Doppvärme, snälla hjälp

#1 - 14 augusti 2007 16:13
Hej, jag har en doppvärme som jag ska sätta i fiskarnas akvarie..
Men vad har mamn det till? Sätter man bara fast den i akvariet så är det klart eller??
Nån som vet också hur varmt slöjstjärtar och mollys ska ha i sitt vatten? SNÄLLA SKRIV SNARAST!
#2 - 14 augusti 2007 16:23
Hej,

Lugn :) jag tror inte att du behöver någon doppvärmare nu?! Vilken temp håller karet nu? Se noga till att du inte höjer för fort om du ska höja tempen och se noga till att du har flera termometrar att kolla så att tempen verkligen stämmer för flera termometrar och doppvärmare visar flera grader fel!!!

Jag har för mig att Black Molly vill ha ända upp till 28 grader men det håller karet nu om du har täckglasen på och belysningen tänt av sig självt om det inte är för stort.. ;) Tror som sagt var inte att du behöver doppvärmare nu..
#3 - 14 augusti 2007 16:26
fishey skrev:

Men vad har mamn det till? Sätter man bara fast den i akvariet så är det klart eller??

Nån som vet också hur varmt slöjstjärtar och mollys ska ha i sitt vatten? SNÄLLA SKRIV SNARAST!
Du behöver inte ha igång den alls så du kan stänga av den Slöjskärt är en kallvatten fisk och Molly klarar den temp som råder för närvarande i Sverige så det är ingen ide att ha den igång:)
#4 - 14 augusti 2007 16:33
Jag tror inte heller att det är någon panik med att få i en värmare i ditt akvarium just nu. Många brukar sommartid snarare ha problem med för hög temeratur i sina akvarium.

Vad har du för temp förresten ?

Mvh/Janne
#5 - 14 augusti 2007 16:35
aha okej, för nu har jag "handvarmt" ska köpa termometer imorgon, ingen i djuraffären har sagt något om termometer, bara att man skulle ha doppvärmen igång. Men mina fiskar verkar må bra i det "handvarma" vatten iallafall :) tack för svaren :D
#6 - 14 augusti 2007 16:56
fishey skrev:
aha okej, för nu har jag "handvarmt" ska köpa termometer imorgon, ingen i djuraffären har sagt något om termometer, bara att man skulle ha doppvärmen igång. Men mina fiskar verkar må bra i det "handvarma" vatten iallafall :) tack för svaren :D
har du ingen termometer så ska du omedelbart dra ur doppvärmaren!!! den kan stå och värma vattnet över 30gr! du säger handvarmt... för mig betyder det 37gr:eek:
Du har en väldigt olycklig fiskblandning då slöjstärten gärna har 18-22gr ungefär och mollys gärna 26-28
#7 - 14 augusti 2007 17:13
fishey skrev:

Var väldigt försiktig med tempen för slöjstjärtar! Jag hade två stycken men när tempen gick upp mot 28-29 grader dog båda två! Jag måste lägga i PET-flaskor med is varge dag i lilla (61L) karet för att det inte ska bli för varmt. (ja, jag bor i en bastu :p)
#8 - 14 augusti 2007 17:17
26grader är ingen fara för en slöjstjärt
#9 - 14 augusti 2007 17:22
eriahl skrev:
26grader är ingen fara för en slöjstjärt

Du kanske har tåligare slöjstjärtar än dom jag fick tag på. Mina klarade sig inte länge hemma hos mig :(
#10 - 14 augusti 2007 17:26
Termometer..

Det finns en termometer som kostar en tia mer än de andra och är långsmal och gul med rött kvicksilver.. Den har jag fått höra stämmer bäst.. Jag har 3 st till mina 3 kar och de stämmer, har även kollat dem med utetermometern :D

De där man klistar på glaset borde vara till leksaksakvarium för de visar inte alls rätt och flera andra glastermometrar visar flera grader fel... Det borde gå att kolla på dem i affären, att alla visar samma rumstemp... ;)
#11 - 14 augusti 2007 17:44
Katharina skrev:
Det finns en termometer som kostar en tia mer än de andra och är långsmal och gul med rött kvicksilver.. Den har jag fått höra stämmer bäst.. Jag har 3 st till mina 3 kar och de stämmer, har även kollat dem med utetermometern :D

De där man klistar på glaset borde vara till leksaksakvarium för de visar inte alls rätt och flera andra glastermometrar visar flera grader fel... Det borde gå att kolla på dem i affären, att alla visar samma rumstemp... ;)

Jag har en sådan som just nu visar 28 grader. Jag ska lägga i is också. Men det är sånna thermometrar dom säljer i min affär.
#12 - 14 augusti 2007 17:59
är det okej om vattnet är rumstempererat?
#13 - 14 augusti 2007 18:38
Appropå termometrar ! Jag har föregångaren till denna i mitt akvarium !

http://www.kjell.com/?item=48528&path=

En vanlig elektronisk stektermometer ! Fast den har en väldigt bra funktion, man kan nämligen ställa en temperatur där man vill att den skall varna ! Då kan man ställa den på 27-28 grader, då det börjar bli lite väl varmt i vattnet ! Då piper den !

Min visar dessutom bara en halv grad fel mot en labtermometer som jag har testat den mot !

Mvh/Janne
#14 - 14 augusti 2007 18:47
fishey skrev:
är det okej om vattnet är rumstempererat?

Det är helt ok ! Det är ju nästan omöjligt att komma under rumstemp om man inte gör täta vattenbyten med kallare vatten, eller skaffar kylanläggning !

Ett tips om man har för varmt. Ta bort täckglasen ! Då kommer avdunstningen att "sno värme" från vattnet.

Mvh/Janne
#15 - 14 augusti 2007 19:23
fishey skrev:

Lugn o fin ca 26 grader till molly har jag, funkar kalas.
vill du fästa fast den med sugpropp gör du det.
vildu dölja den med en vägg framför så gör du det.

skaffa gärna en termometer ex vis skinktermometern så har du koll,
eller så kan du köpa en termometer i zooaffären.

lycka till.

Annons