Dör artemiaägg i kallt vatten?

#1 - 6 september 2008 11:12
Halloj!
Den enda anledningen jag kan hitta till varför mina artemia ägg inte kläcks (För dom ska ju inte vara gamla, affären beställde ju hem dom så dom skulle vara färska) är att vattnet är för kallt, kanske blir ner mot 20-22 grader på kvällen, natten, och morgonen.

1. Dör äggen av detta?
2. Vad kan jag göra mot det? Jag har dom på akvariebelysningen, men den måste ju också släckas på kvällen, och då blir det ju kallt
#2 - 6 september 2008 11:15
Nej, kläckt artemia överlever även i kylskåpet i uppemot en vecka. 20-22 grader är inga problem, det bara fördröjer kläckningen lite.

Nästan alla problem med artemiakläckning beror på a) att man använt för mycket ägg så vattnet surnar, eller b) dåliga ägg. Det är annars svårt att misslyckas.
#3 - 6 september 2008 18:51
Fast dåliga ägg borde det ju inte kunna vara.

Aja, har i en ny sats med en lampa över också, som höjer temperaturen till 27-30. Eller blir det för varmt? :P
#4 - 6 september 2008 19:26
aldrig misslyckats med en sats, har ingen värme eller något, rätt kall lägenhet också... hur förvarar du äggen? hur mycket salt har du? jag har 1 msk havssalt, billigaste sortens man hittar på Coop per halvliter vatten och förvarar äggen i glasburk då jag hört från en person som hållit på länge att han tyckte det kändes som att mindre ägg kläcktes när han hade i plastburk, inte helt vetenskapligt men det har ju fungerat bra för mig så jag nämner det ;)

(Och helt säker på att jag fick bra ägg då jag var med när affärsinnehavaren öppnade förpackningen med nyinkomna ägg)
#5 - 6 september 2008 19:30
Mobster skrev:
aldrig misslyckats med en sats, har ingen värme eller något, rätt kall lägenhet också... hur förvarar du äggen?

Om man inte visste bättre så skulle man kunna tro att du diskuterar din fertilitet.. :D
#6 - 6 september 2008 20:10
Ojdå! Jag har bara en msk per liter, kan det vara felet?
#7 - 6 september 2008 20:24
Gaffel, där har jag som tur är mest misslyckats ;) om det nu är rätt ord att använda i sammanhanget :P

Jojjen, jag vet inte riktigt hur känsliga de är men testa en per halvliter, jag har en burk som rymmer ca 0.6 liter så jag tar en läskflaska 1.5 liters där jag blandar ihop 3 msk salt och skakar runt ett tag så det löses upp sen har jag till 2 satser där, ha kork på så är det ju heller ingen risk att vattnet spills ut :)
#8 - 6 september 2008 20:51
Hur viktigt är det att allt saltet löses upp, har just nu en jädra massa salt som flyter omkring icke upplöst.

Men fixade ytterligare en ny skål där jag skakat 2 msk så jädra noga så inte ett spår syns ^^
#9 - 6 september 2008 20:52
JojjeN skrev:
Ojdå! Jag har bara en msk per liter, kan det vara felet?

NEJ - vissa experter rekommenderar även lägre salthalter.
Men jag håller fast vid 1 msk per 3/4 liter.
Så det är inte ditt problem
#10 - 6 september 2008 20:53
erikthur skrev:
NEJ - vissa experter rekommenderar även lägre salthalter.

Men jag håller fast vid 1 msk per 3/4 liter.

Så det är inte ditt problem

SÅ du tror istället att mina 2 msk på en liter kommer förstöra så dedt inte blir några ägg? Blir förvirrad :O
#11 - 6 september 2008 20:57
NEJ - salthalten har nog ingen större betydelse.
De klarar mycket stora variationer från cirka 1 tsk per liter och uppåt.
Livhanken klarar nykläckt artemian tom från 3 promille - har jag inte skrivit det i någon av dina tidigare trådar...
#12 - 6 september 2008 21:01
erikthur skrev:
NEJ - salthalten har nog ingen större betydelse.

De klarar mycket stora variationer från cirka 1 tsk per liter och uppåt.

Livhanken klarar nykläckt artemian tom från 3 promille - har jag inte skrivit det i någon av dina tidigare trådar...

Så vad tror du kan vara felet? All infdo är:

Hobby artemia ägg, så färska att ffären fick beställa dom extra så dom kom i tisdags dit.
Har de misslyckade gångerna haft i 1 msk vanligt seltin salt, och 1 liter vatten. Därefter ytterst lite artemia ägg, och därefter ställt dom på akvariehyllan, där det dock på natten kanske blir lite kallt.
Har inte rört om, utan några ägg har sjunkt, medans resten stannat på ytan.
Pga snedtak så har inte äggen fått knappt något ljus, vilket kanske kan vara problemet?

Har både testat ställa i fönstret och på akvariet, men med samma resultat, och med mer och mindre ägg.
Idag ställde jag dit en lampa också, så vi imorgon kan se vad resultatet av det blir.
#13 - 6 september 2008 21:13
Mina får inte ett dugg ljus då jag har ett fulltäckande lock och först efter en labyrint kommer de in i mitten där ett hål finns med en artemiasil som man bara lyfter upp (dock ska detta inte göra skillnaden att jag får och du inte får, bara menar att de behöver inte ljus)
#14 - 6 september 2008 21:19
Det enda möjliga jag kan komma på är faktiskt då att saltet inte löstes upp i vattnet innan. :O
#15 - 6 september 2008 21:43
Seltin? Är inte det örtsalt?

Har du inte något vanligt bordssalt, med eller utan jod/antiklumpningsmedel (det spelar ingen roll) du kan testa med?

Att saltet inte var helt upplöst spelar ingen roll. Jag tror inte det spelar någon märkbar roll om man rör om äggen eller inte heller.
#16 - 7 september 2008 05:43
Nej, seltin är vanligt bordssalt utan jod.

Men då verkar det inte finnas en enda anledning till att äggen inte kläcks. :S

Förresten igår kväll ed en gammakl glasspaket (36 timmar) precis när datorn var avstäng och jag skulle sova, såg jag massa orangebruna prickar, såg nästan ut som en gägga av dom, som var lite större än äggen, men eftersom dom inte rörde sig som jag tänkte att artemiorna väl skulle göra när jag lyste i ett hörn, eller ens rörde lite med fingret, så hällde jag ut det med tanken att artemian måste ha dött.

Var det rätt eller fel? Ligger artemia stilla, eller kan den på något sätt ha dött? För den låg som sagt på bottnen i två olika klumpar, och rörde sig inte. Eller var det något annat?
#17 - 7 september 2008 05:52
seltin är inte vanligt bordssalt
http://www.seltin.nu/index.asp
#18 - 7 september 2008 05:54
Ojojoj då det står det inte på deras förpackningar :S Vi har inget annat salt hemma förutom sdåntdär grovt havssalt, men det går ju knappast lösa upp i vattnet. ^^
#19 - 7 september 2008 05:59
grovt havssalt borde fungera bra
#20 - 7 september 2008 05:59
Jag testar havssaltet då, men cyklar och köper bordssalt också till framtiden senare idag. ;)
#21 - 7 september 2008 06:23
Nu står den nya satsen med artemia ägg uppe, nu får vi hoppas det händer något. =)
#22 - 7 september 2008 08:42
Kläck artemia kan vara skitsvår att få syn på, om man råkar vara över 30. Jag får använda en stark ficklampa och ett förstoringsglas och mina läsglasögon för att överhuvudtaget lyckas upptäcka dem. Dessutom tycks de simma i ett visst ganska snävt skikt av vattnet, så fokuserar man fel med förstoringsglaset ser det ut som om det inte finns några.

Själv har jag strulat veckovis för att försöka få till en vettig artemiafarm utan att riktigt lyckas och jag kan säga att jag känner mig rätt frustrerad över alla kommentarer om hur förbaskat lätt det är och att man inte kan misslyckas...[:(!]
#23 - 7 september 2008 09:56
Men på Azurs bilder ser det ut som att man ser dom lätt. :O

Aja, vi får väl hoppas att jag med mitt nya salt kan ansluta mig till skaran som tycker det är lätt att odla. :O
#24 - 7 september 2008 09:57
de är ruskigt små, är det mycket syns det lätt men är du försiktig med doseringen kan det vara ruskigt svårt, eller i början av kläckningen när det inte är många
#25 - 7 september 2008 12:06
Största anledning till att många misslyckas är förmodligen för att det säljs så mycket ägg av dålig kvalité, alternativt att de förvarats under dåliga förhållanden i affären. Att ni inte kan se dem känns konstigt också, jag ser mina väldigt lätt, oavsett om de är få eller många, och jag förstår ärligt talat inte hur man skulle kunna behöva ett förstoringsglas för att se dem (om man nu inte har väldiga synproblem). Att man har svårt att se typ vinägermikro eller toffeldjur kan jag förstå, men nykläckt artemia? Då bör ni nog uppsöka en optiker :)
#26 - 7 september 2008 12:50
Kan äggen dö av för varmt vatten då? Nu kände jag på vattnet som jag såg hade avdunstat säkert hälften av, och vad jag kan avgöra med fingrarna så ligger nog temperaturen på 30-34 grader.

Är det någon fara? Har stängt av lampan, den gjorde ju vattnet så varmt.
#27 - 7 september 2008 13:14
Iofs det kanske beror på bakgrunden att man har svårt att se dem om det är få, jag har svart bakgrund i min kläckare men de flesta har väl vit om de använder glasspaket och sånt :)
#28 - 7 september 2008 14:52
JojjeN skrev:
Kan äggen dö av för varmt vatten då? Nu kände jag på vattnet som jag såg hade avdunstat säkert hälften av, och vad jag kan avgöra med fingrarna så ligger nog temperaturen på 30-34 grader.

Är det någon fara? Har stängt av lampan, den gjorde ju vattnet så varmt.

Vid temperaturer över 30 grader så riskerar du förmodligen hela tiden att kulturen kraschar pga syrebrist. Men vid 29-30 grader får man väl egentligen snabbast resultat, men det är ju en hårfin gräns. Kan tänka mig att högre temperaturer fungerar sämre om man kör "glasslådemetoden" dessutom. Själv kör jag rumstemperatur, och jag använder genomskinliga godisburkar som man kan få gratis hos sin lokala livsmedelsbutik. Och jag använder ingen lampa, dock får de ljus utifrån eller från närliggande akvarium, men jag vet inte om det gör någon skillnad.
#29 - 7 september 2008 14:58
Aja, nu sjunker temperaturen sakta igen iaf, jag rör runt lite då och då för att få upp syret.
#30 - 7 september 2008 15:53
oaken skrev:
Vid temperaturer över 30 grader så riskerar du förmodligen hela tiden att kulturen kraschar pga syrebrist. Men vid 29-30 grader får man väl egentligen snabbast resultat, men det är ju en hårfin gräns. Kan tänka mig att högre temperaturer fungerar sämre om man kör "glasslådemetoden" dessutom. Själv kör jag rumstemperatur, och jag använder genomskinliga godisburkar som man kan få gratis hos sin lokala livsmedelsbutik. Och jag använder ingen lampa, dock får de ljus utifrån eller från närliggande akvarium, men jag vet inte om det gör någon skillnad.

Eftersom jag vill testa allting, så stack jag och köpte Jozo salt, och tog en godisförpackning.

Så nu står den jämte glassförpackningarna på akvariet, och jag ska inte röra mer nu.
#31 - 7 september 2008 16:15
JojjeN skrev:
Aja, nu sjunker temperaturen sakta igen iaf, jag rör runt lite då och då för att få upp syret.

Rör inte runt! Artemiaäggen skall flyta på ytan. Den nykläckta artemian startar med att hänga under äggskalet. Och rör du runt får du väl ut artemiaskalen till området där du skall skörda dom.
#32 - 7 september 2008 16:17
Dåliga ägg - fel salt - låg temp - röra om...
Är du inte säker på att du försöker göra så många fel som finns???
#33 - 7 september 2008 16:24
erikthur skrev:
Rör inte runt! Artemiaäggen skall flyta på ytan. Den nykläckta artemian startar med att hänga under äggskalet. Och rör du runt får du väl ut artemiaskalen till området där du skall skörda dom.

Jag rörde såklart på sidan där äggen inte var. ;)

erikthur skrev:
Dåliga ägg - fel salt - låg temp - röra om...

Är du inte säker på att du försöker göra så många fel som finns???

Jo, jag börjar undra det jag med. :P Men nu har jag läst igenom tråden flera gånger, och nu verkar inget vara fel med den nya satsen artemia iallafall, den gamla kan det ju vara syrebrisdt i då pga hög temperatur.
#34 - 7 september 2008 19:56
erikthur skrev:
Rör inte runt! Artemiaäggen skall flyta på ytan.

..fast det verkar inte spela någon roll för kläckningen. Jag rör om när jag kommer ihåg det, märker ingen skillnad mot när jag inte kommer ihåg det.
#35 - 8 september 2008 12:55
Nu är här skitmycket från glassburken som simmer omkring! Har dock problem att få över dom på rätt sida, men några har fattat grejen. ;)

Nu väntar jag och se resultatet i godisburken, har faktiskt en känsla av att den kommer gå ännu bättre.

Tack så mycket för era svar, utan er hade jag aldrig bytt salt utan gett upp! :)
#36 - 8 september 2008 13:22
Tillohcmed i godisburken där det bara varit i kanske 20 timmar myllrar det av liv, dock ska jag vätna till matningen ikväll, då troligen ännu fler är kläckta.

Två frågor:

Hur ska jag locka över artemian i godisburken, lampan lyser ju rakt igenom så hela blir ljus?

Bästa taktiken för att fånga dom, man kommer ju inte åt i hörnen av glassburken där dom samlar sig när man lyser med lampan. :S
#37 - 8 september 2008 13:51
JojjeN skrev:
Tillohcmed i godisburken där det bara varit i kanske 20 timmar myllrar det av liv, dock ska jag vätna till matningen ikväll, då troligen ännu fler är kläckta.

Två frågor:

Hur ska jag locka över artemian i godisburken, lampan lyser ju rakt igenom så hela blir ljus?

Bästa taktiken för att fånga dom, man kommer ju inte åt i hörnen av glassburken där dom samlar sig när man lyser med lampan. :S

Du får täcka sidorna med böcker elr valfria pinaler som ej släpper igenom ljus.
Använd en pipett elr kanyl, (utan nål ;)) för att suga upp de, funkar ockå att suga upp med luftslang.
#38 - 8 september 2008 13:57
Men om man suger upp dom med någonting, är det inte risk att det blir ett drag så ägg från andra sidan kommer över?
#39 - 8 september 2008 20:29
Några äggskal spelar ingen roll, men håll dem så få som möjligt bara.

Så det var saltet, alltså? Du har gjort likadant i övrigt?
#40 - 9 september 2008 05:40
JojjeN skrev:

Två frågor:

Jag brukar sätta en spotlight mot ett av hörnen.
#41 - 9 september 2008 14:07
Azur skrev:
Några äggskal spelar ingen roll, men håll dem så få som möjligt bara.

Så det var saltet, alltså? Du har gjort likadant i övrigt?

Ja likadant annars.

DSock fick jag ännu större skörd i godisburken. =)
#42 - 9 september 2008 14:46
JojjeN skrev:
Ja likadant annars.

DSock fick jag ännu större skörd i godisburken. =)

Lustigt. Hade du samma mängd (ungefär) ägg i båda?
#43 - 9 september 2008 15:06
Ja, en knivspets
#44 - 17 september 2008 20:27
#45 - 18 september 2008 05:18

Det är den jag följer
#46 - 20 september 2008 16:06
JojjeN skrev:
Så vad tror du kan vara felet? All infdo är:

Hobby artemia ägg, så färska att ffären fick beställa dom extra så dom kom i tisdags dit.

Har de misslyckade gångerna haft i 1 msk vanligt seltin salt, och 1 liter vatten. Därefter ytterst lite artemia ägg, och därefter ställt dom på akvariehyllan, där det dock på natten kanske blir lite kallt.

Har inte rört om, utan några ägg har sjunkt, medans resten stannat på ytan.

Pga snedtak så har inte äggen fått knappt något ljus, vilket kanske kan vara problemet?

Har både testat ställa i fönstret och på akvariet, men med samma resultat, och med mer och mindre ägg.

Idag ställde jag dit en lampa också, så vi imorgon kan se vad resultatet av det blir.

Seltin fungerar inte.
#47 - 19 februari 2009 17:57
JAg har lite frågor.

Hur "skördar" ni naupilerna på ett smidigt sätt?
Jag har artemiasil, doseringssprutor, pipetter akvarieslang osv osv.
Men tycker endå jag inte har kommit på ett smidigt sätt att få upp dom ur plastbyttan..

Och hur länge kan man förvara dom efter kläcknig (jag vet att näringsnivån i dom sjunker) kan man till och med föda upp dom lite? Eller är det väldigt svårt?

Och måste man i så fall byta förvaringsvatten eller burk?
#48 - 19 februari 2009 18:27
Jag "slangar" upp nauplierna till min sil (hävertering) vilket jag tycker är ganska enkelt. Slangen är samma som man använder för genomluftning. Man lär kunna förvara nykläckt artemia upp till en vecka i kylskåpstemperatur. Gjort det själv några gånger. Matar gör jag endast om jag vill försöka få dom att växa upp. Det var mina svar...
#49 - 19 februari 2009 18:30
erikthur skrev:
Jag "slangar" upp nauplierna till min sil (hävertering) vilket jag tycker är ganska enkelt. Slangen är samma som man använder för genomluftning. Man lär kunna förvara nykläckt artemia upp till en vecka i kylskåpstemperatur. Gjort det själv några gånger. Matar gör jag endast om jag vill försöka få dom att växa upp. Det var mina svar...

När du säger slangar upp, suger du med munnen då eller? Inget jag är sugen på :)

OK, men du förvarar dom i en uppen behållare i kylen med samma vatten du kläckte dom i då eller?

Och när du matat dom, kör du bara finfördelat flingfoder? eller kanske ägggula upplöst i vatten? Har du sett dom bli större då?
#50 - 20 februari 2009 05:22
Man skall ju helst inte suga upp det i munnen precis. Man startar häverteringen med ett sug och sedan får de olika naturlagarna ta över.

I kylskåpet använde jag en behållare med lock på och vattnet var kläckningsvattnet.

Mata - Liquifry, jästlösning och vid något tillfälle har jag väl även försökt med spirulinapulver. Och så rör jag om i burken rejält någon eller några ggr dagligen. Svårigheten är nog att mata lagom. Vattnet skall ju bli mjölkigt men blir det för mycket kommer det inte att gå bra. Men finfördelat flingfoder skulle jag nog avråda från i alla fall när de är små.
#51 - 20 februari 2009 08:03
jag kör med en doseringsspruta. tror de finns att köpa på apoteket. väldigt smidigt! :)
#52 - 20 februari 2009 18:14
JojjeN: Är det ok att jag lånar tråden lite?

Jag har köpt artemia ägg för ett tag sedan och försökt föda upp i glassburk i 2 omgångar - ingenting!. Jag har haft i 1 msk salt ( från akvarium affären, för artemia) och låtit det stå under en stark lampa för att hålla tempen som legat på ca 25 grader. Men jag förstår inte vad jag gör för fel. Dåliga ägg?
#53 - 20 februari 2009 18:20
smurfmats skrev:
jag kör med en doseringsspruta. tror de finns att köpa på apoteket. väldigt smidigt! :)

Japp jag kör med med en stor doseringsspruta, plus en bit akvarieslang.
Men "väldigt smidigt" nej det vet jag inte :)

Äh man får väl greja med det ett par ggr för att få in "sin" rutin.
#54 - 20 februari 2009 18:23
Jag har redan använt tråden klart, så Uddaveka, det är helt okey att ni använder den till offtopic. :)
#55 - 20 februari 2009 18:24
Uddaveka skrev:
JojjeN: Är det ok att jag lånar tråden lite?

Jag har köpt artemia ägg för ett tag sedan och försökt föda upp i glassburk i 2 omgångar - ingenting!. Jag har haft i 1 msk salt ( från akvarium affären, för artemia) och låtit det stå under en stark lampa för att hålla tempen som legat på ca 25 grader. Men jag förstår inte vad jag gör för fel. Dåliga ägg?

Är du säker på att inget verkligen kläckts? Endel, inklusive jag, missar att ens se djuren första gången man provar, för dom är sjukt små.

Annars säger jag som i alla andra trådar som gäller detta, har du gjort så som du nu säger, så är äggen döda om det inte kläcker. Det är ingen raketforskning tydligen.
#56 - 20 februari 2009 21:12
Kläcks ingenting så är det tyvärr oftast dåliga ägg punkt slut
#57 - 23 februari 2009 17:02
Ok:(. Då måste jag se till att få tag på bra ägg. Någon som vet vart i gbg/ kungsbacka man kan köpa bra ägg?
#58 - 23 februari 2009 17:03
Uddaveka skrev:
Ok:(. Då måste jag se till att få tag på bra ägg. Någon som vet vart i gbg/ kungsbacka man kan köpa bra ägg?

Jag köpte bra ägg på gubbero zoo på norra gubberogatan. Prova där!
#59 - 27 februari 2009 21:10
Och nu ansluter jag också mig till tråden...
Enda gången jag misslyckats med artemia var när jag misstog mig på salthalten (hade inte kläckt på ett tag och kom inte ihåg vad jag brukade köra på), men i normala fall blir det 20-30ml jodfritt havssalt per liter vatten, rumstemperatur och äggen kläcks på ett dygn. Har dessutom övergett glassburkarna till förmån för Hobby Artemiakläckare, en helt suverän liten uppfinning! (Hoppas inte det här räknas som reklam eller nåt.) Dessutom brukar jag "långköra" lite av ren lathet ibland, jag fyller på med lite ägg några dagar i rad efter att jag kört igång kläckningen tills jag märker att kläckningen avtar... Brukar funka bra i en 3-4 dagar i alla fall!
#60 - 6 augusti 2009 09:32
Vart förvarar man burken med äggen i? Skafferiet?
#61 - 11 augusti 2009 07:53
Kylskåpet rekommenderas i tät burk. För långtidsförvar använder jag frysen.
#62 - 11 augusti 2009 16:58
Jag förvarar mina i frysen och tar bara ut så mycket som jag behöver under ngr veckor. Djupfrysta verkar äggen odödliga ... men så kan det väl inte vara?
#63 - 11 augusti 2009 17:15
legob skrev:
Jag förvarar mina i frysen och tar bara ut så mycket som jag behöver under ngr veckor. Djupfrysta verkar äggen odödliga ... men så kan det väl inte vara?

Jag hade en portion i dubbel plastpåse i kylen och som varit med två flyttar. Kastade den för någon månad sedan men det kläcktes fortfarande en stor andel av äggen. Det fantastiska är att jag köpte dem av Hjortgatans Zoo 1999 eller 2000, kommer inte ihåg när.
Tobbe

Annons