Doppvärmare

#1 - 16 oktober 2006 16:18
Hej mitt namn är Kim
o jag har en fråga ? finns det en digital doppvärmare
så man kan ha lite mer koll. Jag har lite problem med den
jag har idag. om någon vet var man kan köpa den om det
finns ?
#2 - 17 oktober 2006 05:43
Vad menar du med digital?
Finns två typer vad jag vet.
Den enkla varianten med bara en bimetallbrytare och sånna med termostat och elektronisk styrning.
#3 - 17 oktober 2006 07:09
Misstänker att vederbörande tänkt sig någon form av digital visning av temperaturen eller möjligen som du säger elektronisk/digital styrning.
Skalor på vaärmarna stämmer mycket sällan så en bra termometer, gärna digital bör man absolut ha.
Själv har jag en digital stektermometer som även har temperaturlarm om det skulle bli för varmt. Den är dessutom bra att ha till mycket annat, fritering, karamellkokning och stekar i ungnen ;)
#4 - 17 oktober 2006 07:30
På tex Jägers doppisar har man ju möjlighet att kalibrera in temperaturskalan så den stämmer med verkligheten, men egentligen rätt onödigt eftersom man inte ändrar temperaturen direkt ofta. En bra termometer för att ställa in den temp man vill ha behöver man hur som helst.
#5 - 17 oktober 2006 08:58
Absolut, för även om Jäger hör till de märken som kan anses som "bättre" är de inte ofelbara.
En bra termometer hör verkligen till "basutrustningen".
#6 - 21 oktober 2006 21:27
heeke skrev:
På tex Jägers doppisar har man ju möjlighet att kalibrera in temperaturskalan så den stämmer med verkligheten, men egentligen rätt onödigt eftersom man inte ändrar temperaturen direkt ofta. En bra termometer för att ställa in den temp man vill ha behöver man hur som helst.

Hur kalibrerar man dom?

[COLOR="Red"]EDIT:[/COLOR]
[COLOR="Black"]Hittade en tråd om det[/COLOR]
#7 - 22 oktober 2006 02:32
Om du vill lyxa till det finns det ytterfilter med inbyggda värmare. Dessa har oftast en digital visning och inställning.
#8 - 31 oktober 2006 13:23
Tack för all hjälp grabbar
#9 - 31 oktober 2006 21:26
Tenkare skrev:
Hur kalibrerar man dom?

[COLOR=red]EDIT:[/COLOR]

[COLOR=black]Hittade en tråd om det[/COLOR]
du ställer den på låt säga 25gr och låter den sitta ett dygn, därefter läser du av termometern och låt säga att den visar 27 då drar du upp pluppen ovanpå doppvärmaren och ställer in vredet på 27gr och trycker sen ner pluppen igen....Klaaarrt!
#10 - 31 oktober 2006 21:40
och om man inte får upp pluppen??
#11 - 1 november 2006 06:05
Tenkare skrev:
och om man inte får upp pluppen??

Det går att få upp om man tar i lite hårdare :D
#12 - 1 november 2006 07:57
Om det är rätt typ av Eheimvärmare går det, men alla Eheimvärmare är inte justerbara.

Annons