Doppvärmare ..

#1 - 4 maj 2007 22:45
Jag har ett 22l kar som jag tänkte sätta i doppvärmare i, ska ha en kampfisk i och det är rätt kallt på mitt rum.. Nu har jag en doppvärmare till ett 100-150l kar liggande, kan jag använda den? Eller måste jag köpa en ny?
#2 - 4 maj 2007 23:06
Får du bara ner den i karet och den är ställbar ska det inte vara några problem. Den värmer inte mer eller mindre bara för att det är ett mindre kar.
#3 - 4 maj 2007 23:19
Jens A. skrev:
Får du bara ner den i karet och den är ställbar ska det inte vara några problem. Den värmer inte mer eller mindre bara för att det är ett mindre kar.

Okej, vad bra :) Men jag ska alltså ställa in den på den temperatur jag vill ha, inte lägre?
#4 - 5 maj 2007 05:30
Ställ in den på den temp du vill ha, men ett tips kan vara att du provar dig fram till rätt temp i en hink med vatten först eftersom skalan på värmarna inte är helt tillförlitlig och om den inte stämmer på din värmare eller om den inte funkar som den ska kan det i värsta fall snabbt bli för varmt i ditt lilla kar eftersom det är så hög effekt på värmaren.
#5 - 5 maj 2007 05:45
Glöm inte att skaffa en bra, tillförlitlig termometer också !
#6 - 5 maj 2007 18:35
Tack för svar! :) Jag har satt den i karet och även om den är inställd på 20 grader, så är det 27,5 grader i karet.. Men kampfiskar trivs ju upp till 29 enligt beskrivningen så det ska väl gå bra?

Karon, jag har en sån termometer i glas som flyter på ytan.. Är dom bra?
#7 - 5 maj 2007 18:41
kampfisken (Betta splendens) ska åxå ha 50L
#8 - 5 maj 2007 20:30
taxidermy skrev:

Karon, jag har en sån termometer i glas som flyter på ytan.. Är dom bra?

Visar en termometer rätt är det en bra termometer oavsett vad det är för typ av termometer ;)
Den flytande är ju den vanligaste termometern för akvarier och de brukar normalt visa tillräckligt rätt så kör på den.
Har du en annan termometer kan du kanske jämföra dem och se om visar väldigt olika. Någon grads skillnad får man tolerera, men är det betydande skillnader får man kanske ha det i åtanke och räkna om det så funkar det i alla fall :)
#9 - 5 maj 2007 20:33
Cold skrev:

Må så vara, men 22 liter funkar det med.
#10 - 6 maj 2007 13:36
Jag hoppar in här med en fråga..

Funderar på om man ska sänka temperaturen på värmaren sommartid, om man har runt 23-27 inomhus eller nåt, och fiskarna ska ha runt 24-26 eller vad det nu är.. (har inte köpt fiskarna än)

Gäller ett 95liters akvarium.. ska man sänka lite då på värmaren, tänkte om risken är att det blir för hett.. :/

Tacksam för svar.
#11 - 6 maj 2007 13:39
En grej till, vilken slags termometer kan man ha? sån klisterremsa på fönstret vet jag inte om dom är jättepålitliga.. finns det nån man kan sätta med sugproppar på glaset eller vad ska man ha för sort?
#12 - 6 maj 2007 13:40
Har du en värmare med termostat slår den av själv när det blir varmare än den inställda temperaturen.
#13 - 6 maj 2007 13:45
albjohn skrev:
Har du en värmare med termostat slår den av själv när det blir varmare än den inställda temperaturen.

Ah, okej, så jag behöver inte tänka på det då alltså? :)

Tackar :)
#14 - 6 maj 2007 13:46
Japp, det finns med sugpropp, billiga och bra, jag föredrar dom före klisterremsorna.
Enda nackdeln med dom är att sugproppen brukar ge upp efter en tid men dom är så billiga att man kan köpa en ny propp eller termometer.

Här saxar vi frågor och svar, vi får försöka synka ihop oss bättre :)
#15 - 6 maj 2007 13:51
albjohn skrev:
Japp, det finns med sugpropp, billiga och bra, jag föredrar dom före klisterremsorna.

Enda nackdeln med dom är att sugproppen brukar ge upp efter en tid men dom är så billiga att man kan köpa en ny propp eller termometer.

Här saxar vi frågor och svar, vi får försöka synka ihop oss bättre :)

Ja, men då vet jag iaf. Tack! Det får bli en sugproppstermometer då :)
#16 - 6 maj 2007 13:53
Du kan för övrigt göra en snygg variant med en vanlig billig inne/ute termometer, du silikonar bara in proben (klumpen längst ut på sladden) så den tål vatten och vips har du en snygg väggtermometer.
#17 - 6 maj 2007 14:05
Karon skrev:
Må så vara, men 22 liter funkar det med.
Hur länge då? Kan inte va så bra för fisken i slut ändan.
#18 - 6 maj 2007 14:06
albjohn skrev:
Du kan för övrigt göra en snygg variant med en vanlig billig inne/ute termometer, du silikonar bara in proben (klumpen längst ut på sladden) så den tål vatten och vips har du en snygg väggtermometer.

Hmm, ja, det var ju en idé det med.. :) Tack!
#19 - 6 maj 2007 15:09
Cold skrev:
Hur länge då? Kan inte va så bra för fisken i slut ändan.

Beror väl lite på hur man driver akvariet, alltså hur man matar, sköter vattenbyten, växtlighet etc. ?
Bara för att akvariet är på 50 liter eller större betyder det inte att det är himmelriket för en kampfisk.
Sköter man inte akvariet efter ordning blir det med tiden lika mysigt som en skyttegrav i Flandern under 1:a världskriget, oavsett storlek.
Sedan är det annan sak att det är svårare att få ett så litet akvarium att fungera bra, men omöjligt är det inte.
#20 - 6 maj 2007 15:24
okej,så du mena att kam kan tex ta en oscar å stoppa den i ett 100kar? bara man sköter det?
#21 - 6 maj 2007 20:44
Cold skrev:
okej,så du mena att kam kan tex ta en oscar å stoppa den i ett 100kar? bara man sköter det?

Bortsett från att det var en kampfisk i 22 liter frågan gällde men det kanske paserade dig obemärkt ?
#22 - 6 maj 2007 21:40
Utlevade sugproppar

albjohn skrev:

Medelst lite vaselin kan man ofta övertala även en gammal gisten propp
att göra fortsatt tjänst.

Erik
#23 - 9 maj 2007 08:18
Cold skrev:

Ifall du läser beskrivningen, så står det rätt tydligt att det gäller par. Och det är ju en helt annan sak. Sen är karet fullt av växter och gömställen, tror han mår bättre där än som exempel ett 50l utan växter alls.. Men han kommer ändå få flytta till ett 63l när jag har fått igång det

Iövrigt har det gått bra, och jag har flyttat han till 22l karet

Annons