Donation

#1 - 12 mars 2007 22:01
Jag tänkte kolla lite hur ni här på zoopet ställer er i frågan att donera era organ.

Vill ni donera era organ? (Har ni fyllt i donationskort ifall ni svarar ja?)

Varför vill ni donera organ / vad gör att du INTE vill donera dina organ?

Hoppas på många intressanta svar!
#2 - 12 mars 2007 22:13
1. Ja
2. Jag behöver inte mina organ när jag är död och kan dom ev hjälpa nån annan så är det ju bra.
#3 - 13 mars 2007 01:01
1. En självklarhet för mig, donerar allt som går den dagen jag inte behöver organen själv och sedan resten av kroppen till forskning om det finns behov av det.

2. Skulle jag en dag behöva hjälp med organ så skulle jag vara tacksam för all den hjälp jag kan få, så klart jag vill hjälpa andra. Jag har också en relatiivt ovanlig blodgrupp vilket gör att finns det behov av organ från min blodgrupp så finns det inte lika många donatorer.

Hälsn Robban
#4 - 13 mars 2007 05:26
tror jag att jag vill vara helskinnad efter jag är död och vill gärna begravas hel. vill inte heller kremeras.
#5 - 13 mars 2007 05:36
1. Japp jag donerar gärna. Jag har berättat för min fru men slarvat bort mitt donationskort.

2. Om jag inte behöver dom och dom kan hjälpa någon annan är det väl bara bra. Egentligen tycker jag att det borde vara tvärtom så att alla förutsätts donera och dom som inte vill donera får ha ett vill-ej-donera kort. Trist när folk dör för att dom inte kan få nytt organ.
#6 - 13 mars 2007 06:14
Jag donerar gärna mina organ, jag har inte fyllt i något kort men mina anhöriga vet om det.

Jag vill själv få organ om jag skulle behöva det, så därför är det självklart för mig att själv donera.

Om man vill kunna få ett donerat organ till sig själv så tycker jag att det är en självklarhet att själv donera sina.
#7 - 13 mars 2007 06:34
Både jag och min sambo har fyllt i donationskort (och registrerat oss i donationsregistret tror jag)

Vill man ha får man ge och vad 17 ska jag ha organen till?

Vi lämnar dessutom blod.
#8 - 13 mars 2007 07:15
Jag tänker absolut donera, och har fyllt i donationskort.
Tvekar inte en sekund!
#9 - 13 mars 2007 07:23
1, Ja.
2, Ja, men jag skrev nej, eftersom det inte ges utrymme för egna önskemål. Alternativet: "Ja, ta allt ni vill ha" tilltalar mig inte.
#10 - 13 mars 2007 07:43
Jag är själv transplanterad sen -92 med en ny njure, men nu håller den på att ge med sig även den. Så det är åter igen dags för en ny.
Jag får därav inte själv donera något organ, men om jag inte hade varit transplanterad och helt frisk så skulle det inte råda nån tvekan.
Don´t take your organs to heaven, good knows we need them here !!
#11 - 13 mars 2007 09:36
1. Absolut.
2. Om jag kan rädda en annan människas liv efter min död, så råder det absolut ingen tvekan för mig angående detta.

Jag har för övrigt ett riktigt bra och rättvist förslag - Om man inte vill donera sina organ, ska man heller inte få ta emot några.
#12 - 13 mars 2007 09:40
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]På fråga A: JA - och Ja, ta vad ni behöver. Jag har änndå ingen användning för dom.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]På fråga B: För att jag vill att andra gör för mig gör jag även för andra :)[/COLOR][/FONT]
#13 - 13 mars 2007 09:44
petnym skrev:
1, Ja.

2, Ja, men jag skrev nej, eftersom det inte ges utrymme för egna önskemål. Alternativet: "Ja, ta allt ni vill ha" tilltalar mig inte.

På mitt donationskort står det detta alternativ: Ja men med undantag för följande vävnader/organ.
#14 - 13 mars 2007 09:48
Oh, många intressanta svar! Det här kanske är något att gå vidare med.. det verkar ju helt klart vara många som är positiva till donation. Och ändå finns det inte särskilt många organ att tillgå vid transplantation =(

Det verkar ändå som att en del inte vill donera sitt hjärta för att själen inte ska gå vidare i någon annan..
Vad tycker ni om sådant?

Man kan ju trots allt välja att donera bara vissa organ...
#15 - 13 mars 2007 09:50
petnym skrev:
1, Ja.

Nej, det känns ju inte särskilt lockande..
Där jag har tittat kan man välja bort de organ man inte vill donera.
#16 - 13 mars 2007 09:58
jag har fyllt i donationspapper så när jag trillar av pinn så får de gärna ta mina organ. känns som ett självklart val tycker jag...

dock vill jag inte att man ska utföra medicinska studier på min kropp..
#17 - 13 mars 2007 10:03
Om det finns något de vill har så plocka lös!!
Blir nog vissa problem...närsynt rökare som har hängt i baren i en jäkla massa år. Men om det finns något så behöver ju inte jag det. Resten ska brännas och slängas i havet.

Jag har också varit blodgivare i 15 år.
#18 - 13 mars 2007 10:04
Kan de använda nåt efter jag dött får de väl göra det.
#19 - 13 mars 2007 10:09
_Lena_ skrev:
På mitt donationskort står det detta alternativ: Ja men med undantag för följande vävnader/organ.

De kanske ändrat utformningen av korten sedan jag fyllde i mitt för minst 15 år sedan...
#20 - 13 mars 2007 11:39
Problemet med att det inte är den tillgång på organ som man skulle önska beror på många olika faktorer, även om det finns många fler idag än bara för några år sedan som ställer sig postitiva till organdonation.

Dels så kan det bero på sjukdom, rökning är en stor bov i det hela.
Dels så kan det bero på att man inte informerat sina anhöriga om sin vilja ( i de fall är det saknas skriftligt donationskort eller anmälan till donationsregistret ) och de säger nej då frågan ställs.
Dels kan det ha varit en så svår olycka så att det inte går att rädda något.
Religiösa skäl kommer också in i bilden.

Som mer eller mindre beroende av att det finns organ till transplantation så önskar jag att det vore så att om man inte aktivt har tackat nej till organdonation så blir det automatiskt att man så att säga säger ja till donation.
#21 - 13 mars 2007 13:20
Skär bort det ni vill ha svarar jag också, men som en tidigare talare så har jag lungor som man kan tjära om en brygga med, colabottnar på näsan så dom delarna faller bort, plus att jag har sarkosydos så händer och ben vävnad faller undan dom med,, levern är en ärrad veteran har den klarat mig så klarar den allt.
#22 - 13 mars 2007 13:23
Mogwai skrev:
Problemet med att det inte är den tillgång på organ som man skulle önska beror på många olika faktorer, även om det finns många fler idag än bara för några år sedan som ställer sig postitiva till organdonation.

Problemet är väl att dom som är positiva till det idag lever! (dom själviska svinen) Nä, inför ett krav när man skaffar båge kort att man måste bli organ donator, då mättar vi marknaden ganska snart eller får hojåkarna att tänka till ett varv till.
#23 - 13 mars 2007 13:36
Vad är "sarkosydos"? Nån sorts psoriasis? Aldrig hört talas om det.
#24 - 13 mars 2007 17:50
Ta vad ni vill, och gör vad ni vill med min döda kropp, så skulle det kunna stå på mitt donatorkort, det de inte vill ha ska brännas och helst, fast jag vet att man inte får, läggas under en buske så man gör lite nytta.
MVH/kkk
#25 - 13 mars 2007 20:29
kkk skrev:
Ta vad ni vill, och gör vad ni vill med min döda kropp, så skulle det kunna stå på mitt donatorkort, det de inte vill ha ska brännas och helst, fast jag vet att man inte får, läggas under en buske så man gör lite nytta.

MVH/kkk

Det pratas mycket om "frystorkning" som alternativ till att brännas...då blir man "växtnäring"...men det är inte godkännt ännu
#26 - 13 mars 2007 20:47
aldrig att jag donerar ngt organ får jag vill va hel i graven
#27 - 13 mars 2007 20:53
Richard.R skrev:
aldrig att jag donerar ngt organ får jag vill va hel i graven

äntligen en som tycker samma som mig.
#28 - 14 mars 2007 07:16
ni som inte donerar. vill ni ha organ av oss andra då?
#29 - 14 mars 2007 08:27
Varför vill ni inte donera? Är det religiöst eller så?
#30 - 14 mars 2007 11:28
smurfmats skrev:

det borde de inte vilja, jag antar att de vill att andra också ska begravas hela ;)
#31 - 14 mars 2007 15:20
det är ju frivilligt och min rättighet att bestämma hur jag vill ha det.
tänker ju först och främst på mig själv så om dom hittar ett organ som kan rädda mitt liv så vill jag ju naturligtvis ha ett organ från en annan person.

och det har inget med att jag är troende att göra, nästan tvärtom för jag är i stort sett ateist.
#32 - 14 mars 2007 16:31
det är ju frivilligt och min rättighet att bestämma hur jag vill ha det.

tänker ju först och främst på mig själv så om dom hittar ett organ som kan rädda mitt liv så vill jag ju naturligtvis ha ett organ från en annan person.

och det har inget med att jag är troende att göra, nästan tvärtom för jag är i stort sett ateist.

Det var ett ärligt svar, tror inte att det är många som vill/vågar visa att de är egoistiska på ett så korkat sätt.
Vad tror du händer med din kropp när du dör?
Den kommer att förmultna, de larver och insekter som finns i närheten när din kista spricker av tyngden av all jord kommer att kalasa på din kropp....
Ett sånt slöseri med organ :(
#33 - 14 mars 2007 17:01
jag må vara korkad men det änrar inte min inställning :)
jag blir ju mat åt alla djur som lever nere i jorden och det är helt ok för mig.
eller varför inte dumpa mig i sjön så gör jag lite nytta där också.

att folk inte vågar vara ärliga är inte mitt problem. jag är alltid ärlig och jag säger alltid vad jag tycker.

om folk tycker att jag är dum i huvet får ni gärna flyga på mig med mer spydigheter,, kanske jag ändrar min inställning.

ska kanske tillägga att om jag kan rädda någon i mn familj eller nån annan som står mig väldigt nära så kommer jag ju givetvis donera ett organ eller två.
#34 - 14 mars 2007 17:56
säger samma som andreassofus och du förresten hur gör det med din salt kar?
#35 - 14 mars 2007 18:17
Ja, Rödtoppen- vilket slöseri.....

rödtoppen skrev:
Det var ett ärligt svar, tror inte att det är många som vill/vågar visa att de är egoistiska på ett så korkat sätt.

Vad tror du händer med din kropp när du dör?

Den kommer att förmultna, de larver och insekter som finns i närheten när din kista spricker av tyngden av all jord kommer att kalasa på din kropp....

Ett sånt slöseri med organ :(

[:-10] Är vi väl döda spelar det inte så stor roll hur vi ser ut i kistan. Tror mej ha ett ganska starkt hjärta, bra lungor, skaplig lever /om den tålt mina rödvinsstunder/ njurar och övrigt helt OK! Hellre donera till den som behöver det än att ruttna bort i kistan. Bjuder gärna på mej själv i det skedet![:-34]
#36 - 15 mars 2007 16:23
Det här tål att funderas på.
Jag vet inte alls vad jag vill. Att vara hel i kistan är inget som bekymrar mej eftersom att jag helst inte vill ruttna.. om ni fattar vad jag menar.
Men jag gillar inte tanken att någon ska gräva och påta i mej, även om jag råkar vara död då.
#37 - 15 mars 2007 16:30
Att våga vara ärlig och säga ifrån om vad man vill, är allas vår rättighet. Att alla sedan inte har samma åsikter kan jag gå med på, men man kanske ska vara lite ödmjuk inför andras känslor och tankar. Hoppas ingen tar illa upp nu.
Jag hejar på alla som törs stå för vad de tycker, och för vad de säger.
MVH/kkk
#38 - 15 mars 2007 16:31
smurfmats skrev:

Nja, svårt att säga eftersom jag aldrig behövt det. Men det skulle säkert kännas väldigt konstigt.
#39 - 15 mars 2007 16:32
mohlin skrev:
Vad är "sarkosydos"? Nån sorts psoriasis? Aldrig hört talas om det.

I mitt fall så betyder det att benen i mina fingrar sakta upplöses,, (tror att det har avstannat för tillfället) i nästan alla andra fall så sätter det sig på lungorna, är ganska glad att jag slipper det ;)
#40 - 16 mars 2007 13:56
gladys skrev:
Nja, svårt att säga eftersom jag aldrig behövt det. Men det skulle säkert kännas väldigt konstigt.

Då man ibland i livet inte har direkt några val, och i mitt fall så vart det så, ville jag fortsätta att leva ett aktivt och "friskt" liv så var transplantation det enda allternativet. Det andra var att fortsätta med dialysen och hade jag gjort det så hade jag inte setat här idag. Jag klarar dialys under en begränsad tid, men som permanent livsuppehållande allternativ så funkar det inte för mig.
Så, det var bara att acceptera, transplantation var det enda som gällde och det är det enda som gäller även nu.
Det gäller alltså att kunna gilla läget så att säga, acceptera det som händer i livet och man inte kan påverka det speciellt mycket.
Allas önskan är ju att man ska få leva frisk och kry hela livet, utan nån större medicinsk inblandning än en och annan antibiotika-kur emellanåt för att pigga upp livsandarna.
Detta är även min önskan, att få leva så frisk och kry som möjligt, fast i mitt fall så blir det lite fler medikamenter som håller igång det hela.
Att förneka en annan medmänniska denna möjlighet, då man själv inte länge vandrar omkring på denna jord, är enligt mig väldans trångsynt.
Men jag vet också att livet kan förändras otroligt fort, och därav ens egna förutsättningar till ett fortsatt friskt liv.
Skulle detta hända, så är det nog stora möjligheter att även nuvarande trångsynta personer kan komma att ändra uppfattning om saker och tings verkliga värde.
#41 - 16 mars 2007 14:16
Jag kommer inte att donera jag vill inte ens att de skär i mig när jag är död..så ingen obduktion heller tack!
#42 - 16 mars 2007 17:44
lena61 skrev:
Jag kommer inte att donera jag vill inte ens att de skär i mig när jag är död..så ingen obduktion heller tack!

..om du dör oförklarligt så vill läkarna gärna obducera, jag vet inte om man kan neka dem det.
Bilagor:
#43 - 16 mars 2007 17:59
Jag tycker att det verkar som om folk inte riktigt tror att de kommer att dö.
Det är den enda förklaringen jag kan komma på om man INTE vill donera (om det inte är för religösa skäl)
Om de som INTE vill donera ändå vill kunna få organ från andra så tycker jag att det är moraliskt förkastligt... vill man inte ge så ska man inte ta..
#44 - 20 mars 2007 16:51
om jag kolar i förtid så får de ta vad de behöver... funderar tom på att tatuera in "organ donor" nånstans
#45 - 20 mars 2007 17:38
rödtoppen skrev:
Jag tycker att det verkar som om folk inte riktigt tror att de kommer att dö.

Det är den enda förklaringen jag kan komma på om man INTE vill donera (om det inte är för religösa skäl)

Om de som INTE vill donera ändå vill kunna få organ från andra så tycker jag att det är moraliskt förkastligt... vill man inte ge så ska man inte ta..

måste det bli ett krig mellan dom som vill donera och inte vill?? jag tänker i alla fall inte sitta här och försvara mig. alla gör sitt val.
#46 - 20 mars 2007 18:27
Jag kan absolut tänka mig att donera allt som går - problemet är att jag inte riktigt är klar över om jag litar på dem som bestämmer om jag är t ex hjärndöd. Tänk om de har fel och jag ligger där och hör hur de diskuterar vad de ska ta och känner när de skär... :eek:
#47 - 20 mars 2007 18:42
Vandal skrev:
om jag kolar i förtid så får de ta vad de behöver... funderar tom på att tatuera in "organ donor" nånstans

Lysande ide, krockar lite grand med min andra ide om tatuering vilket är "fuck off" bakom örat, mest för att reta en eventuell rättsläkare.;)
#48 - 20 mars 2007 18:55
måste det bli ett krig mellan dom som vill donera och inte vill?? jag tänker i alla fall inte sitta här och försvara mig. alla gör sitt val.

Jag säger inta att du måste donera, jag säger bara att det är i mitt tycke fruktansvärt egotrippat att vilja få organdonation om man själv inte vill donera.... Hur tänker en sån människa:confused:
#49 - 20 mars 2007 19:19
rödtoppen skrev:
Jag säger inta att du måste donera, jag säger bara att det är i mitt tycke fruktansvärt egotrippat att vilja få organdonation om man själv inte vill donera.... Hur tänker en sån människa:confused:

Som en del i min släkt, dom skulle börja lämna blod i morgon om dom fick en garanti på att blodet inte går till alkisar och knarkare,,
#50 - 20 mars 2007 19:20
Bra att du startade denna länk Linnea!
Jag har till sist fått tummen ur a....... och hämtat hem Socialstyrelsens dokument ang anmälan till donationsregistret.
Mina anhöriga har alltid vetat om att jag vill donera alla organ som det kan finnas intresse av till någon bättre behövande, men jag kom att tänka på att det kanske är bäst att ha det mer officiellt.

Den här diskussionen om hurvida man BÖR donera eller ej känns för mig som väldigt känslig. Alla måste ha rätt att själva bestämma om vad som ska hända med sin egen kropp även efter döden!!!!!!!!!! I min familj så har inte alla samma åsikt vad det gäller organdonationer men det är för mig helt främmande att försöka påverka min man eller de av mina barn som har en annan uppfattning än mig i denna fråga.
#51 - 20 mars 2007 19:20
alla människor är egoister i grunden.
klart att man räddar sitt eget liv om man kan, annars vore det väl ganska konstigt.
#52 - 20 mars 2007 19:22
alla människor är egoister i grunden.

klart att man räddar sitt eget liv om man kan, annars vore det väl ganska konstigt.

Har du inte sett "meningen med livet"? *S*
#53 - 20 mars 2007 19:28
jolon skrev:
Har du inte sett "meningen med livet"? *S*

nej det har jag inte? är det en dokusåpa eller?
#54 - 20 mars 2007 19:30
Monty Python.... Väl värd att se.
#55 - 20 mars 2007 19:32
evus skrev:
Monty Python.... Väl värd att se.

jaså? på vilket sätt?

the boondock saints är också värd att se, vi kanske ska göra om tråden till en filmtråd?
#56 - 20 mars 2007 19:40
nej det har jag inte? är det en dokusåpa eller?

Det verkar nästan som om du tycker det själv eftersom du ställer en följdfråga i ditt inlägg............
#57 - 20 mars 2007 19:40
Jag ska nog donera mina organ, men eftersom jag för tillfället är odödlig (är bara 18 ;)) har jag inte funderat så mycket på det ännu, men är för det hela positivt inställd.

Däremot är jag mera tveksam till att låta min kropp gå till medicinsk förskning, eller i alla fall min hjärna.
#58 - 20 mars 2007 19:41
jaså? på vilket sätt?

Dom kombinerar lite snyggt organ donation med dagens telefon försäljare,, typ

the boondock saints är också värd att se, vi kanske ska göra om tråden till en filmtråd?

I den så blir det många organ donatorer! :)
Väntar spännt på "the second comming" det verkar som om dom fått ordning på stämningarna angående tvåan nu såå med liiite tur så kommer den innan typ 2010 (ungefär som med stalker, våren 05 hösten 05 våren 06 och så vidare,,)
#59 - 20 mars 2007 19:45
morrhoppa skrev:
Jag ska nog donera mina organ, men eftersom jag för tillfället är odödlig (är bara 18 ;)) har jag inte funderat så mycket på det ännu, men är för det hela positivt inställd.

Däremot är jag mera tveksam till att låta min kropp gå till medicinsk förskning, eller i alla fall min hjärna.

Jag tycker i så fall att du ska ska skicka in en anmälan till donationsregistret och skriva att du inte vill att din kropp ska användas till dessa ändamål.:)
#60 - 20 mars 2007 19:52
jolon skrev:
Dom kombinerar lite snyggt organ donation med dagens telefon försäljare,, typ

I den så blir det många organ donatorer! :)

Väntar spännt på "the second comming" det verkar som om dom fått ordning på stämningarna angående tvåan nu såå med liiite tur så kommer den innan typ 2010 (ungefär som med stalker, våren 05 hösten 05 våren 06 och så vidare,,)

oki. jo jag har väntat på tvåan länge nu men har inte förstått varför den inte har kommit, men nu vet jag hur det ligger till då :)
#61 - 20 mars 2007 21:03
evus skrev:
Jag tycker i så fall att du ska ska skicka in en anmälan till donationsregistret och skriva att du inte vill att din kropp ska användas till dessa ändamål.:)

Ja det borde man ju göra, men som sagt jag har inte tänkt så mycket på det innan och dessutom har jag för mig att man var tvungen att vara över 18 för att anmäla sig där? Men det kanske man inte behöver och bara är blodgivningen jag blandar ihop det med :confused: Ska försöka få tummarna ur i alla fall ^^

Annons