Doppvärmare

#1 - 3 april 2006 09:06
Är en nybörjare i "akvarievärlden" och ska för första gången sätta in en doppvärmare i mitt nyinköpta 420 liters akvarium. Har ej behövt någon sådan i mina mindre akvarium. Inhandlade igår en Jäger doppvärmare 300 W, upptäckte när jag kom hem att den passade akvarium 600-1000 liter. Kan jag behålla den eller bör jag byta till en med mindre Watt-tal?? /Ia
#2 - 3 april 2006 09:30
Behåll den! Jag har en 300W i mitt 375-liters. Det är bara bra!
#3 - 3 april 2006 09:55
Bra, då behåller jag den. Var placerar jag den bäst? Har ett ytterfilter med insug i ena hörnet o utsuget i andra hörnet. Doppvärmaren var ganska lång, men det spelar väl ingen roll om man vinklar den så den inte kommer ner i sanden? /Ia
#4 - 3 april 2006 10:41
om du kan byt.
en för stark värmare kan värma vattnet så fiskarna dör.

tänk också på att en för stark värmare kommer slå av/på rätt ofta och då följdaktligen förbrukas fortare.
#5 - 3 april 2006 11:02
Doppvärmare brukar väl inte förbrukas vad jag märkt? det enda sätt jag haft sönder doppvärmare på att tappa dom i golvet så att glaset går sönder. Risken att en något för stark doppvärmare av välkänt märke skulle frå "frispel" o fastna i uppvärmningsläget är enligt mina erfarenheter väldigt väldigt liten. Iaf så länge man följer de restriktioner som finns. (inte ha den igång ovanför vattenytan) En för svag doppvärmare är däremot lite dumt då den får gå hela tiden o elförbrukningen ökar.
#6 - 3 april 2006 11:06
[quote=androxe]En för svag doppvärmare är däremot lite dumt då den får gå hela tiden o elförbrukningen ökar.[/quote]

de där är helt fel.
att värma 1gram vatten 1grad kräver 4.2joule och det ändras inte oavsett om doppvärmaren är 25w eller 250w så följdaktligen kostar det lika mycke att värma vattnet med en svag värmare som en varm.

jäger må va kvalite men även dom har problem med att dom fastnar i påläge därför är det i mitt tycke bara dumt att köra med en för stark värmare om man kan byta mot en svagare.

kan ju nämna att polarn har haft 2st jäger som hängt sej i påläge men pågrund av att effekten på värmaren inte är överdrivet stor så har inga fiskar hittills dött av värmen då det blivit max 31grader.
#7 - 3 april 2006 11:55
Hände mej en gång att värmaren hängde sej o jag hadde för kraftig värmare så där rök några fiskar :(
#8 - 3 april 2006 12:36
Håller med Raven. Bättre att köra 2 mindre värmare isåfall.
#9 - 3 april 2006 13:27
Om jag väljer att byta värmare, vilket watt-tal bör jag ha på den? Eller om jag väljer 2 stycken, vilken styrka ska jag ha på var o en? Akvariet håller en temperatur på 22 grader utan värmare. /Ia
#10 - 3 april 2006 13:31
jäger anger 300-400L till sina 200w
vill du ha 2 kan du köra med 2x100w.
#11 - 3 april 2006 22:04
[quote=Raven]de där är helt fel.
att värma 1gram vatten 1grad kräver 4.2joule och det ändras inte oavsett om doppvärmaren är 25w eller 250w så följdaktligen kostar det lika mycke att värma vattnet med en svag värmare som en varm. quote]

ok skillnaden i elförbrukning kanske inte blir så stor, men hur mycket energi som krävs för att höja vattentempen måste väl bero på omgivande temperatur?
#12 - 3 april 2006 22:12
[quote=androxe]men hur mycket energi som krävs för att höja vattentempen måste väl bero på omgivande temperatur?[/quote]

de gör det.
själv har jag 24 grader inne och klarar mej utan doppis men på förrförra stället ja bodde på hade man behövt dubbla då de kanske bara va 17grader vintertid.

sen går det att isolera om man vill.
har man helglasakvarie ska ju de stå på frigolit som då isolerar.
baksidan kan man sätta frigolit på och kanske ena/båda sidorna.
gör en del, sen kan man även göra om lysrampen så värmen från den går ner i akvariet.
#13 - 3 april 2006 22:43
frågan är då hur kan du då säga att det krävs just 4,2 joule? -nyfiken-
#14 - 3 april 2006 22:47
därför att det är vad det fysiskt sett krävs.

är omgivande temperatur lägre behövs mer värme eftersom förlusterna är större men det påverkar inte hur mycket energi som behövs för att värma ett visst mått en viss gräns.
#15 - 3 april 2006 23:02
det där verkar lite märkligt i mina öron, du har säkert rätt, men konstigt.
att värma 1 gram vatten en grad kräver 4,2 joule, men om omgivningen är kallare krävs det mer värme, får man inte mer värme genom att använda mer energi? nu blev det ganska långt bort från topic iofs ;/
#16 - 3 april 2006 23:06
säg att omgivande temperatur är 24 grader och man vill ha 25 grader då måste man tllföra 4.2 joule per 1gram vatten.
är det 23 grader och man vill ha 25 grader krävs 8.4joule per gram vatten.
är det 21 grade roch man vill ha 25grader krävs 16.8joule per gram vatten.

genom att räkna ut hur mycket man måste tillföra kan man också räkna ut hur stark doppvärmare man behöver och kan då slippa problem med "fisksoppa"
#17 - 3 april 2006 23:06
Dopp värmare är inte o lita på har haft 2 st som fått tokspel och kokat akvariumet! ok.. kanske inte kokat mendet blev lite över 45 grader kan ju tillägga att det enda som överlevde dessa 2 händelser var en pleco

båda gångernahade jag bara 1 doppvärmare så raven har rätt i att ha hellre 2st så förbrukas de inte lika snabbt

Tillägg numera byter jag doppvärmare varrannat år
#18 - 3 april 2006 23:18
100L vatten i gram blir 100.000gr x 4.2 = 420.000j = 420kj = 420w/s =0,1167 kwh
#19 - 3 april 2006 23:55
det verkar som jag haft tur då som använt doppvärmare av olika sort i 15 års tid utan att någon av dom hakat upp sig...

ok det verkar väl rimligt de dära exemplen med antal joule och temperatur.
vad jag inte få ihop riktigt är att om man har två likadana akvarier, båda håller 20 grader, omgivande temp är 20 grader. Man vill höja tempen till 25 grader i båda karen. Det ena får stå kvar inne i rumsvärmen, det andra ställer man ut i sträng vinterkyla, - 20 grader. Då kommer det ju krävas många fler joul av doppvärmaren i akvariet ute för att öka de 5 graderna... Hur går det ihop med dom 4,2 joulen per gram en grad Celcius ökning
#20 - 4 april 2006 00:09
man får räkna utifrån den temperatur akvariet håller utan att man tillför värme så ställer du det ute i -20 kommer vattnet för eller senare hålla -20 grader och då kräver det mer värme.
#21 - 4 april 2006 00:11
ok tack, då är jag med på resonemanget :)

man lär nog ha en bra pump om det fortf är vatten vid -20 grader ;)
#22 - 4 april 2006 00:24
går alltid å blanda alkohol i vattnet, får man lyckliga fiskar också :rolleyes:
#23 - 5 april 2006 13:55
Roligt att läsa alla åsikter o tankar i detta inlägg. Lämnade tillbaka 300 W o köpte en Jäger på 200 W istället. Hoppas att den kommer att funka bra o att inga fiskar blir kokta om den skulle gå sönder. /Ia

Annons