Doppvärmare ett måste?

#1 - 12 oktober 2006 17:37
Hej!
Har haft igång mitt akvarium mer än en månad nu,
Det tog inte änns en vecka innan jag plockade ur doppvärmaren.
För det ligger runt 25-26 grader,
Jag tror dels på att jag har ett relativt varmt rum
men framför allt, jag har inget såkallat täckglas
så det värmer en hel del från mina "lysrör".
Bör jag ha i doppvärmare,
även om det inte behövs riktigt enligt mig?

Caroline and the Fiskis:D
#2 - 12 oktober 2006 18:03
om tempen sjunker på natten till 22-23 gr tycker jag du ska låta den sitta kvar
#3 - 12 oktober 2006 18:38
Det beror ju oxå på vad för slags fiskar du har. Guldfisk t.ex vill inte ha det för varmt, ca 10-20, medan andra fiskar som Guramis vill ha 27-28 grader.
#4 - 12 oktober 2006 18:44
Även i tropikerna varierar dygnstemperaturen och därmed även vattentemperaturen under dygnet. De flesta temperaturangivelser som anges är troligen baserade på mätningar dagtid. Jag har tropiska arter som får vara glada om de får 23 grader så här års (och de ägger ändå ägg).
:)
#5 - 12 oktober 2006 20:16
Har aldrig haft doppvärmare, malarna blir bara glada om de får det lite kyligare ;)
Bilagor:
#6 - 12 oktober 2006 20:26
Fellan skrev:
Har aldrig haft doppvärmare, malarna blir bara glada om de får det lite kyligare ;)
hur ser du det? i deras biotop ska det sällan vara under 23gr
#7 - 12 oktober 2006 20:31
erikthur skrev:
Även i tropikerna varierar dygnstemperaturen och därmed även vattentemperaturen under dygnet. De flesta temperaturangivelser som anges är troligen baserade på mätningar dagtid. Jag har tropiska arter som får vara glada om de får 23 grader så här års (och de ägger ändå ägg).

:)
vill påstå att man sällan ska ligga lägre än 24-25gr när man har tropiska fiskar! och defenetivt är det inte bra om det varierar mer än nån grad mellan natt och dag eftersom det påfrestar fisken och gör att den lättare insjuknar av naturligt förekommande bakterier i karet!
#8 - 13 oktober 2006 06:22
Jag använder bara doppvärmare vid sjukdomstillstånd i mina akvarier....
Har också varmt inne. Tempen i mina akvarier ligger konstant på runt 27 dagtid & 26 nattetid - trots att rumstempen är 24 - 25.

Kolla tempen i akvariet det första du gör på morgonen så ser du hur stor skillnaden är. Tror knappast den kan ligga på flera graders "diff", såvida du inte "tok - vädrar" nattetid...;)

Ser man att tempen håller sig bra utan , ska man väl knappast behöva doppvärmare?
#9 - 14 oktober 2006 14:29
hur ser du det? i deras biotop ska det sällan vara under 23gr

1. de simmar omkring och ser allmänt lyckliga ut ;)
2. De fegaste kommer också fram ur grottan och ssimmar.
3. Det tror att det är regnperiod och dags för parning

De mår bra, det syns :D
Vi har alltid haft det så här och ingen har dött på typ 8 år(?), den äldsta är över 20 så jag tror att vi har ganska bra vatten :p
#10 - 14 oktober 2006 17:59
Beror väl en del på hur känsliga fiskarna är med jag tog just in mina svärdbärare från dammen som höll ca 12-14grader lyckliga eller inte så var många av dom höggravida o verkade mer pigga än dom som jag haft inne i karen hela sommaren:)

Annons