doppvärmare

#1 - 14 februari 2008 09:56
Hej hej.

Har en 75w doppvärmare för tillfället tänkte höra ifall den funkar för att värma upp ett 500l kar eller om ja måste köpa en ny på direkten eller om den kan funka tills vidare?
#2 - 14 februari 2008 10:00
75W låter inte så mycket till ett 500liters...
Jag har 150W till ett 180liters, och det känns rätt så lagom..
Vad står det på värmaren om lämplig akvarievolym? Det brukar stå någonstans på dom iallafall...
#3 - 14 februari 2008 10:48
okaj okaj.. vet inte, den sitter i nuläget i vårt 160l akvarium som är igång tills 500l e helt klart men har för mig den ska vara på 75w iaf, får kolla upp det.
blev rekommenderad en jäger 300w fast dom kostar typ 300kr där ja bor så tänkte ifall man kunde köra med mindre tills vidare eller så.
#4 - 14 februari 2008 10:56
den lär väl inte göra vattnet kallare iaf :D
#5 - 14 februari 2008 11:25
Har du varmt och skönt i rummet samt kör med täckglas så ska det ju inte vara omöjligt. Du kan ju även sätta en frigolitskiva på baksidan av akvariet samt under mellan reglarna i aluställningen som isolering. Det ska iaf jag testa med mitt kommande akvarium för att kanske få ner uppvärmingskostnaderna.

En större doppvärmare är ju inte så dyr och kan köpas överallt om det skulle behövas.

Jag har en 250w Jäger till mitt 450 kar nu. Fungerar mycket bra så den ska få följa med till 720 karet jag ska starta upp. Fast jag har en stooor ljusramp som värmer en hel del.
#6 - 14 februari 2008 11:37
Tycker du ska köpa en till 75W och ha 2st i ditt stora kar. Detta minimerar risken för överhettning om nån av dem skulle få fnatt. Har man en doppvärmare som är tillräckligt stark för att koka upp vattnet på bara någon minut så går det åt skogen om något skulle gå snett.

Man ska ha doppvärmare som får jobba lite för att höja tempen. Det är vad jag kör med iallafall. Tror jag har en 150W i mitt 450 och det går hur bra som helst.
#7 - 14 februari 2008 11:50
fluffsna skrev:
Hej hej.

Har en 75w doppvärmare för tillfället tänkte höra ifall den funkar för att värma upp ett 500l kar eller om ja måste köpa en ny på direkten eller om den kan funka tills vidare?

Om du inte har några fiskar i karet så stoppa ner värmaren och ställ den på max sen kollar du av temperaturen efter några dar och ser om den ligger på den temperatur du vill ha eller lite över för isåfall räcker den annars håller jag med amaro om att köpa en likadan till :)
Se till att ha täckglas och belysning på som vid normal körning för det påverkar temperaturen rätt mycket oxå.
#8 - 14 februari 2008 12:21
Hmmm... i 500liters är det en såkallad filterhörna eller ska du köra med ytterfilter?
Är det en filterhörna så sätt värmaren där 75w borde räcka...
Dels så får du bra spridning på värmen samt att värmaren faktiskt inte behöver jobba så mycket då den egentligen värmer det cirkulerande vattnet.
#9 - 14 februari 2008 12:22
Annars så har Djur Magasinet aquastabil värmare för halva priset...150w kostar 198/2 kr:D
#10 - 14 februari 2008 14:53
firefox75 skrev:
Hmmm... i 500liters är det en såkallad filterhörna eller ska du köra med ytterfilter?

Är det en filterhörna så sätt värmaren där 75w borde räcka...

Dels så får du bra spridning på värmen samt att värmaren faktiskt inte behöver jobba så mycket då den egentligen värmer det cirkulerande vattnet.

kör med ytterfilter men får nog bli å lägga ut en 275kr eller va d ekostade i den lokala affären för en jäger 300 kanske så man vet att de räcker.
Bilagor:
#11 - 14 februari 2008 16:31
köpte en jäger 300w ikväll, den ska ju klara 600-1000l så borde funka, heh
#12 - 15 februari 2008 20:27
nej de verkar på tok för lite för den akvarie volymen, Jag har en 300w i mitt 750 liters
#13 - 16 februari 2008 07:02
Johnne skrev:
nej de verkar på tok för lite för den akvarie volymen, Jag har en 300w i mitt 750 liters

Hur många watt värmaren behöver va på har inte med akvariets storlek att göra utan hur många grader och hur fort man vill kunna höja temperaturen ;)
#14 - 16 februari 2008 07:32
???
Lite fel men ändå riktigt.
Ju större värmar watt desto mera vatten på kortare tid klarar den av att värma.
Men en för liten värmare får ju jobba hela tiden tyvärr...o kostar typ mer än det smakar.
#15 - 16 februari 2008 07:56
firefox75 skrev:
???

Men en för liten värmare får ju jobba hela tiden tyvärr...o kostar typ mer än det smakar.

Jag har två värmare på 150watt i mitt 375 liters bakom bakgrunden. Jag har också frigolit mellan väggen och akvariet.

Båda värmarna är urkopplade och värmen från lysrör och pump ger 26,2 grader i akvariet... så jag tror nog att du klarar dig med 75 watt. Sedan är det nog inte fel att köpa en 150 watts längre fram för att minska slitaget ifall din värmare behöver gå väldigt mycket.
#16 - 16 februari 2008 12:55
firefox75 skrev:
???

Om den får gå hela tiden så drar den inte mer än en värmare på dubbelt så många watt som går hälften av tiden, strömfurbrukningen blir allså densamma och en större värmare är normalt dyrare så det blir absolut inte dyrare med en mindre värmare så din kommentar verkar helt förvirrad, särskilt om man tänker på att en starkare värmare som går sönder kan koka fiskar som är mångdubbelt dyrare än en liten värmare.
#17 - 16 februari 2008 13:01
Allmän fråga, finns det några belägg för att en värmare som går konstant skulle gå sönder fortare än en som slår till och från ofta?
I min lilla värd känns det som en stor värmare som får slå av och på ofta slits fortare då den växlar i temperatur oftare på samma sätt som en bil som bara körs kortare sträckor slits snabbare än en som körs som taxi tex och sällan hinner bli kall mellan körningarna.
#18 - 16 februari 2008 14:28
Så, nu har jag bestämt att fluffsna ska köpa en 300:- Jäger och inte köra slut på en liten skräp doppis som kommer att koka sönder på 5 röda om den ska gå 24/7, det finns flera anledningar till att ha bra kvalitetsgrejor från det stora landet i söder och detta var en..

Annons