Doppvärmare nödvändigt?

#1 - 4 november 2008 12:30
Tycker ni att en doppvärmare är nödvändigt i en lägenhet där temperaturen ligger på runt 21-22 celcius varje dag?
Jag ska ha tropiska fiskar. T.ex. guppy och lite andra.
#2 - 4 november 2008 12:36
beror lite på belysningen... testa vad du får för temperatur... får du upp till 24 iaf ska det inte behövas enligt mig...
#3 - 4 november 2008 12:41
Ok :) Belysningen behövs nog bytas dessutom, har fått hängt med ett tag ;)
#4 - 4 november 2008 13:00
Är det ett litet akvarium kan du få rätt svajjig temperatur.
#5 - 4 november 2008 15:09
Jag har 240L och ett mindre på 100L, de håller mellan 25 och 26 grader, så jag har fått koppla ur doppvärmaren då denna var helt överflödig.
#6 - 4 november 2008 15:17
De flesta fiskar klarar sig utmärkt även om karet inte skulle bli varmare än "rumstemperatur"
#7 - 4 november 2008 15:48
dancehall skrev:
Tycker ni att en doppvärmare är nödvändigt i en lägenhet där temperaturen ligger på runt 21-22 celcius varje dag?

tycker jag absolut, de mår mycket bättre och håller sig friskare om du håller dig på 26-28gr
#8 - 4 november 2008 16:16
Instämmer med åheim, hittade mina gojor i går morse i ett dvalaliknande tillstånd liggandes på botten fullständigt ointresserade av mat, håvar eller deras allsmäktige härskare..

Luktade på vattnet, ingenting, ner med näven, inte för varmt, fram med vattentestlåddan, drog igenom pH och kH, NO2 och NO3, NH3/4 och slutligen PO4 innan jag blev sittandes stirrandes på mina apatiska fiskar..

Stoppade åter ner handen i akvariet samtidigt som jag vred upp doppvärmaren för att undersöka om kanske en trasig doppvärmare kunde elektrifierat fiskarna men nada.

Kollar termometern för att vara helt på det klara att det inte är för varmt och inser att den står på [SIZE=3][COLOR=Lime]21°C[/COLOR][/SIZE]

Helt enkelt glömt att dra upp tempen efter vårens temperatursänkning och sommarens bortkoppling, dessutom kör hyresvärden med avstängda element mitt i natten och jag hade haft fönster på glänt, inte kul med frostnupna blommor..
#9 - 4 november 2008 16:23
åheim skrev:
tycker jag absolut, de mår mycket bättre och håller sig friskare om du håller dig på 26-28gr

när det gäller guppy så är det väl lite tveksamt mina slutade iaf att föröka sig när tempen gick över 25gr
#10 - 4 november 2008 17:42
Svårt att veta nu när alla säger så olika, antar att det är bäst att vara på den säkra sidan och köpa en?
Kan i och för sig testa vad tempen ligger på innan fiskarna åker i. Är det för svalt kan jag ju skaffa en!
#11 - 4 november 2008 18:18
Beror ju som vissa sagt endel på vilka fiskar du har i akvariet. Vissa vill ha varmare än andra...

Kolla i artregistret...
#12 - 4 november 2008 19:33
en digital termometer som kommer ihåg max och min temp kan va bra så du ser hur mycket det växlar mellan dag och natt, om det inte rör sig om mer än nån grad och du ligger runt 24 eller nåt hade jag skippat den så slipper du risken att den hänger sig och kokar dina fiskar, men om du bestämmer dig för att köpa en så köp dom inte efter vad butiken rekomenderar utan ta en i underkant som tex max 50w till ett 100liters akvarium så om olyckan är framme så ökar chansen att du märker att nåt är galet innan det är för sent.
#13 - 6 november 2008 10:52
Har ingen doppvärmare efter att min Jäger (som ska va så j-vla bra) rusa och kokade alla mina fiskar utom malarna!!! Håller idag som lägst 24gr(morgontemp) för att sedan öka ett par under dagen! Firrarna mår bra!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 6 november 2008 10:59
Har man doppvärmare så skall man antingen köra med 2 mindre, eller så får man se till att den man har inte är överdimensionerad.

Fast som flera har nämnt så behövs det inte alltid.
Guppy klarar säkert 22 grader - men i övrigt är det lite i underkant för de flesta tropiska arter.
Gå in på Zoopets artbeskrivningar och ange temperaturen i ditt akvarium så fär du upp en lista på vilka som kan hållas så pass kallt.
#15 - 7 november 2008 09:42
Ska kolla upp allt!
Men vilken doppvärmare tror ni är bra till et 60 liters akvarium?
Hade en förut som ingick i akvariepaketet och den kokade alla fiskar efter ca ett halvår. Så jag antar att det var för hög watt i den?
#16 - 14 november 2008 12:15
Jag kör nu akvariet utan doppvärmare och det funkar perfekt. Har ca 25,5 grader och mina guppysar trivs jättebra ;)
#17 - 14 november 2008 12:32
Fuzzop skrev:
när det gäller guppy så är det väl lite tveksamt mina slutade iaf att föröka sig när tempen gick över 25gr

det där stämmer inte alltid.

har haft min stam endler i 21/22 + 24/25 + 28/29

vid 21/22 producerades det ganska lite yngel. honorna fick inte mer
än 5-10 st per kull

vid 24/25 produceras det lite mer yngel, cirkus 15-20 per kull.

vid 28/29 gick det käpprätt åt h-e. Kullarna rusade upp till 30-35.
vilket fick karet att konstant drabbas av överbefolkning med
tillhörande stress och sjukdomar.

de går nu i 24/25 och det är nätt och jämt jag hinner mata
scalarerna med alla de yngel jag får fram......:p

.
#18 - 14 november 2008 12:50
dancehall skrev:

du få tänka på om karet liger nära fönstret och om du bruka vädra mycket då är det risken att vattentemperaturen blir ostabilt annars det bruka go bra,lycka till!

Annons