Doppvärmare

#1 - 7 oktober 2003 12:07
Jag har två doppvärmare av ordinära slaget (glasrör med keramikkärna omlindad av en tråd som värmer). Den ena doppvärmaren har en tydlig max & min-markering medans den andra inte har någon sådan markering. Kan man sänka ner värmaren helt? Det 'r ju nästan fem centimeter luft som krävs annars = slöseri med dyrbara liter.

MVH
Anders
#2 - 7 oktober 2003 12:15
du kan ha den under ytan. många lägger den till och med ner vid botten! Vad jag vet ska du inte ha den för högt upp!?
#3 - 7 oktober 2003 12:59
ska köpa en värmare till mitt nya akvarium...

vilka rekomendras o vilka rekomenderas inte??
vilka e prisvärda mm???
#4 - 7 oktober 2003 15:11
Köp en Tetra eller Jäger, vi snackar tior i prisskillnad till billigare märken men massor av % i kvalitet. I varje fall enligt mina ovetenskapliga tester/misslyckanden.
Ibland kostar det att vara snål. :-)
#5 - 7 oktober 2003 15:20
Vad har du för temp utan Doppis? Har du tänkt på att filtret genererar värme å lampan...oftast i våra läggenheter ligger temperaturen runt 20-23 grader...beroende på fiskbeståndet kan man anpassa temperaturen...Jag har 22st burkar i olika storlekar utan doppvärmare och erhåller en temperatur av 24-25 grader i burkarna, doppvärmare används när jag sätter vissa firrar i lek å sånt.
Kolla opp dina tempvärden!!
#6 - 7 oktober 2003 18:13
Jag har doppvärmare av Aquael, Aquastabil och Jäger. Knappast någon skillnad mellan dem.

Annons