Doppvärmare och innerfilter

#1 - 18 december 2008 17:18
Hallå i stugan,

är nybörjare vad gäller akvarier så jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Igår iförskaffade jag ett stort akvarium (för mig) på 110 liter och fick med mig en pump av sorten Eheim 1021 tror jag det stog. Jag har försökt att googla fram någon slags manual till pumpen men hittade inget.
Funderar på att köpa en ny av märket Tetratec IN-600 och doppvärmaren av samma märke. Jag undrar om märket är bra?

Jag behöver verkligen köpa så billigt det bara går då jag redan gått över budgeten (VÄLDIGT MYCKET) och min sambo kommer snart att strypa mig.
Funderar på att köpa från blocket men det känns bäst att köpa nya grejor som man vet fungerar...har ingen lust att bli blåst.

Hjälp?

Mvh
T
#2 - 18 december 2008 17:35
Tetras grejer funkar bra, så det är inget du behöver ångra om du köper dessa. Klart att det finns måndagsex av dessa med, men det kan man aldrig garantera.
Köp nytt som du är inne på, sådana grejer är ganska skönt att ha garanti på, och du vet inte hur de funkar eller hur länge de gör det om du köper begagnat.
#3 - 18 december 2008 18:13
Tack för svaret!

´Satt och kollade igenom akvarieshopen och såg att Eheim 2210 var billigare, kanske ska ta den istället. Har vägt mellan den och fluval 3 då det är dom två som jag känner till. Har fluval 2 i lilla akvariet och är rätt nöjd än så länge.

Vad man måste kunna!:)
#4 - 18 december 2008 23:05
Tehya skrev:
Tack för svaret!

´Satt och kollade igenom akvarieshopen och såg att Eheim 2210 var billigare, kanske ska ta den istället. Har vägt mellan den och fluval 3 då det är dom två som jag känner till. Har fluval 2 i lilla akvariet och är rätt nöjd än så länge.

Vad man måste kunna!:)
akvarieshopen tar 515kr för aquaball 2210 och du får den för 349kr på guldfisken;)
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-aquaball-2210-p-6782?osCsid=0428509f265b6b48dd379e6b09de8128

köp till en xtra modul så får du lite bättre biologisk rening:)
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-aquaball-paabyggnadssats-p-2527?osCsid=0428509f265b6b48dd379e6b09de8128
#5 - 18 december 2008 23:16
Jag har Själv Tetratec 600 och tycker det funkar väldigt bra till mitt 100L (c:a)...

När jag letade Doppvärmare till det akvariet hade dom rea på Jäger 300W i en butik nära mig så jag köpte den..kostade 175kr istället för 240kr.

Ett tips angående doppvärmare är att ju mer watt destu mindre måste den jobba..

har en liten 75w som lyser ungefär 1 gång i timmeni ett annat akvarium..

Medans 300w lyser varannan dag ungefär..
#6 - 19 december 2008 00:24
Vad du än gör så skaffa hellre dubbla 25W till ett 100 liters, nykokta sällskapsfirrar, NO FUN!
#7 - 19 december 2008 00:25
Funkar utmärkt för mig..
#8 - 19 december 2008 00:29
So far.. Men håll gärna inne med dåliga råd pga okunskap..
#9 - 19 december 2008 00:31
Vi får väl se..
#10 - 19 december 2008 01:27
... ja 300W är otroligt överdimensionerat i ett 100Liters kar! Om den nu bara går på varannan dag så betyder det att karet håller tempen utan doppvärmare eftersom doppvärmaren går på om tempen sjunker mer än en halv grad och detta har inget att göra med hur många watt den är på, enda skillnaden är att en svagare får jobba längre för att uppnå önskad temperatur;) Och skulle din 300wattare hänga sig så blir det kokt fisksoppa på nolltid som gaffel nämde!
#11 - 19 december 2008 05:40
Förstår era tankegångar, och vid närmare eftertanke kanske det inte var ett super bra tips.. Oavsett om jag kommer få problem med det eller inte..det får framtiden utvisa..

Det hängde väl lite grann på att jag fick tag i en bra eheim doppare till ett riktigt bra pris.

Dom kommer nog passa perfekt till det större karet jag planerar på att köpa här i vår.. :)

Utan doppvrämaren håller karet c:a 21 grader...har ställt in värmaren på 26 grader i detta fall.
#12 - 19 december 2008 08:32
Det gör ingen skillnad om den är på lång eller kort tid, det går åt samma energimängd för att värma vattnet i alla fall. Så länge du når måltemperaturen så har du tillräckligt med effekt, allt annat riskerar fiskjarna.
#13 - 19 december 2008 08:45
Okej, jag känner mig besegrad och ledsen nu :d

Jag tänkte inte på det sättet...stod och spawnade med min polare inne i butiken och han tyckte jag skulle slå på stort pga att 300w skulle behöva jobba mindre för att hålla rätt temp..
sen hade det ganska mkt med priset att göra.. då det var billigare än de med lägre watt den helgen.

jag trodde att det skulle dra mindre el och på så vis spara lite cash..

kanske tänkte fel =)
#14 - 19 december 2008 11:41
Markus1984 skrev:
Okej, jag känner mig besegrad och ledsen nu :d

inte meningen och trycka ner dig i skorna utan vi vill bara att dina skor ska sitta bra[:o]:d
#15 - 19 december 2008 12:26
:D
Jaja, på djurmagasinet så finns både elite och akvastabil värmare till bra priser.
Inget fel på kvaliteten heller.
Kör med en 75w värmare i mitt 90l från elite och den kostade mig 129kr.
#16 - 19 december 2008 15:09
Tack för alla era svar! Kul att man kan få lite råd och stöd i detta.:)
Jag bestämde mig för dessa två: Eheim 2210 och Eheim/Jäger - 100 w, jag tror att jag är rätt nöjd med det. Får bara hoppas på att allt ska funka som det ska. Har tappat suget lite med allt i och med att jag har haft det jobbigt med döda fiskar, sjukdomar och kanske en deprimerad (?) kampfisk. Även om jag har gjort allt som folk har sagt så blir det ändå inte bra.:(

Det som är så tråkigt är att det inte finns exakta svar på allt.
#17 - 19 december 2008 16:52
Det är därför det inte alltid är så perfekt att läsa i andras trådar, då just dina specifika problem inte behandlas som den ofta blir i din "egna" tråd.
Sedan kan man hitta mycket matnyttigt även genom att söka men tyvärr så är det inte alltid så lätt.....
Hoppas att det går vägen och du får gärna meddela hur det går framöver:).
#18 - 20 december 2008 01:21
Tehya skrev:
Tack för alla era svar! Kul att man kan få lite råd och stöd i detta.:)

Jag bestämde mig för dessa två: Eheim 2210 och Eheim/Jäger - 100 w, jag tror att jag är rätt nöjd med det. Får bara hoppas på att allt ska funka som det ska. Har tappat suget lite med allt i och med att jag har haft det jobbigt med döda fiskar, sjukdomar och kanske en deprimerad (?) kampfisk. Även om jag har gjort allt som folk har sagt så blir det ändå inte bra.:(

Det som är så tråkigt är att det inte finns exakta svar på allt.
jag vill bara ge min erfarenhet av eheim 2210 och fluval 3+! 2210 tycker jag låter en hel del (vibrationer) sen så drar den ofiltrerat vatten genom en springa vid översta filterbehållaren samt att den är väldigt synlig i karet pga sin turtle gröna färg, sen har den keramisk axel som du kanske också lyckas knäcka:p Fördelen är modulerna som man kan rengöra växelvis!

Fluval däremot är bra mycket tystare och väldigt lätthanterlig och bra åtkomst när man ska ta ur impellern för rengöring. den håller ett bra flöde under lång tid pga sin exellenta konstruktion, sen är den svart och smälter in bra i karet!
Du kanske kan gissa vilken pump jag skulle gå på;)

döda fiskar och sjukdomar har oftast sitt ursprung i för dålig biologisk fitrering i förhållande till antal fiskar och matmängd! då får man komplettera med ett innerfilter till eller använda ytterfilter, om man nu inte är lite händig och fixar egna filterlösningar förstås:)
#19 - 20 december 2008 08:12
Haha det var snällt att du delade av dig av dina erfarenheter, nu börjar jag ångra att jag tog den hehe! Har en fluval 2+ och tycker att den låter en hel del..kan nog kanske komplettera med den om det skulle behövas kanske.:)

Ansjo: Ska skriva så fort jag har satt i fiskarna, om dom överlever.;) Vet inte om ni har läst min andra tråd om kampfisken...det var därför jag köpte det större akvariet. Får se hur det går.
#20 - 20 december 2008 10:26
Tehya skrev:
Haha det var snällt att du delade av dig av dina erfarenheter, nu börjar jag ångra att jag tog den hehe! Har en fluval 2+ och tycker att den låter en hel del..kan nog kanske komplettera med den om det skulle behövas kanske.:)

Du får ta lite av det där med en klackspark då åheim inte är så förtjust i Eheims filter, vilka det än är;).
#21 - 20 december 2008 10:37
ansjo skrev:
Du får ta lite av det där med en klackspark då åheim inte är så förtjust i Eheims filter, vilka det än är;).
hörru duru:D jah har väl inget otalt med eheim men nog tycker jag att deras höga status inte riktigt är förtjänt många ggr;) Men visst ska man ta 1 persons erfarenheter med en klackspark:)
#22 - 20 december 2008 10:49
Tehya skrev:
Har en fluval 2+ och tycker att den låter en hel del
mina fluval är faktiskt de tystaste filter jag haft, men som med alla filter så kan man prova att dra i och ur kontakten upprepade ggr så att man hittar ett läge där impellern kommer i bra balans och filtret går tyst och inte orsakar massa vibrationer;)
#23 - 20 december 2008 14:43
åheim skrev:
mina fluval är faktiskt de tystaste filter jag haft, men som med alla filter så kan man prova att dra i och ur kontakten upprepade ggr så att man hittar ett läge där impellern kommer i bra balans och filtret går tyst och inte orsakar massa vibrationer;)

Har två Fluval 2:or, tycker också de är härligt tysta. Mitt Tetratec 600 IN skramlar och väsnas däremot hela tiden, ibland mer ibland mindre. Har försökt allt möjligt, men får ändå inte tyst på det.:( Är väl något måndagsex. Snart slänger jag ut skiten och köper ett tredje Fluval istället.
#24 - 21 december 2008 14:39
åheim skrev:

Hmm då måste jag göra något fel med min fluval för den låter så in i....Får ta och läsa i manualen igen för att försäkra mig om att jag gjort rätt. Jag har iaf mejlat akvarieshopen och frågat om det går att byta..annars får det vara.:)

Är lite irriterad på att jag inte kan starta upp akvariet ännu för att fiskarna ska kunna få simma i den snart. Är otroligt orolig för min kampfisk som inte vill må bra även om jag gör allt för att den ska må bättre. :( Hoppas på att få hem sakerna snart även om det är jul snart.
#25 - 21 december 2008 15:18
själv gillar jag eheim men priserna är hutlösa mot vad du får för pengarna, själv föredrar jag aquael fan 3+ inte alls lika dyra som fluval och funkar minst lika bra och knäpptysta så ska du byta satsa på ett sånt filter och men ett pris under 250kr ;)
Aldrig mera doppvärmare i mina kar, min slogan är öka belysningen tills tempen är lagom :)

Annons