Doppvärmare kan vara luriga. En icke-elektroniskt (vanligast) känner temperaturen med hjälp av en sk bi-metall (en kontakt-tunga som "flippar" distinkt när temperaturen passerar det inställda "vill ha"-värdet) Kontakten styr strömmen till värmaren. När det svalnar slås strömmen på och värmetråden värmer upp akvariet. Av-på-av-på.
Precis som Lasse skriver så kommer ALLTID kontakten att förr eller senare låsa sig i på-läge, då den styr effekt (=strömmen till värmetråden). Kontakter som styr högre effekt kommer slitas (bli lite brända) och tills slut så fastnar kontakten i på-läget. Har man tur så blir det ingen kontakt pga svart oxid och värmaren slutar bara fungera. Problemet med tur är att man inte kan lita på den, den är till sin natur opålitlig ...
Kvalitet på värmaren kan hjälpa upp, dvs man kan kanske köra värmaren längre tid innan den låser sig. Otaliga äro de som kokat sina fiskar. Läs gärna
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/Doppvarmare/doppvarmare.htm
För att inte koka fiskarna finns knepet att inte ha större effekt än att NÄR den hänger sig kommer inte temperaturen upp i dödande nivåer. Då använder köper man en med lagom effekt till sitt kar. Formeln brukar vara t ex "1/2 Watt per liter vatten" eller "1/10 av akvariets volym räknat i watt höjer akvariets temperatur 1 grad över rumstemperaturen". Det finns några andra regler också.
Jag bor i ett gammalt stenhus och kan vakna en morgon på vintern med 16 grader inomhus. På sommaren krävs veckor med värmebölja, då kan jag få 25 grader inomhus. Jag vill gärna INTE utsätta mina firrar för denna växling även om jag säkert vet att de skulle klara det (beror på art givetvis).
Om man har en för kraftig värmare (säg 300 W och har ett 100L kar) så kan man sätta en timer (t ex Clas Ohlson 29 kr) emellan. Sedan ställer man in varannan knapp nedtryckt. Värmaren är inkopplad 15 min, av 15 min, på 15 min osv. Då har man i praktiken sänkt effekten med hälften. Genom att fippla med knapparna kan man minska effekten med en tredjedel (en kvart på och två kvartar av). På så sätt minskar man risker för kokning NÄR den hänger sig. Temperaturen i karet kommer inte att variera alls en om man tar hela timmar av och på pga av att vatten tar tid att värma, jag har vid praktisk experiment med detta inte sett en variation på ens en tiondels grad.
Man kan också köpa en värmare med korrekt beräknad effekt enligt formeln ovan (ngt dyrare än timern dock om man redan har en värmare med "fel" effekt).
Temperaturen i karet påverkar också hela metabolismen (kemin) så det händer saker med både fiskar och växter beroende på vilken temperatur man har. Några rekommenderar högre temperatur (växer bättre, mindre sjukdomar m fl argument), andra lägre temperaturer (vattenvärdena mer stabila osv). Vilken temperatur man väljer får bli den resandes ensak. Ibland behöver man värmare, ofta inte alls. 23-24 grader brukar det bli av lampa och pump utan värmare (i en vanlig 20 graders lägenhet).