Tjo. Har byggt klart mitt 500L kar nu och tänkte starta upp det så jag har beställt nytt filter och sånt. Men undrar om jag måste ha 2 doppvärmare eller liknande då det e så pass stort? 2x300W kanske?
MVH Danne
Stew skrev:Köp dubbla. 2x300 är lite extremt.
Jag kör 2x150 i mitt 540. Fungerra klockrent. Behöver itne värma så extremt mycket. Har varit uppe i 28 grader i alla fall.
Om en pajjar så är jag ganska övertygad om att en 150w klarar av att hålla en temp på runt 25-26 grader, vilka de flesta fiskar klarar sig perfekt i.
eriahl skrev:Med 2st mindre minskar iaf kokningsrisken än om man har en större som inte slår av
jannemannen skrev:Eller så ökar kokningsrisken ? Det är större risk att en av två fastnar i påslaget läge... ;)
Skämt åsido. Jag tror det bättre att köpa en av hög kvalitet, än att köpa två billiga...
Hur mycket effekt man behöver beror ju lite på hur kallt det är i rummet där akvariet står. Jag har en ensam 300 Watt's i mitt 960, och det räcker alldeles utmärkt !
En enkel grej man kan köpa för att gardera sig mot "kokning", det är att köpa en elektronisk stektermometer som man kan ställa på en temp där den skall varna..
Typ en sådan här ! http://www.kjell.com/?item=48610&path= Då ser man både tempen digitalt, plus att den piper om en viss temp överskrids... Helsmidigt !
Mvh/Janne