Doppvärmaren i en egen låda?

#1 - 30 mars 2006 08:17
Hej

Jag sitter och funderar på om man kan montera doppvärmaren i en egen liten låda direkt efter ytterfiltret?

Det vore ganska bra för att slippa ha den i akvariet. Tänkte bygga mig i plexiglas så att man kan se om värmaren slår till/ifrån som den skall.

Någon som har erfarenhet?

/Johnny
#2 - 30 mars 2006 08:39
Jag har funderat lite i samma banor. Fast mina tankar var snarare inne på varför tillverkarna inte bygger in en liten lagom stor kanal där man kan sticka in en doppvärmare direkt i ytterfiltret.

Detta tror jag är en pålitligare och snyggare lösning, titta på bild 17 och 18.
http://www.tropheus.info/riftlakes/cichlids/artikel_mp_moduler.html

Cheers
#3 - 30 mars 2006 10:05
Jo det är ingen dum idé Eheim har ju inbyggda i en del av sina ytterfilter men då kostar dom också därefter...

Skall inte ha en så tjock bakgrund i mitt så det var därför jag funderade om en låda istället.

Sedan funderar jag på om det är bättre och ha ganska mycket mer effekt än vad man normalt behöver på doppvärmaren, högre effekt borde ju värma fortare och iom det dra mindre ström ändå än det svagare.

/Johnny
#4 - 30 mars 2006 10:14
Kan ju vara ett problem med o ta en större värmare än en mindre,termostaten i den större får ju slå på och av hela tiden och med det att den går sönder fortare.Tror inte heller att du skulle tjäna nått mer på ström på den större icohmed att den drar mera..hehe bara lite funderingar
#5 - 30 mars 2006 10:18
Håller med, tror nog att du lika gärna kan köra på en som är byggd för din akvariestorlek.

Cheers
#6 - 30 mars 2006 12:04
finns ju värmare som man kopplar direkt å slangen efter ytterfiltret..
#7 - 30 mars 2006 14:18
Hur har du tänkt att göra med strömsladden till doppen om du ska ha den i en lite låda mellan filtret och karet?
Kommer nog bli svårt att få det tätt riktigt. Det måste ju också hålla annars har du allt vatten på golvet.
Mvh Marcus
#8 - 30 mars 2006 14:36
http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2018
köp en såndär..baraplugga in köra..slipper du bygga nåt eget som kan läcka osv
#9 - 30 mars 2006 14:42
värsta är ju om en för stor värmare inte slår ifrån så kan det bli för varmt ganska snabbt
#10 - 31 mars 2006 08:11
att värma vattend drar lika mycke ström oavsett om värmaren är på 25w eller 250w.

går åt 4.2joule=1 kalori för att värma 1gram vatten 1grad.

ska du ha doppvärmaren i en låda kanske du kan göra en hållare bakom en lysramp så ifall lådan går sönder hamnar vatten likförbannat i akvariet.

men tänk för guds skull på att om du bygger en låda och den går sönder så att en massa vatten läcker ut så gäller troligen inte hemförsäkringen så bor du i villa kan det bli svindyrt.
#11 - 31 mars 2006 19:40
[quote=fabiaRS]http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2018
köp en såndär..baraplugga in köra..slipper du bygga nåt eget som kan läcka osv[/quote]

Jo en sådan såg onekligen mycket intressant ut, priset är ju inte helt och hållet fel heller. :)

Tja det borde inte vara alltför svårt att få en låda tät, rätt lim så blir allt tätt... :)
Sladden tänkte jag såfall enklast silikonlimma fast i ett pålimmat litet rör ovanpå tanken.

Effekten på värmaren hör jag skall vara rätt storlek ifrån början tack Raven.

/Johnny

Annons