Doppvärmare för nära pump?

#1 - 19 december 2004 00:21
Finns det någon nackdel att ha doppvärmaren precis jämte pumpen?
Har ont om plats i mitt 63L och uttaget för kablar är till vänster i täckkåpan. Här finns en bild på det:

http://img.photobucket.com/albums/v316/apollo567/bPC190012.jpg
#2 - 19 december 2004 00:25
den ska inte ligga mot något, det är inte bra, kan du inte ha den framför?
#3 - 19 december 2004 00:44
Jo framför kan jag ha, fast vill helst dölja den!

En fråga till: Kan man verkligen ha sladden under vattenytan till pumpen o doppvärmaren? Står ingen maxgräns till doppvärmen bara att vattennivån ska vara över ett sträck. NSH 100w heter doppvärmaren.

Har aldrig haft ett akvarie innan :)
Pet shop
#4 - 19 december 2004 00:52
Det går bra med sladden under vatten. Det viktiga är att ha vattennivån över strecket. Placering nära pumpen är också bra för värmaren ska placeras där det är bäst cirkulation i akvariet.
#5 - 19 december 2004 01:03
Hejsan!

...100w heter doppvärmaren.

100W (Watt) är nog snarare effekten på värmaren...

Anledningen till att det finns ett minimistreck på värmaren är att glaset på den kan spricka om termostaten i värmaren "får felaktig info" till följd av oregelbunden temperatur längs med värmaren... Därför är det viktigt att du alltid drar ut sladden till den när du gör vattenbyten, annars kan den "få fnatt" och spricka. (Du kanske redan visste hur det här fungerar, men det skadar inte att skriva det). Många har fått köpa ny värmare efter att de glömt koppla ur den vid vattenbyten, synd att att det ska kosta hundralappar när man bara har glömt en liten detalj...
HazelCR
#6 - 19 december 2004 04:58
Jag tror t.o.m. att du kan dölja doppvärmaren under sanden om du vill. Då har du bara en synlig sladd. Så gör jag ibland i mina små kar.
Om du har kvar kartongen till doppvärmaren, så ser du där en bild som visar att värmaren kan döljas i sanden. Iaf såg det så ut när jag köpte två stycken doppvärmare av den sorten.
#7 - 19 december 2004 15:14

...100w heter doppvärmaren.

100W (Watt) är nog snarare effekten på värmaren...

Han sa faktiskt "NSH 100w heter doppvärmaren." :P

Annons