Doppvärmare som är het som F * N!!!

#1 - 7 november 2004 02:07
Hej på er alla..
Jag har suttit och kollat på film nu i nästan 2h, har hört att min doppvärmare har slaggit av och på rätt ofta. När jag väl ska ta upp den för att kolla på den så ryker det om den för att den är så varm så att vattnet avdundstar. Jag kände även på den.. Den är såpass varm att man kan bränna sig regält på den.. Detta kan väl omöjligt vara normalt för en doppvärmare att vara så s*tans varm eller? [:-20]
#2 - 7 november 2004 02:41
En doppvärmare blir väldigt fort överhettad om man tar upp den ur vattnet. Den ska deffinitivt inte vara ikopplad om du lyfter upp den.

Är vattentemperaturen bra så är det inget fel på värmaren.
#3 - 7 november 2004 08:36
Hur varmt blir vattnet då, det är ju det som är avgörande ?
#4 - 7 november 2004 08:40
Om den precis varit igång innan du tagit upp den så händer det du beskriver. Tänk på att inte stoppa ned den i vattnet när den är så varm, då kan den spricka.
Jämför med hur varm en glödlampa med samma effek blivit (där förloras ändå lite effekt via ljus).
#5 - 7 november 2004 10:48
Ursprungligen skickat av NE
Om den precis varit igång innan du tagit upp den så händer det du beskriver. Tänk på att inte stoppa ned den i vattnet när den är så varm, då kan den spricka.
Jämför med hur varm en glödlampa med samma effek blivit (där förloras ändå lite effekt via ljus).

Jo, sånt vet jag... Men jag hade dragit ur den.. Så den har inte suttit i på hela natten. Men jag tyckte den nästan var för varm.. Det va verkligen så man skulle kunna får brännskador som man inte vill ha.. Ska väl testa och se idag hur det går med den..
#6 - 7 november 2004 12:12
En doppvärmare ska väl inte bli så varm att man bränner sig på den? Har själv haft en värmare som blev överhettad. Den brände hål på en av mina växter och det ska den ju definitivt inte göra. Jag gick tillbaka med den till affären där jag köpt den, vilket jag rekommenderar dig att göra också. Jag tror det är något fel på den.
#7 - 7 november 2004 12:19
Ursprungligen skickat av Guppy_nisse
[quote]Ursprungligen skickat av NE

Jo, sånt vet jag... Men jag hade dragit ur den.. Så den har inte suttit i på hela natten. Men jag tyckte den nästan var för varm.. Det va verkligen så man skulle kunna får brännskador som man inte vill ha.. Ska väl testa och se idag hur det går med den..
[/quote]

Om du dragit ur den och väntat hela natten, och den sedan fortfarande är brännhet - då är det något fundamentalt fel! [;)]
#8 - 7 november 2004 22:26
jag råkade ut för en överhetad doppvärmare som suttit lite ovanför ytan. Stötte till den och det brännde till rejält. Försökte ta bort den vilket resulterade i att den landade i vattnet och sprack. All sand, glas och annan skit som fanns där i dröste ner i karet. Den kvällen blev det inte mycket annat gjort än en helrenovering.
#9 - 7 november 2004 23:55
Jag har satt i den i karet för att kolla så den inte gör om samma dumhet.. Vad det verkar som nu så funkar den bättre än någonsin.. Undra vad det kan ha varit, men jag ska ändå leta fram kvittot och åka in med den till zoo där jag köpten den. Måste säga att det verkar lite mysko.. Säkrast att byta den iallafall, men får dock se när jag hinner göra det.. Kvittot ligger ju där det inte ska ligga så klart.. I kartongen och den ligger i källaren på farsans jobb. Får hoppas att vi åker nu i veckan till jobbet för vi måste ändå tvätta bilen och sätta på dubbdäcken. Då blir det till att ta fram kvittot..

Annons