Just därför är det smart av alger att lyssna på syredippar och ammoniumspikar - ingen konkurrens och kanske tom bättre tillgång till CO2.
Att en så pass enkel organism som alger skulle utvecklat ett system för att känna av syrenivåer och ammonium finner jag spontant föga troligt. Att de däremot reagerar på höga CO2 nivåer vilka i sin tur beror på låga O2 nivåer efter den aroba nedbrytningen av biomassa vilket också leder till ammoniumtoppar som leder till höga koncentrationer nitrater av ni köper jag rakt av. Men att säga att låga syrenivåer och ammoniumtoppar leder till algtillväxt är för mig lika främmande som att säga att högt alkoholintag leder till lungcancer (vilket går att visa signifikant då det finns ett tydligt samband mellan rökning och alkoholkonsumtion)
Ja. När alger börjar blomma sker det ofta explosionsartat med oerhört höga syrenivåer som följd. Därför ser du ofta bara en enda typ av alg - den som är snabbast.
Håller med helt och hållet.
Du missar att algerna enbart lyssnar på syre och ammonium, inte nitrat, fosfat, järn, koppar, eller något annat spårämne.
Även om algerna nu endast känner av förändringar i ammonium och enligt dig O2 (enligt mig CO2), så kvarstår ju dock problemet att inget kan hända om det inte finns spår- och näringsämnen. Chlorophylet är ju exempelvis uppbyggt kring en Magnesium jon, det krävs järn för att själva photosynthesen skall fungera och phosfor krävs ju för att bilda ATP, energin i näst intill alla biologiska processer. Algen kräver ju även spårämnena för en hiskiligt massa andra saker exempelvis för att reglera protonpumpar, modifiering av proteiner med mera Så tillsats av PMDD även om det inte triggar algblomning så borde helt klart tillväxthastigheten öka genom en ökad tillgång på essentiella ämnen.
I växtglesa biotoper är det andra processer som snabbt tar hand om ammoniumet. Biologiska filter tex. Starka pumpar ser till att hålla syrenivåer i exakt ekvillibrium med luften och får dom att vara mycket jämna.
Nja det är väll så att att det är samma processer som tar hand om ammoniumet i både växtrika och växtfattiga akvarium och att biofilterna sedan tar hand om nitraterna.
Tricket här är inte nivåerna av olika parametrar i sig utan att hålla dom ickevarierande. Höga syrehalter i sig är inte så mycket att sträva efter utan att dom hålls stabila, vilket växter ser till att hjälpa till med - dom ökar syrehalterna så att alla biologiska processer får bra med syre och cirkulationen från en pump ser till att hålla nivåerna jämnt höga.
Fast i ett normalt akvarium är det väll ytterst sällan som det är just växterna som syresätter vattnet utan är väll snarare så att det är vattenrörelser från filterpumpen som bidrar till jämna syrenivåer.
Du missar att alger klarar runt 100 ggr längre näringsnivåer i vattnet än vad växter gör eftersom algerna har ett mycket större yt:volym-förhållande. Dom arbetar i helt olika nischer.
Ja förvisso är alger betydligt mer konkurrenskraftiga ur den synvinkeln, men algblomming uppstår ju i övergödda burkar och det borde därför inte vara något problem.
Anledningen att vattenpesten konkurrerar ut algerna är för att den lägger beslag på ljuset och skapar stabilt låga ammoniumnivåer och stabila syrenivåer. I ditt fall där du redan har glest med växter är det sannolikt ljuskonkurrensen som är den största spelaren.
Skulle köppa ditt resonemang här rakt av om vi pratade om alger med vidhäftning. men i det aktuella fallet snackar vi trådalger vilka flyter runt i akvariet om jag int missminer mig och konkurrensen om ljus skulle således inte bli lika stor.
hum,blev lite sugen på att genomföra experimentet med både negativ och positiv kontroll samt då även ett försök, men får vänta tills det blivit lite varmare ute. Gör jag det skall jag försöka lägga upp det som ett projekt, så vi alla kan studera resultatet.
Jag skulle inte helt avfärda alleopati. Förviså är molekylerna stora men inte direkt gigantiska. Aktivt kol har förvisso en enorm aditionsförmåga. För att utnyttja den förmågan krävs ju dock att kolet kommer i kontakt med alleopati molekylerna. kolet sjunker väll dock medan alleopati molekylerna är lösta i vattnet, eller???
Har funderat lite på att PMDD och CO2 funkar (för det gör det ju uppenbarligen för en hel del) är att algtillväxten stimuleras i sådan utsträckning att de växer till och konkurrerar ut sig själva.