Doppvärmare-lutning

#1 - 25 april 2008 17:33
Hej,
Har precis köpt en doppvärmare (Jäger 50W). I bruksanvisninger står det att doppvärmaren ska placeras lodrät. I mitt akvarium blir jag tvungen att placera den med cirka 45 graders lutning annars får den inte rum. Placera jag den lodrät kommer den att vara cirka 5cm i gruset. Doppvärmarens längd ca 24cm, akvariumets höjd ca 26cm. Hur göra???

// Kenneth
#2 - 25 april 2008 18:42
Jag tror inte att det spelar någon större roll hur du har den. Att ha den ett par cm ner i gruset eller ha den lutandes 45 grader gör nog ingenting.
#3 - 27 april 2008 21:44
Min 200W Jägervärmare är lutad ungefär 30 grader och lite nerstucken i gruset. Haft det så sen i somras utan problem :)
#4 - 27 april 2008 21:45
Det står att den ska placeras lodrät för bästa och optimala verkan. Tror inte du får några problem om du lutar den något. Tänk praktiskt :)
#5 - 28 april 2008 13:20
Det finns också en angivelse för max vattennivå, trots att Jägers värmare är vattentät och tom ip klassad, om jag mins rätt (anledning till detta är kabeln och mer info i denna gamla tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=71974).
Man kan sätta värmaren i gruset, horisontellt, upp och ner, you name it. Ingen fara för värmaren.
#6 - 28 april 2008 21:55
valpen_007 skrev:
Hej,

Har precis köpt en doppvärmare (Jäger 50W). I bruksanvisninger står det att doppvärmaren ska placeras lodrät. I mitt akvarium blir jag tvungen att placera den med cirka 45 graders lutning annars får den inte rum. Placera jag den lodrät kommer den att vara cirka 5cm i gruset. Doppvärmarens längd ca 24cm, akvariumets höjd ca 26cm. Hur göra???

// Kenneth

min fråga är behöver du en dopp värmare ??har tre kar hemma .har ingen dopp värmare i karen för då skulle jag koka fiskarna .så titta om du behöver en värmare .om du har varmt inne i en lägenhet så behöver inte du en .köp en riktigt bra terumeter.:)
#7 - 29 april 2008 04:25
heeke skrev:
Det finns också en angivelse för max vattennivå, trots att Jägers värmare är vattentät och tom ip klassad, om jag mins rätt (anledning till detta är kabeln och mer info i denna gamla tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=71974).

Man kan sätta värmaren i gruset, horisontellt, upp och ner, you name it. Ingen fara för värmaren.

På min står det minsta vattennivå inte max så det kanske är för dom riktigt gammla då?
#8 - 29 april 2008 07:24
Jo, beror nog på hur gammal värmaren är. Har en äldre Jäger med både max och min vattennivå. Den nya har bara en min nivå och på förpackningen står det att den kan användas helt nedsänkt.
#9 - 29 april 2008 08:18
Är det den nya modellen som inte exploderar om man glömmer den på när man kör ett stort delvattenbyte?

Borde kanske uppgradera min gamle gröne..
#10 - 29 april 2008 17:16
Gaffel skrev:
Är det den nya modellen som inte exploderar om man glömmer den på när man kör ett stort delvattenbyte?

Borde kanske uppgradera min gamle gröne..

har glömt min några ggr utan problem, sen minns jag hur bra dom i butiken tyckte den va och berättade några extra ggr hur bra och starkt det nya glaset va så det kan nog stämma :)

Annons