Doppvärmar problem

#1 - 31 december 2007 10:57
Min doppvärmare funkar i normala fall utmärkt. Idag står tempen däremot på 27.4-27.6C då den egentligen ska vara på 28C. men men problemet e att tempen vägrar höjas. Doppvärmarens lampa lyser hela tiden, har lyst hela kvällen men fortfarande så har tempen inte förändrats.

Detta har hänt mig en gång tidigare, jag minns dock inte hur jag löste problemet. Ps det är en jager med en sån knapp upptill som man kan trycka ner eller trycka upp, något med inställning att göra, har tappat bort instruktionsboken så jag har noll koll.

Vad ska jag göra för att den ska sluta lysa hela tiden och börja värma som vanligt?
#2 - 31 december 2007 11:04
hur gammal är den? Hur länge har karet vart igång? du har la flyttat och så nu va så det är rätt nytt?
#3 - 31 december 2007 11:10
doppvärmaren e max 9 månader gammal. karet har vart igång mer än 1 år, och nej det är alltså inte rätt nytt.
Bilagor:
#4 - 31 december 2007 11:27
Har du provat att ställa upp gradantalet och sedan dra ner igen? Om det är så att den helt enkelt "hängt" sig..?
Har ingen Jager, så den där luriga knappen har jag ingen aning om. Finns ingen instruktion på nätet? Det är ju ett välkänt märke, så kanske?
#5 - 31 december 2007 11:46
Knappen dras upp när man vill ändra gradantalet och sen trycks ner igen om jag inte minns helt fel.
#6 - 31 december 2007 12:10
Blir den varm?
#7 - 31 december 2007 13:56
gizmogirl skrev:
Knappen dras upp när man vill ändra gradantalet och sen trycks ner igen om jag inte minns helt fel.

Nja, för att kalibrera gradantalet.

Om man har den på säg 27 grader men det bara blir 25 så drar man upp pluppen, vrider temp-inställningen till 25 grader och trycker ner pluppen igen.(förutsatt att den inte är för liten och är på hela tiden)
Då är värmaren kalibrerad så att gradantallet man ställer in stämmer överens med vad man faktiskt får för temp i karet.
#8 - 31 december 2007 19:50
Tja, som redan sagts så är knappen till för att låsa temperaturratten, på min funkar den iaf inte så den kan du i princip skita i.
Om värmaren lyser konstant så kan du känna på den med handen om den känns lite varm, annars är den nog tyvärr sönder :(
Om du stoppar ner den i en liten hink eller nåt med liten volym och kör den så borde du kunna testa lite enklare om den värmer ordentligt eller inte, kan möjligen va så att det blivit lite kortis i spiralen så den inte fixar att värma lika stora mängder vatten längre men då brukar den bara kännas varm på en liten del av värmaren och i vilket fall får kasseras eller om du har kvar kvittot bytas mot en ny :)

Annons