Doppvärmare gör ingen skillnad???

#1 - 17 maj 2004 19:17
Hej hej
Jag har 25.6 grader celcius oavsett om min doppvärmare är på eller inte, kan man kontrollera om den fungerar på något sätt? Vet inte om det är märket eller modellen, men det står "jäger typ LZRH 300" på den

Vänligen
Kawe
#2 - 17 maj 2004 19:25
En Jägervärmare har ju en ställskruv på ovansidan, eller hur??? Där reglerar du temperaturen. Förmodligen är det så att du har värmaren på samma temp som karet själv kan hålla med hjälp av rumstemp och värmestrålning från belysningen. Har du kollat tempen på natten??? Har du fortfarande samma temp när lyset varit av hela natten... ja då fungerar nog värmaren.... Annars kan du köra den i en hink, vrid upp värmaren högre än rumstemp (5-6 på jägers skala har jag för mig) och kolla vad som händer...
#3 - 17 maj 2004 19:29
Hej,
Jag hade ett liknande problem. Jag ville sänka tempraturen från 27 till 25 grader. Oavsett hur mkt jag sänkte doppvärmaren sjönk inte vattentempraturen. Så jag fick rådet att öppna upp akvariet så att överskottsvärme kunde strömma ut genom locket. Lysröret värmer vattnet och även ett innerfilter. Vill du sänka tempen kan du göra som jag. Att testa värmaren borde vara enkelt. Lägg den i en hink med kallvatten och se vad som händer. Värmer den och kan hålla rätt temp borde den väl funka.
#4 - 17 maj 2004 20:34
Ok, men då finns det alltså inget som heter doppkylare? Han jag köpte detta akvarie av sa att han hade haft dom i ca 24 grader C, nu när dom är vana vid detta vill jag ju inte höja till 26. Eller klarar dom denna förändring bra?
#5 - 17 maj 2004 21:14
Hej

Doppvärmaren har enbart en värmande funktion med i varnligen förekommande fall en inbyggd temostat. Det innebär att du ställer in en viss temperatur. När temperaturen har nått någon grad där under slår den till och vad naturligt följer slår den av då den kommit upp i inställda temperaturen.

För att kunna kyla akvariet med liknande metodik (d.v.s. inte med fläktar o.s.v.) så behövs en kylanläggning som ofta kostar skjortan (ifrån 10.000:-).

Testa att söka efter trådar på www.zoopet.se och www.ciklid.se Har för mig att en liknande tråd diskuterades nyligen på www.ciklid.se

Lycka till m.v.h. Arvid
#6 - 17 maj 2004 21:45
Utan att veta vad du har för fiskar så tycker jag inte att 26grader borde vara något problem.
#7 - 17 maj 2004 23:20
Sorry, kanske ska nämna att det är malawi ciklider

Annons