Om det nu är så att cyanobakterier bara behöver en liten smula fosfat för att växa och frodas, och dessutom "början" till dem kan finnas lite överallt, t.ex. i kranvattnet, så borde det ju finnas cyanobakterier i vartenda kar som har det minsta lilla fosfat.
Ja men det var ju inte så jag sa. Jag citerar mig själv:
"Naturligtvis krävs det även övriga spårämnen av alla de andra mikroämnena, men vanligt kranvatten duger gott för att täcka det grundläggande behovet - speciellt om man matar."
Det är viktigt att det ofta är Ammonium som triggar igång en Cyanobakterieblommning. När den kväveföreningen, tillsammans med andra (nitrit, nitrat) är förbrukad så kan Cyanobakterierna livnära sig på atmosfäriskt kväve N2 som kommer ner via ytrörelse samt fosfatet från matningen. Dom kan livnära sig, men kanske inte föröka sig i någon större omfattning.
Plockar du i detta läge minutiöst ut alla Cyanobakterier du hittar så plockar du ut fosfatet, varpå det blir allt svårare för Cyanobakterierna att föröka sig. Har man ovanpå det en massa växter som sprutar ut syre så mår dom väldigt illa. Dom slutar förökar sig och dom kommer inte tillbaks.
Även helt växtfria kar som hålls igång med ett effektivt biofilter klarar sig ju ofta utan cyanobakterier. Hur går det ihop?
Därför att det effektiva biofiltret effektivt förhindrar ammonium från att någon längre stund befinna sig i vattnet. Stäng av filtret och lämna några döda fiskar ligga och ruttna (ammoniumspik) så kommer Cyanobakterierna tillbaks. Direkt.
Och även om jag, som jag sa, plockat bort cyanobakterierna för hand, har jag ju knappast fått bort varenda "smula", och i vilket fall har jag ju återigen tillfört fosfat vid matning etc.
Ja. Fosfatet i sig triggar inte Cyanobakterier. Finns bara svårtillgängligt nitrat och du plockar bort Cyanobakterierna gång på gång tillsammans med vanliga vattenbyten så har du en miljö visserligen Cyanobakterier kan leva i, men förkningstaketen är inte hög.
Den som har/har haft Cyanobakterier kommer alltid se dom ligga på lur längs framkanten på rutan - i väntan på en ammoniumknäpp.
Ändå har cyanobakterierna försvunnit när karet kommit igång.
Jupp. Självklart =)
Och vad menas egentligen med att de binder atmosfäriskt kväve? Att de inte går upp till ytan och andas förstår jag ;-), men hur går det till?
Precis som det finns O2 i vattnet så finns det N2.
Kom igen! =)
*pfft* ;)