Doppvärmaren vägrar slockna.

#1 - 15 mars 2007 10:55
min jäger värmare vägrar att slockna. lampan lyser hela tiden. har den på 29grader. vattnet är redan 29grader varmt men den slutar endå inte lysa. det var inte såhär tidigare, blev så igår då jag gjorde ett vattenbyte.

någon som vet vad det är för fel?
#2 - 15 mars 2007 10:58
Amaro skrev:
min jäger värmare vägrar att slockna. lampan lyser hela tiden. har den på 29grader. vattnet är redan 29grader varmt men den slutar endå inte lysa. det var inte såhär tidigare, blev så igår då jag gjorde ett vattenbyte.

någon som vet vad det är för fel?

Kan vara termostaten som är trasig. Samma hände med min för ett tag sen, fick svaret här att byta ut den. Jag hade till slut närmare 37 grader i karet... innan jag bytte den.
#3 - 15 mars 2007 11:01
håll koll på tempen.
går den upp till 30-31grader så kanske det är dags att köpa en ny.

ett klassiskt misstag (själv gjort ett par gånger) är att inte stänga av värmaren när man tömmer vatten (blottlägger man värmaren närden är på så kan de gå sönderrätt lätt pga överhettning alt. så kan de spricka när man fyller på med vatten igen).
#4 - 15 mars 2007 11:07
jasså jasså. joo jag vet, jag gjorde det misstaget 1-2 gånger, dvs att inte stänga av den vid vattenbyten. men jag gör det alltid nu för tiden. tycker de e skumt att den "pajjade" igår.

men men 3 års garanti står det. så jag går väll ner till butiken med den senare idag och tar hem en ny.

en fråga.
en vänn har 100W's värmare, de är ju från 100-150Liter. tror ni det fungerar till ett 180liters? jag var lite skeptisk angående det hela, vad sägs?
#5 - 15 mars 2007 11:19
ingen som kan svara?
#6 - 15 mars 2007 11:45
Amaro skrev:
ingen som kan svara?

Hur kraftig värmare man bör välja beror inte enbart på hur stort akvarium man har utan hur mycket man vill värma vattnet ;)
Har du kallt i rummet behövs en kraftigare värmare än om du varmt, och ur säkerhetspunkt är det ju alltid bra att ligga lite i underkant vid val av värmare. Går då termostaten sönder som den gjorde i ditt fall riskerar inte vattnet bli för varmt.

Under normalförhållanden d.v.s. om du vill värma vattnet +4-6 grader så fungerar en 100W alldeles utmärkt till ditt 180 liters.
#7 - 15 mars 2007 12:15
jag har 25grader i min tank pga min ljusramp.
watt på värmaren är egentligen inte vidare väsentligt såvida man inte ska göra stora höjningar.
min ligger på 150w (har 400L) och kan lätt höja tempen med 2grader.
#8 - 15 mars 2007 13:02
Amaro skrev:
jasså jasså. joo jag vet, jag gjorde det misstaget 1-2 gånger, dvs att inte stänga av den vid vattenbyten. men jag gör det alltid nu för tiden. tycker de e skumt att den "pajjade" igår.

men men 3 års garanti står det. så jag går väll ner till butiken med den senare idag och tar hem en ny.

en fråga.

en vänn har 100W's värmare, de är ju från 100-150Liter. tror ni det fungerar till ett 180liters? jag var lite skeptisk angående det hela, vad sägs?

100W till ett 180-liters räcker alldeles utmärkt, har en 150-wattare till ett 540-liters utan problem.
Kolla bara att den inte går orimlígt mycket, det kan slita på termostaten.
#9 - 15 mars 2007 13:52
okej då vet man det.

Vet ni vad. tycker det är ganska märkligt faktiskt.

jag ska ta det än en gång med lite tillägg.

från att jag köpte min värmare tills igår så har den fungerat bra. tempen har legat som den ska ligga, värmaren har slagits på då det behövs och stängts av då den värmt vattnet tillräckligt (automatiskt).

igår så slocknade den aldrig. den värmde hela tiden. jag hade tempen på 29grader men den växlade från 29 till ca 30grader av sig själv (inte så farligt). Men den slocknade aldrig. detta jämfört med tidigare är ju annorlunda, alltså så bör det vara något fel på värmaren eller vad säger ni ?

jag gick ner till butiken och förklarade detta. de sa att de inte hade nya värmare inne samt att det kommer ta ca en månad tills jag "kan" få en ny.
varför? jo för att killen som testar "trasiga" värmare kommer då och han måste testa den innan jag kan få en ny. för om det sen kommer fram att det inte är något fel på min värmare av något konstigt skäl så förlorar butiken på det om de ger mig en ny värmare.

jag fattar inte, jag har ju 3års garanti på värmaren. asså kan dom ens göra sådär? de sa att jag skulle lägga in värmaren igen och avvakta. ja men tänk om problemet blir större och den höjer tempen till 37 grader (vilket jag hört har hänt) ofta dem då kommer stå för problemen.

så Frågan är, kan dom göra sådär? på mitt kvitto står det 3års garanti, det står inget om att någon måste testa min värmare först.

har aldrig hört att något liknande har hänt asså.

men vad vet jag, det kanske är så det går till, eller?
#10 - 15 mars 2007 14:01
Amaro skrev:
jag gick ner till butiken och förklarade detta. de sa att de inte hade nya värmare inne samt att det kommer ta ca en månad tills jag "kan" få en ny.

varför? jo för att killen som testar "trasiga" värmare kommer då och han måste testa den innan jag kan få en ny. för om det sen kommer fram att det inte är något fel på min värmare av något konstigt skäl så förlorar butiken på det om de ger mig en ny värmare.

Jag tycker det låter jättekonstigt, klart du ska få en ny värmare direkt! Nu kan inte jag något om hur de "bör" gå tillväga i en djuraffär, men som sagt: Det verkar konstigt att de ska behöva testa värmaren innan de byter ut den...:mad:
#11 - 15 mars 2007 14:11
Du kan alltid snacka med butiken om du inte kan köpa en ny värmare tills den som kommer för att testa värmaren är tillbaka, och skulle den då vara sönder få pengarna tillbaks. Är inte värmaren sönder så har du iofs 2 st, men det är aldrig fel att ha en extra.
Jag skulle inte lita på värmaren om den gör på det viset, och kokt fisk kan bli dyrare än en ny doppvärmare.
#12 - 15 mars 2007 14:28
Större akvarie löser problemet eller låt doppvärmaren gå på timer..

Men termostat är ju egentligen trevligt
#13 - 16 mars 2007 13:59
Xul skrev:
Större akvarie löser problemet eller låt doppvärmaren gå på timer..

Men termostat är ju egentligen trevligt

Hmm.. ja ett större akvarie löser säkert den ekonomiska frågan i det hela ;)
#14 - 16 mars 2007 16:29
Enklast är väl att stoppa värmaren i en hög vas med vatten och en termometer i.

Annons