Doppvärmaren sprack! Farligt??

#1 - 25 augusti 2010 19:56
Hej!
Min doppvärmare sprack för att den blev för varm!
Är det någon fara för fiskarna annat än värmen?
Alltså om det finns nå kemikalier i den som förgiftar dem eller så??

hjälp...
#2 - 25 augusti 2010 20:12
Den kan väl bli strömförande kan tänkas och det är ju risky buisness! Hade du den inte nersänkt i vattnet?
Bilagor:
#3 - 25 augusti 2010 20:27
har ett nytt akvarium, och hade den inte heeelt nerstoppad. lite lite som måste ha varit varmt och ovanför vattenytan... så skvätte det lite på den biten och den sprack... inga fiskar i akvariet men vet inte om jag vågar stoppa ner dem nu?
#4 - 25 augusti 2010 20:30
Inte en chans att jag hade gjort det, du kan ju dö av stöten, ännu större risk är det när du har vatten på fingrarna. Köp en ny istället. Kolla om de saknas någon flisa, för om du senare gräver i gruset med handen kan du få skapliga sår sen.
#5 - 25 augusti 2010 20:48
om det är en nyare doppvärmare så ska den inte inehålla nåt särskilt farligt, men om karet inte är startat än så fyll bara på med nytt vatten och se till att du fått bort alla ev små glasbitar så fiskarna inte kan skära sig på dom.
#6 - 25 augusti 2010 20:48
va som för mig fast min termometer sprack ist å det öste ner bly i hela akvariet men som tur va så kom jag på att jag kunde dra en magnet på botten å fiska upp kulorna men fyy fan va rädd jag va i några dagar:S skaffade mig en digital efter det:D
#7 - 25 augusti 2010 20:52
Bly är väl inte magnetiskt?
#8 - 25 augusti 2010 21:05
Du frågar om det finns kemikalier i doppvärmaren. Det gör det nog inte, men om det går ström genom vattnet uppstår det en elektrolys av vattnet. Det vattnet tror jag inte att fiskarna gillar.[:(]
#9 - 25 augusti 2010 21:15
men herre gösses... nu låter jag säkert väldigt sur här...
En trasig elpryl i vatten är det dummaste man kan komma på.
Fråga inte om det är ok eller ej. det är faktiskt livsfarligt! dra ur och släng den bums!

Glasskärvor kan vara kvar ja...men titta runt nere, ser du ingen så är det lungt, ett litet sår är väl bättre än en livsfarlig stöt?

Har hänt mej att jag glömt dra ur doppvärmaren vid vattenbyte.
Då blir den ju ruskigt varm. Och en gång sprack den.

För övrigt s tror jag INTE att doppvärmaren kan innehålla något giftigt, tillverkarna har säkert tänkt på att den kan gå sönder i vattnet.
#10 - 25 augusti 2010 21:21
karrokaja skrev:
men herre gösses... nu låter jag säkert väldigt sur här...

En trasig elpryl i vatten är det dummaste man kan komma på.

Fråga inte om det är ok eller ej. det är faktiskt livsfarligt! dra ur och släng den bums!

Glasskärvor kan vara kvar ja...men titta runt nere, ser du ingen så är det lungt, ett litet sår är väl bättre än en livsfarlig stöt?

Har hänt mej att jag glömt dra ur doppvärmaren vid vattenbyte.

Då blir den ju ruskigt varm. Och en gång sprack den.

För övrigt s tror jag INTE att doppvärmaren kan innehålla något giftigt, tillverkarna har säkert tänkt på att den kan gå sönder i vattnet.

Nä kan bara hålla med. Trasiga el-grejer och vatten = big NO NO!

Den kostnade överlever du, men en stöt är mer tveksam...
#11 - 25 augusti 2010 21:33
El och vatten är som sagt ingen bra kombination, råkade själv ut för det i en zooaffär en gång, råkade ta i en värmare som hade läckt in vatten, var en kittlande upplevelse om man säger så :p
#12 - 25 augusti 2010 21:38
men nu missförstod ni mig :)
Jag har självklart slängt den direkt!!!!
Men är det farligt att stoppa ner fiskarna i vattnet som doppvärmaren sprack i? :)
Har iaf tömt bort allt och får börja om på nytt i morgon, suck...

Något bra tips på en ny doppvärmare??
#13 - 26 augusti 2010 00:06
Eldtuss skrev:
men nu missförstod ni mig :)

Jag har självklart slängt den direkt!!!!

Men är det farligt att stoppa ner fiskarna i vattnet som doppvärmaren sprack i? :)

Har iaf tömt bort allt och får börja om på nytt i morgon, suck...

Något bra tips på en ny doppvärmare??

Det är helt lugnt med största sannolikhet, de ska ju inte inte innehålla något farligt (glaset är nog värst). Se den eventuella elstöten som en parasitdödare! :p

Skämt åsido är det inga roliga saker att råka ut för. Jag brände mig tidigare idag på en doppvärmare jag inte trodde ville bli varm men tji fick jag! Man lär så länge man lever.

Köp helst två underdimensionerade doppvärmare istället för en så att de vid eventuellt fel på ena inte kan "koka" karet.
va som för mig fast min termometer sprack ist å det öste ner bly i hela akvariet men som tur va så kom jag på att jag kunde dra en magnet på botten å fiska upp kulorna men fyy fan va rädd jag va i några dagar:S skaffade mig en digital efter det:D

Du tror inte det var ofarligt järn då? Bly hade bara legat kvar på botten och gottat sig! :p
#14 - 26 augusti 2010 05:08
Blyhagel i akvariet hade inte heller varit någon fara, och en sprucken doppvärmare är en större fara för akvaristen än för fiskarna eftersom de inte är jordade i motsatts till oss som befinner sig utanför akvariet. Jämför med fåglarna som sitter på högspänningsledningar.
#15 - 26 augusti 2010 06:23
Bly är inte magnetiskt.

En doppvärmare har en fullständig slinga och om doppvärmaren går sönder så finns risk att det blir ledningsbrott och då kan en del ström gå i vattnet men bara enklaste vägen. Det har ju då skapats en potentialskillnad mellan brottytorna. Med en större mängd vatten med lite salter i så kan den mängden ledande material ses som en jordning och därmed kan liten risk för att viss ström går genom vattnet ske. Generellt är en öppen ledare i vatten ingen fara om den är del av en sluten krets.
Om en fisk kommer nära kommer den att känna ett växande fält och möjligen en susning av ström genom kroppen, men iom att den antagligen har liknande konduktivitet som vattnet i kring den så kommer strömökningen ske stegvis och den flyttar nog på sig illa kvickt.

Fåglar på en kraftledning skulle också få problem om ledningen hade gått av annars går strömmen den enklaste vägen dvs gnom ledningen.
#16 - 26 augusti 2010 09:09
Nu har ju Eldtuss kastat doppvärmaren och frågan rörde överhuvudtaget inte om den går att fortsätta använda vilket dom flesta verkar tro.

I övriga detaljer så innehåller väl en termometer kvicksilver och inte bly, sen är kvicksilver inte magnetiskt heller.

Eldtuss - måste du överhuvudtaget ha en doppvärmare? har du bestämt vilka fiskar du ska ha och kollat vad temperaturen i karet naturligt ligger på? en pump och belysning värmer normalt vattnet lite och väldigt få akvarister har nåt större behov av en doppvärmare utom på vintern eller till fiskar som kräver riktigt varmt vatten.
#17 - 26 augusti 2010 13:44
Var in idag och pratade med dem på akvariebutiken i bromma, struntade i en ny doppvärmare och köpte mig en termometer för 30kr i stället.
Får helt enkelt se vad det blir för naturlig temp i karet så ser jag om jag behöver ha doppvärmare eller ej.
Sitter inne med en black Molly och en lika dan fast gul, och en som dem kallade Silvermolly, men det är inte riktigt samma art.... så ingen doppvärmare är absolut nödvändig...
Vill dock se att temperaturen ligger på 24-25 då jag planerar att ha flertalet äppelsnäckor :)
#18 - 26 augusti 2010 15:26
ett par grader lägre temperatur än så är inga problem för äppelsnäckor då dom klarar sig i 18 grader oxå även om 24-25 är det optimala ;)
#19 - 26 augusti 2010 15:49
Jo men är lite sugen på att engagera mig i just äppelsnäckorna och vore lite roligt med snäck-bebisar ;)
#20 - 26 augusti 2010 16:15
Finns ju ett alternativ till om man behöver få upp värmen, satsa på mera belysning eller en kraftigare pump istället som avger mera värme, en större pump kostar inte alltid mer än en doppvärmare och den ger oftast andra fördelar som bättre rening och mera fart på vattnet (generellet svårt att få för mycket fart ;)
#21 - 26 augusti 2010 20:08
Jag har ett 80L Mollyhotell så när jag väl fått igång det så borde det ge ganska mycket värme :) Av både lysrören och pumpen.
För tillfället väntar jag på att sillikonen ska torka efter att jag insåg att det var inte helt tätt in till renings systemet
(väl när jag fyllt halva akvariet med vatten och fulla botten med SAND, inte grus... SAND :P )
Så fick tömma allt och plockade bort väggen och har satt fast den idag med svart akvarium sillikon...
måste vänta 4-5 låååånga dagar innan det har härdat nog..
Fiskarna får bo på "motell" istället för hotell i några dagar, men verkar trivas i sin alldeles vanliga "guldfiskskål".
Bilagor:

Annons