar o batteripumpar är alltså inga alternativ.

För att glömma "pipet" i öronen brukar jag se på tv nån timma med låg volym och då surrar akvariet förmycket. Inge kul med tinitus[:(!]

Håller på och bygger in alla pumpar i tvättstugan men det tar sin tid och jag är inte överens med mig själv hur det ska gå till annu.

Akvariet ger mig förövrigt massor vill inte på nåt sett vara utan.
#11 - 23 januari 2006 16:22
har också tinnitus och "oljudet" från min cirkulationspump påverkar bara positivt för min del.
lite oljud hörs de knappt men är det helt tyst är det som nån stor med en mistlur intil öronen typ.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 23 januari 2006 16:23
Som Raven skriver så är just innerfilter mindre känsliga. Hur länge det funkar beror helt enkelt på hur mycket skit det är i filtret - är det lite skit kan det stå still i flera timmar utan problem, väldigt mycket skit så gäller det mindre än en timme.
#13 - 24 januari 2006 00:28
Mitt 2028 hörs knappt och har det ju i vardagsrummet.
#14 - 29 januari 2006 16:25
[quote=Jimk]Anledning till att jag vill stänga ibland beror på att jag lider av tinitus. Vissa dagar bättre, vissa sämre. Cykelpumpar o batteripumpar är alltså inga alternativ.

För att glömma "pipet" i öronen brukar jag se på tv nån timma med låg volym och då surrar akvariet förmycket. Inge kul med tinitus[:(!]

Håller på och bygger in alla pumpar i tvättstugan men det tar sin tid och jag är inte överens med mig själv hur det ska gå till annu.

Akvariet ger mig förövrigt massor vill inte på nåt sett vara utan.[/quote]

Jimk, detta svar hör inte riktigt hemma i det här forumet, men det låter som att du nyss har fått din tinnitus och jag undrar om du vet att det finns hjälp att få? Och att du inte måste skydda dina öron extremt mycket för öronen mår tvärtom bra av att utsättas för normala ljud så länge de inte är hörselskadande. Det finns små apparater som mäter decibel om du vill ta reda på hur mycket saker och ting låter. Att se på tv med normal volym och att använda en cykelpump borde inte vara skadligt för dig. Och om det nu är så att du nyss har drabbats så kan det kanske vara en tröst att veta att de allra flesta brukar besväras allt mindre av sin tinnitus allt eftersom tiden går.

Annons