Okej, toppen! Då behöver det inte sitta en doppvärmare där i som tar plats. Har ju minst 18-19 grader här hemma så då borde de klara sig fint.
Om inte det nu inte var rumstermometern som visar fel och akvarietermometern som visar rätt.... ;) Avdunstning och annat kan iofs göra att tempen i akvariet är någon grad lägre än rummet. För säkerhets skull så kan du ju plocka upp akvarietermometern och jämföra mot andra termometrar.
Egentligen är det nog svängningarna i temperatur som är viktigare att man håller nere än nivån på tempen. Alltså, kallt på natten och varmt av glödlampan på dagen är nog sämre än en jämn temperatur som ligger nån grad fel jämfört med idealet.
Jag har mitt räkakvarieum i ett rum med 21-23 °C och använder ingen doppvärmare och jag använder sån belysning som inte värmer akvariet (lysrör). Om du nu har 15-16 °C i akvariet skulle jag satsa på en sådan liten doppvärmare, och belysning med tex lågenergilampa som inte värmer upp så mycket på dagarna. Fast om du egentligen har uppåt 18-19 °C går det säkert bra utan doppvärmare. Men undvik "varm" glödlampa ändå.
Doppvärmare är bra hursomhelst just för att hjälpa till att hålla jämn temp, jag kommer nog skaffa en snart själv även om jag redan har "rätt" temperatur i rummet. Ibland när man vädrar etc så kan man få svängningar i akvariet som jag inte tror är bra för räkorna. Det är inget problem med större akvarier, men 20 lit är känsligare.
Vad gäller pumpen så är den inget problem för vuxna räkor men räkyngel kan fastna där. Läs här på forumet så hittar du tips om hur man kan räk-säkra pumpar tex genom att sätta en damstrumpa runt insuget.
Jag har haft räkor i 20 lit helt utan pump men med mycket växter utan problem men när antalet räkor ökade så satte jag in en pump för filtreringens/syresättningens skull. Dina 10 körsbär kommer snart att bli många fler när de sätter igång och ynglar av sig så det är nog en bra ide att ha en pump av något slag redan från början.