Doppvärmare

#1 - 14 februari 2006 15:32
Hej. Har montertat BTN moduler och ska ha filter och doppvärmare gömda i dem?
Nu har jag en fråga om doppvärmare kan ligga i filtermatrialet eller måste den ha en egen liten kammare så inget nuddar den.

Tacksam för svar.

Marcus
#2 - 14 februari 2006 16:04
Om doppvärmaren har termostat måste vattnet kunna cirkulera fritt omkring! Om inte slår doppvärmaren av alldeles för tidigt och värmer inte vattnet!
#3 - 14 februari 2006 16:15
Okej men vatten kommer ju att gå igenom där hela tiden men det räcker inte eller?
Marcus
#4 - 14 februari 2006 16:20
Inte om doppvärmaren ligger i filtermaterialet! Då kommer den att värma filtermaterialet samt vattnet omedelbart runtom! Då slår termostatet av!
Jämför ett värmeelement i ett hus med termostat på! Häng en gardin över termostatet och termostatet slår av (Tror att rummet är varmare än det är)
#5 - 14 februari 2006 16:35
Okej är det bättre att sätta den i en annan modul där det är ett hål på ca 5 cm med en sån raster i som det inte är någon direkt genomströmning i eller ska jag sätta en filtermatta i modulen med ytterfiltret i?
Tack Marcus
#6 - 14 februari 2006 17:34
Den kan sitta hur du vill bara det är god cirkulation omkring den och att ingenting ligger direkt emot den!
#7 - 14 februari 2006 17:39
okej. modulen är ganska lite och om det ska vara filtermatrial i den så kommer inte doppvärmaren få plast så det är att välja att se doppvärmaren eller att inte ha några filter "kuber" i modulen. Vilket är bäst enligt er?
Hur mycket gör den klippta filtermattan?
Tack
#8 - 14 februari 2006 17:47
doppisen brukar man lätt kunna dölja med nån växt eller rot( ;
#9 - 14 februari 2006 17:48
Filterkuber i modulen gör bättre nytta än doppvärmaren där!:)
#10 - 20 februari 2006 17:13
Funkar bra för mig

Jag tycker det funkar utmärkt med två doppvärmare i filtermaterial klippt i kuber bakom BTN-modul. Temperaturen går fort upp efter vattenbyte och är otroligt stabil. Allt snack om problem är just snack, se bara till att ha god genomströmning genom filtermaterialet så blir det inga problem.

Lycka till!
#11 - 20 februari 2006 18:37
Okej.. Men nu har jag gömt den bakom lite stenar så nu är det för sent så det får bli den dagen då man ska rengöra filter kuberna bakom modulerna.
Den dagen den sorgen.

Mvh Marcus
Bilagor:
#12 - 20 februari 2006 22:57
Skit annars i doppvärmare som jag gör :) Lysrören värmer upp vattnet såpass fort ändå så :)
#13 - 20 februari 2006 23:02
Ja och sjunker på natten och fiskarna får en temp som far upp o ned...och blir sjuka!:)
#14 - 20 februari 2006 23:20
mm mitt 200 liters varierade med 2 grader från natt till dag så jag skaffade doppvärmare !
#15 - 21 februari 2006 00:53
[quote=sunkan aspidoras]Ja och sjunker på natten och fiskarna får en temp som far upp o ned...och blir sjuka!:)[/quote]

yikes undra hur en del fiskar överlever i naturen då ;)
där kan det gå betydligt mer än ett par grader över dygnet.
#16 - 21 februari 2006 01:04
dem flesta av våra akvariefiskar har en temp diff på typ 2gr per år!
#17 - 21 februari 2006 01:16
i amazonas tex. är det ca 0,3gr skillnat natt/dag
#18 - 21 februari 2006 08:11
[quote=sunkan aspidoras]Den kan sitta hur du vill bara det är god cirkulation omkring den och att ingenting ligger direkt emot den![/quote]
Detta funkar säkert bra i ett litet akvarium (under 200L), men i ett stort med en termostatstyrd doppvärmare kan man inte ha den där vattnet i ett trångt utrymme snabbt kommer upp i inställt gradantal, om man vill ha en jämn värme i karet. Jag har själv provat och det visade sig att doppvärmaren i trångt utrymme slog av långt innan vattnet i övriga akvariet var uppvärmt till önskad temperatur! I akvarium enligt min åsikt bör man ha minst en doppvärmare/200L, och då givetvis ha dessa på olika platser i akvariet, helst i närheten av utblåsen från de olika filtrena!
#19 - 21 februari 2006 08:13
[quote=sunkan aspidoras]i amazonas tex. är det ca 0,3gr skillnat natt/dag[/quote]
Och var kommer den uppgiften ifrån? Då jag själv var på plats kunde vattentemperaturen fluktera upp emot 5 grader!
#20 - 21 februari 2006 12:39
[quote=laerni]Och var kommer den uppgiften ifrån? Då jag själv var på plats kunde vattentemperaturen fluktera upp emot 5 grader![/quote]Bl.a en artikel där han mätt temperaturen kontinuerligt!
#21 - 21 februari 2006 12:42
[quote=laerni]Detta funkar säkert bra i ett litet akvarium (under 200L), men i ett stort med en termostatstyrd doppvärmare kan man inte ha den där vattnet i ett trångt utrymme snabbt kommer upp i inställt gradantal, om man vill ha en jämn värme i karet. Jag har själv provat och det visade sig att doppvärmaren i trångt utrymme slog av långt innan vattnet i övriga akvariet var uppvärmt till önskad temperatur! I akvarium enligt min åsikt bör man ha minst en doppvärmare/200L, och då givetvis ha dessa på olika platser i akvariet, helst i närheten av utblåsen från de olika filtrena![/quote]Är den placerad i ett trång utrymme så anser inte jag att det är god cirkulation omkring den!
#22 - 21 februari 2006 13:02
[quote=sunkan aspidoras]Bl.a en artikel där han mätt temperaturen kontinuerligt![/quote]

han...gud eller ???
hur har det mäts var när hur såg vattnet ut...
#23 - 21 februari 2006 14:19
Läser man denna artikel:
http://www.ciklid.org/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9104&LOPNR=2
Så ser man att artikelförfattaren mätt temperaturen på 5 olika platser och fått mellan 21 grader och 27 grader!
#24 - 21 februari 2006 15:09
han hade mätt i 5 olika lokaler och inte dag/natt! vilka lokaler har han mätt? inte ens i svergies småsjöar har man nån tempskillnad att tala om mellan dag/natt...
#25 - 21 februari 2006 15:18
[quote=sunkan aspidoras]han hade mätt i 5 olika lokaler och inte dag/natt![/quote]

lokaler...alltså mätt inomhus då låter det som.

och det är stor temperaturskillnad även i svenska sjöar.
är det kallt å regnar ena dan och varmt å soligt nästa dag till exempel blir det en hel del skillnad.
#26 - 21 februari 2006 16:56
Jag testade att ha doppen i en filtermodul som inte har någon direkt cirulation i sig och det funkade inte. Även om jag hade en 50 mm raster i den.
Mvh Marcus
#27 - 21 februari 2006 22:17
[quote=sunkan aspidoras]han hade mätt i 5 olika lokaler och inte dag/natt! vilka lokaler har han mätt? inte ens i svergies småsjöar har man nån tempskillnad att tala om mellan dag/natt...[/quote]
I amasonas är det dag ca 12 timmar och en solig dag kan lufttemperaturen gå upp till 35 - 40 grader varmt för att på natten sjunka till 13 - 15 grader! Hur tror du att det inverkar på vattnet där våra fiskar går? De går ofta i stillastående vatten med ett djup av ca 1 - 2 meter! Jag lovar att temperaturen i detta vatten flukterar otroligt mycket!
#28 - 4 mars 2006 12:24
Doppvärmare eller ej

Mitt 310 L med Malawi håller runt 26 grader utan någon doppvärmare.
Vid vattenbyten kan jag gå ner till runt 23 grader utan problem. Något dygn senare har jag återigen runt 26 grader. Enda reaktionen vid nedkylning är snarare att lekbestyr kommer igång. Jag har vid ett tillfälle av misstag fått ner vattnet till 19 grader utan några större bekymmer. Min värmare ligger i byrålådan då den enbart är ivägen och försvårar renhållning.

Mvh Daniel
#29 - 4 mars 2006 13:13
[quote=DanielLindholm]Enda reaktionen vid nedkylning är snarare att lekbestyr kommer igång[/quote]

finns ju fiskar som man medvetet kan trigga lekbeteende med avkylning.
är rätt säker på att de beror på att fiskarna i det vilda leker under regnperiod när det finns mycke mat.

Annons