Doppvärmare

#1 - 14 mars 2009 16:45
Gör det någonting att ha en inställbar doppvärmare i mindre kar än den är gjord för? Om den te.x är för 80-100l och man vill ha den i ett 20l?
Det borde väl inte vara några problem?
#2 - 14 mars 2009 16:55
Zwitta skrev:
Gör det någonting att ha en inställbar doppvärmare i mindre kar än den är gjord för? Om den te.x är för 80-100l och man vill ha den i ett 20l?

Det borde väl inte vara några problem?

tycker inte att du behöver någon doppvärmare i ett så litet akvarium :p. lampan fixar värmen.
#3 - 14 mars 2009 17:00
Om man inte har en lampa då eller om det endå inte blir så varmt man vill ha med bara lampan? Och det blir ju kallt på natten så vill helst att det är samma värme hela tiden.
#4 - 14 mars 2009 17:05
Zwitta skrev:
Om man inte har en lampa då eller om det endå inte blir så varmt man vill ha med bara lampan? Och det blir ju kallt på natten så vill helst att det är samma värme hela tiden.

jag förmodar att du har räät så varmt i det rummet du har akvariet i. en doppvärmare till ett 80 liter typ brukar ligga på 75 W och den är ganska lång. tror inte att du ens får plats med en sådan i ett 20 liters. lampan kommer att värma vattnet upp till minst 24-25 grader, tar dock ett litet tag. i vilket rum står akvariet i?
#5 - 14 mars 2009 17:13
Ja mitt rum är rätt varmt men blir kallare på natten när alla lampor är släckta. Och alla doppvärmare är inte så långa. Min doppvärmare i mitt 216l kar kan jag få ner i min 10l petbox utan problem.
Guest
#6 - 14 mars 2009 17:20
Du kan ha vilken doppvärmare som hällst i vilket kar du än vill. Enda problemet är att man lätt kokar fiskar me för stora värmare.
#7 - 14 mars 2009 17:30
Även om det är en sån som man ställer in och som känner av värmen för att hålla sig till det man ställde in?
#8 - 14 mars 2009 17:34
Spelar ingen roll om tempen sjunker nån grad över natten, har svårt att tänka mig att sjöar alltid håller samma jämna temp... Det skiljer ju ett par grader på olika djup tex.
Kör du utan värmare så slipper du dessutom ha skiten i det lilla karet.
#9 - 14 mars 2009 17:44
Hmm det finns ju små doppvärmare ner till 10watt...
#10 - 14 mars 2009 17:48
Hmm det finns ju små doppvärmare ner till 10watt...

Fast d e ju inte vidare lönt till ett 20 liters enligt min mening..
Har själv ett 20 liters och tempen ligger aldrig under 20 grader!
Har för övrigt ingen doppvärmare i något av mina kar längre, behövs inte om man inte har typ 16 grader i huset.
Har man 20-22 grader inomhus och lysrampen på i typ 10 timmar så får man automatiskt en temp på mellan 22-25 grader.
#11 - 14 mars 2009 18:00
Det hjälper inte mina diskusar som är ena riktiga fryslortar
#12 - 14 mars 2009 18:16
Det hjälper inte mina diskusar som är ena riktiga fryslortar

Men du har väl inte discus i ett 20 liters... ;):p
Visste att detta med discus skulle komma upp, har själv discus på gång och då blir det värmare, men d e ju en annan femma elr hur!? ;)
Bilagor:
#13 - 14 mars 2009 18:48
Men jag vill inte ha 20 grader utan 28-30.
#14 - 14 mars 2009 18:56
Zwitta skrev:
Men jag vill inte ha 20 grader utan 28-30.

Varför?
Vilken sorts fisk har du i ett 20 liters förutom yngel?
#15 - 14 mars 2009 19:04
20l var ett exempel. Och är det yngel växer de väldigt dåligt utan doppvärmare.
#16 - 14 mars 2009 19:09
det beror ju på vilka fiskar man ska ha vilken temp det ska va, exempel jag själv ha fiskar från syd/ost Asien vilket några av dom kräver hög temp. och så har jag andra fiskar som också kräver hög temp i andra kar. dom kar som har utan doppvarmare hade jag i under 20c 15c 10c beroende vart dom stod.
Bilagor:
#17 - 14 mars 2009 19:10
Zwitta skrev:
20l var ett exempel. Och är det yngel växer de väldigt dåligt utan doppvärmare.

Inget jag har märkt i alla fall men stoppa ner värmaren om du vill, visst funkar det.
#18 - 14 mars 2009 19:19
Alla mina yngel har växt väldigt sakta i kar utan värmare medan de som bor i varmt vatten växer fort.
Har en doppvärmare som är till 50-100l i ca 30l vatten men undrar om det kunde bli problem på nått sätt.
#19 - 14 mars 2009 19:30
Anledningen till att man inte vill ha för hög wattstyrka på en termostatstyrd dopvärmare är att om (fel - snarare NÄR) termostaten fastnar på i påslaget läge så villl man inte koka ihjäl fiskarna. stoppar du i den kraftiga värmaren i ditt 20 liters så kommer du att få fisksoppa varmt serverad den dag den hänger sig i påslaget läge - och tro mig det gäller inte om - det gäller när. Så länge den funkar så är det dock ingen fara.

Det är klart att de växer snabbare i varmare vatten - fisk är växelvarma och ställer in sin metabolism efter yttertemperaturen.

MVH Lasse
#20 - 14 mars 2009 21:50
hade den oturen när jag var liten och hade akvarium. ett 120L, vi hade en sån där automat matare och reste bort några dagar, doppvärmaren hängde sig och fiskarna var döda när vi kom hem. efter det så lade vi ned akvarie hobbyn, tills jag, nu när jag skaffat eget ställe, hämtade hem det gamla akvariet, renoverade det och startade upp det igen! :) men doppvärmare kan vara luriga...
#21 - 14 mars 2009 22:03
jag har inte doppvärmare i nåt av mina kar,guppyhotellet håller 28 gr,vattnet hos sköldpaddan håller sig på 23 gr å samma i det stora 250 lit,då eldar vi med ved så värmen i rummet varierar ju en del under dygnet så när det är som kallast ute kan temp svaja sådär 2-3 gr men det gör det ju i naturen åxo å jag har aldrig sett att det påverkar negativt däremot leker de för jämnan å ynglen växer å nya blir det
Bilagor:
#22 - 17 mars 2009 06:34
Doppvärmare kan vara luriga. En icke-elektroniskt (vanligast) känner temperaturen med hjälp av en sk bi-metall (en kontakt-tunga som "flippar" distinkt när temperaturen passerar det inställda "vill ha"-värdet) Kontakten styr strömmen till värmaren. När det svalnar slås strömmen på och värmetråden värmer upp akvariet. Av-på-av-på.

Precis som Lasse skriver så kommer ALLTID kontakten att förr eller senare låsa sig i på-läge, då den styr effekt (=strömmen till värmetråden). Kontakter som styr högre effekt kommer slitas (bli lite brända) och tills slut så fastnar kontakten i på-läget. Har man tur så blir det ingen kontakt pga svart oxid och värmaren slutar bara fungera. Problemet med tur är att man inte kan lita på den, den är till sin natur opålitlig ...

Kvalitet på värmaren kan hjälpa upp, dvs man kan kanske köra värmaren längre tid innan den låser sig. Otaliga äro de som kokat sina fiskar. Läs gärna http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/Doppvarmare/doppvarmare.htm

För att inte koka fiskarna finns knepet att inte ha större effekt än att NÄR den hänger sig kommer inte temperaturen upp i dödande nivåer. Då använder köper man en med lagom effekt till sitt kar. Formeln brukar vara t ex "1/2 Watt per liter vatten" eller "1/10 av akvariets volym räknat i watt höjer akvariets temperatur 1 grad över rumstemperaturen". Det finns några andra regler också.

Jag bor i ett gammalt stenhus och kan vakna en morgon på vintern med 16 grader inomhus. På sommaren krävs veckor med värmebölja, då kan jag få 25 grader inomhus. Jag vill gärna INTE utsätta mina firrar för denna växling även om jag säkert vet att de skulle klara det (beror på art givetvis).

Om man har en för kraftig värmare (säg 300 W och har ett 100L kar) så kan man sätta en timer (t ex Clas Ohlson 29 kr) emellan. Sedan ställer man in varannan knapp nedtryckt. Värmaren är inkopplad 15 min, av 15 min, på 15 min osv. Då har man i praktiken sänkt effekten med hälften. Genom att fippla med knapparna kan man minska effekten med en tredjedel (en kvart på och två kvartar av). På så sätt minskar man risker för kokning NÄR den hänger sig. Temperaturen i karet kommer inte att variera alls en om man tar hela timmar av och på pga av att vatten tar tid att värma, jag har vid praktisk experiment med detta inte sett en variation på ens en tiondels grad.

Man kan också köpa en värmare med korrekt beräknad effekt enligt formeln ovan (ngt dyrare än timern dock om man redan har en värmare med "fel" effekt).

Temperaturen i karet påverkar också hela metabolismen (kemin) så det händer saker med både fiskar och växter beroende på vilken temperatur man har. Några rekommenderar högre temperatur (växer bättre, mindre sjukdomar m fl argument), andra lägre temperaturer (vattenvärdena mer stabila osv). Vilken temperatur man väljer får bli den resandes ensak. Ibland behöver man värmare, ofta inte alls. 23-24 grader brukar det bli av lampa och pump utan värmare (i en vanlig 20 graders lägenhet).

Annons