dom tar över!!

#1 - 22 februari 2008 14:33
hej!!

jag har ett problem. hela karet e fullt med trådalger!! dom tar äver och inga fiskar vill äta dom. hade de en gång i samma kar när de va nystartat då åt blackmollysarna upp dom. men nu vill dom inte. va ska jag göra? e omöjligt att ta bort dom för hand. vet ni nån fisk eller nån räka/snäcka som äter trådalger??
#2 - 22 februari 2008 14:38
Trådalger brukar trivas när det är för mycket järn i relation till nitrat. Använder du något gödningsmedel. Vilket i så fall?
#3 - 22 februari 2008 15:03
göder inte med nånting.
#4 - 22 februari 2008 15:08
Ok, då skulle jag faktiskt rekommendera PMDD: www.pmdd.se
#5 - 22 februari 2008 15:11
ok de e inget gödningsmedel jag e ute efter vill bara ha bort dom. e lite konstigt faktist. växterna växter hur mycke som hälst utan gödning.
#6 - 22 februari 2008 15:18
Ju men jag tänkte som så att gödningen skulle nog hjälpa återskapa balans mellan de olika näringsämnen.

Hur stort är akvariet? Hur många fiskar bor däri och av vilka arter? Och hur ofta byter du vatten?
#7 - 22 februari 2008 15:23
ok. 120l e karet på. vet inte hurmycke fisk de e och så men de e nog lite överbefolkat.
#8 - 22 februari 2008 15:30
Och hur ofta byter du vatten? är akvariet överbefolkat kan det hända att det är för mycket näring i vattnet.
#9 - 22 februari 2008 15:47
byter olika. men oftast en gång i veckan. men nu vet jag nog problemet. karet e jätteöverbefolkat
#10 - 22 februari 2008 16:18
Kan vara det som är problemet, men det är svårt att veta säkert.
#11 - 22 februari 2008 16:56
ok. men finns de nån fisk som äter dessa alger?? kan inte flytta nåra fiskar fören om 3 veckor
#12 - 22 februari 2008 17:48
Om karet nu är jätteöverbefolkat som du skrev... måste det nästan finnas något bättre sätt att lösa problemet än att skaffa fler fiskar (som äter dina alger). Annars kan det ju lätt bli fler problem.
#13 - 22 februari 2008 17:50
ok. men finns de nån fisk som äter dessa alger?? kan inte flytta nåra fiskar fören om 3 veckor

Siamesisk algätare älskar trådalger. :P
#14 - 22 februari 2008 17:51
jo de e överbefolkat. men om ett tag ska många flytta och då vill jag ha nån som äter dessa. får hem 10 äppelsnäckor nästa vecka, non som vet om dom äter?
#15 - 22 februari 2008 17:52
Jens A. skrev:
Siamesisk algätare älskar trådalger. :P

va bra då vet jag! om inte snäckorna lyckas. sen kanske jag borde börja göda med pmdd alt easyC
#16 - 22 februari 2008 17:56
Jo siamesiska algätare är ju super mot trådalger men som nämnts så är akvariet överbefolkat så det enda som hjälper är nog täta vattenbyten, kolla fodret så det inte innehåller för mycket fosfat(askorbinsyra fosfat) bör ligga någonstans mellan 200-300mg.
Foder som har bra kvalitet är tetra crisp, tropical cichlid color, tetra rubin.
#17 - 22 februari 2008 17:57
Tycker Siamesisk algätare är en trevlig fisk i största allmänhet :) Enormt flitiga är de också!
#18 - 22 februari 2008 17:59
jo som sagt. siameserna får rycka in om de inte blir bärrte.
#19 - 22 februari 2008 18:00
Göda

va bra då vet jag! om inte snäckorna lyckas. sen kanske jag borde börja göda med pmdd alt easyC

Det viktigaste just nu är tror jag att få balans i akvariet innan du börjar göda.
Skit i easycarbo, co2, pmdd tills du stabiliserat det.
Sen när du fått bukt med algerna så kan du försiktigt testa dig fram.
Börjar du göda innan du har balans i akvariet så kan du få syreproblem och sen dör fiskarna(då ahr du ju inget överbefolkningsproblem dock), vet inte hur snäckorna klarar gödning heller så du bör nog kolla upp det.
#20 - 22 februari 2008 18:48

Börjar du göda innan du har balans i akvariet så kan du få syreproblem och sen dör fiskarna

wtf? skämtar du eller?
#21 - 22 februari 2008 18:51
PMDD och EasyCarbo kommer gynna fotosyntesen och missgynna algerna. Fotosyntesen är när växter producerar syre från koldioxid........
#22 - 22 februari 2008 19:02
Håller med defdac. Så löstes trådalgskatastrofen i mitt akvarium. Dessutom minskade jag på vattenbytena eftersom jag har ett växtakvarium. Varken siamserna eller black mollys åt så väldigt mycket på trådarna. De måste vara utsvultna för att ge sig på dem på allvar.
#23 - 22 februari 2008 19:59
ja fattar inte heler firefox. på plantswap sa dom att jag skulle börja göda med EC och pmdd. aja om inte äppelsnäckorna kan äta trådalger köper jag 3 siamesiska algätare och skickar efter lite EC och pmdd
#24 - 23 februari 2008 05:55
Du skrev innan att det var jätteöverbefolkat. Varför köpa fler djur? Släng lite fisk i stället. Har du några växter förutom trådalgerna i karet? Om du har växter som trivs så är det lättare att bli av med algerna. Om du inte har växter förstår jag inte hur pmdd ska kunna hjälpa. Det ska vara någon lätt art som växer snabbt. Limnophila eller Ceratophyllum t ex.
#25 - 23 februari 2008 06:27
defdac skrev:
PMDD och EasyCarbo kommer gynna fotosyntesen och missgynna algerna. Fotosyntesen är när växter producerar syre från koldioxid........

Skulle du kunna förklara det för mig?

Minna kunskaper om alger är rätt begränsade, dock vet jag att de flesta använder klorofyll för att binda energi från solen (aka photosyntes) och att de är mycket enkla strukturer som lätt tillgodogör sig lösta näringsämnen. utifrån denna kunskap låter det helt befängt att tillsätta gödning och CO2 då detta endast ytterligare skulle öka tillväxten. Själv skulle jag vilja lösa algproblem genom att införa något snabbväxande som kan konkurera ut dem.

angående snäckor att snäckor skulle äta trådalger, tvivlar på det då algerna "svävar" fritt i vattnet.
#26 - 23 februari 2008 07:29
Lazarus skrev:

Minna kunskaper om alger är rätt begränsade, dock vet jag att de flesta använder klorofyll för att binda energi från solen (aka photosyntes) och att de är mycket enkla strukturer som lätt tillgodogör sig lösta näringsämnen. utifrån denna kunskap låter det helt befängt att tillsätta gödning och CO2 då detta endast ytterligare skulle öka tillväxten. Själv skulle jag vilja lösa algproblem genom att införa något snabbväxande som kan konkurera ut dem.

angående snäckor att snäckor skulle äta trådalger, tvivlar på det då algerna "svävar" fritt i vattnet.

Det låter dumt men fungerar. Tillsätter man näring så att akvarieväxterna trivs slipper man algproblem. Det finns en massa teorier om varför men jag vet inte exakt vad det beror på.

Snäckorna eller malar och siam algätare åt inte av de långa trådformiga gröna alger som jag hade problem med för några år sedan. Jag rullade upp algerna på en pinne och drog upp dem och slängde i en massa växter och började sedan sköta gödning och vattenbyten bättre. Det hjälpte.
#27 - 23 februari 2008 08:47
krax: karet e bara tillfälligt föverfullt. många fiskar ska flytta till ett nytt kar
#28 - 23 februari 2008 09:55
Lazarus skrev:

Ja jag kan förklara. Det fungerar såhär:

Det alger triggar sin förökning på är svajjiga syre och ammoniumnivåer, gärna tillsammans med ljusförändringar. Låga syrenivåer innebär en massa nedbrytningsprocesser/bakterieandning som i många fall även innebär mineralisering och bra tillgång till näringsämnen.

Likaså ammoniumnivåer tyder på att det inte finns några andra växter/alger i närheten som är konkurrenter, precis som mycket goda ljusnivåer tyder på 0 konkurrens.

Dessa faktorer är vad som alger att börja föröka sig, och eftersom dom har så stort yt:volym-förhållande (stor kontaktyta med vattnet) och är så små så går det fort att bilda stora kolonier.

Vad som händer när en växtakvarist börjar göda med PMDD, EasyCarbo och CO2 är att syrenivåerna blir skyhöga av växternas fotosyntes. Dom sänker ammoniumnivåer till obefintlighet och när dom börjat växa ordentligt så skapar dom extrem ljuskonkurrens. Dåligt läge för alger så dom lägger sig och vilar på första bästa tillfälle att blomma igen - t ex övermatning, död fisk, vårsol.

Övermatning innebär en massa nedbrytningsprocesser som sänker syrenivåerna, det blir en syredipp. Nitrifikationen hinner inte med och det blir även en ammoniumspik. Släng bra med ljus ovanpå det och man har sig en fin algodling.

Testa tex att slänga lite hönsskit i en balja med vatten och låt den stå ute i sommarsolen. Det tar inte många dagar innan du har en fin grönvattensodling.

Ta en till balja och släng i PMDD, CO2 och EasyCarbo och gör samma sak - ingen algodling.
#29 - 23 februari 2008 11:05
defdac bländar som vanligt med sin kunskap!
#30 - 23 februari 2008 20:33
defdac skrev:
Ja jag kan förklara. Det fungerar såhär:

Ledsen jag förstår fortfarande inte varför gödsla med PMDD, EasyCarbo och CO2 skulle minska algtillväxt!

Jag är helt med på att mer låga syrenivåer och höga ammoniumnivåer triggar algtillväxt, men de låga O2 nivåerna beror ju på som du säger någon form av förmycket död biomassa dvs till att börja med en ökad mängd arobnerbrytning som senare övergår till anarob. båda processerna genererar ju CO2 som "biprodukt"

Denna CO2 används sedan av algerna till deras photosyntes vilken i sig genererar O2 som biprodukt.

Nedbryttningen av biomassa slutar ju alltid som ammonium (som blir till nitrat) och spårämnen vilket är samma sak som PMDD innehåller.

Så för mig låter det helt vansinnigt att tillsätta ännu mer gödning och CO2 då det endast borde stimulera tillväxten ytterligare.

defdac skrev:
Likaså ammoniumnivåer tyder på att det inte finns några andra växter/alger i närheten som är konkurrenter, precis som mycket goda ljusnivåer tyder på 0 konkurrens.

Antar att du avser att ammoniunnivåerna är höga då vi vet om att akvariet är "rätt överbefolkat" och tror att det handlar om ett malavi biotopakvarium (om jag inte missminer mig) dvs sparsamt planterat. Då låter det ännu vansinnigare i minna öron att man med hjälp av mer CO2 och PMDD skulle kunna stimulerar de ynkliga växter som finns till att kunna konkurrera ut algerna.

Du nämner att syrenivåerna skulle bli "skyhöga" av växternas photosynthes men algerna producerar ju redan massa syre och är inte beroende av det på något sätt, skulle i så fall vara att växterna skulle utsöndra sitt syre i form av friaradikaler vilka skulle reagera med alger (och allt annat), men så är ju inte fallet.

Själv skulle jag försöka lösa ett algproblem med att köppa några buntar Vattenpest och slänga ner så de kan konkurrera ut algerna genom att läggabeslag på den befintliga näringen.

angående ditt exempelmed vattenbaljorna så har du ju bara en positiv och en negativ kontroll dvs du har inget "experiment" dvs en balja med hönsskit, PMDD och CO2 där man kan se om PMDD och CO2 hämmar tillväxten av alger jämfört med den positiva kontrollen (dvs vattnet med hönsskiten). Att man inte får någon tillväxt i den negativa kontrollen är ju inte ett dugg konstigt då det finns "nada" bakterier i den jämfört med den positiva kontrollen.
#31 - 23 februari 2008 21:02
Huh... Clash of the titans, verkar det som... :P
#32 - 23 februari 2008 21:04
defdac har en teori och det finns andra. Till exempel att växterna skickar ut allelopatiska kemikalier som hämmar algtillväxt. Extremt svårt att bevisa exakt vilka mekanismer som är avgörande.
#33 - 24 februari 2008 09:18
Lazarus skrev:

Jag är helt med på att mer låga syrenivåer och höga ammoniumnivåer triggar algtillväxt, men de låga O2 nivåerna beror ju på som du säger någon form av förmycket död biomassa dvs till att börja med en ökad mängd arobnerbrytning som senare övergår till anarob. båda processerna genererar ju CO2 som "biprodukt"

Just därför är det smart av alger att lyssna på syredippar och ammoniumspikar - ingen konkurrens och kanske tom bättre tillgång till CO2.

Denna CO2 används sedan av algerna till deras photosyntes vilken i sig genererar O2 som biprodukt.

Ja. När alger börjar blomma sker det ofta explosionsartat med oerhört höga syrenivåer som följd. Därför ser du ofta bara en enda typ av alg - den som är snabbast.

Nedbryttningen av biomassa slutar ju alltid som ammonium (som blir till nitrat) och spårämnen vilket är samma sak som PMDD innehåller.

Så för mig låter det helt vansinnigt att tillsätta ännu mer gödning och CO2 då det endast borde stimulera tillväxten ytterligare.

Du missar att algerna enbart lyssnar på syre och ammonium, inte nitrat, fosfat, järn, koppar, eller något annat spårämne.

Antar att du avser att ammoniunnivåerna är höga då vi vet om att akvariet är "rätt överbefolkat" och tror att det handlar om ett malavi biotopakvarium (om jag inte missminer mig) dvs sparsamt planterat. Då låter det ännu vansinnigare i minna öron att man med hjälp av mer CO2 och PMDD skulle kunna stimulerar de ynkliga växter som finns till att kunna konkurrera ut algerna.

I växtglesa biotoper är det andra processer som snabbt tar hand om ammoniumet. Biologiska filter tex. Starka pumpar ser till att hålla syrenivåer i exakt ekvillibrium med luften och får dom att vara mycket jämna.

Du nämner att syrenivåerna skulle bli "skyhöga" av växternas photosynthes men algerna producerar ju redan massa syre och är inte beroende av det på något sätt, skulle i så fall vara att växterna skulle utsöndra sitt syre i form av friaradikaler vilka skulle reagera med alger (och allt annat), men så är ju inte fallet.

Tricket här är inte nivåerna av olika parametrar i sig utan att hålla dom ickevarierande. Höga syrehalter i sig är inte så mycket att sträva efter utan att dom hålls stabila, vilket växter ser till att hjälpa till med - dom ökar syrehalterna så att alla biologiska processer får bra med syre och cirkulationen från en pump ser till att hålla nivåerna jämnt höga.

Själv skulle jag försöka lösa ett algproblem med att köppa några buntar Vattenpest och slänga ner så de kan konkurrera ut algerna genom att läggabeslag på den befintliga näringen.

Du missar att alger klarar runt 100 ggr längre näringsnivåer i vattnet än vad växter gör eftersom algerna har ett mycket större yt:volym-förhållande. Dom arbetar i helt olika nischer.

Anledningen att vattenpesten konkurrerar ut algerna är för att den lägger beslag på ljuset och skapar stabilt låga ammoniumnivåer och stabila syrenivåer. I ditt fall där du redan har glest med växter är det sannolikt ljuskonkurrensen som är den största spelaren.

angående ditt exempelmed vattenbaljorna så har du ju bara en positiv och en negativ kontroll dvs du har inget "experiment" dvs en balja med hönsskit, PMDD och CO2 där man kan se om PMDD och CO2 hämmar tillväxten av alger jämfört med den positiva kontrollen (dvs vattnet med hönsskiten). Att man inte får någon tillväxt i den negativa kontrollen är ju inte ett dugg konstigt då det finns "nada" bakterier i den jämfört med den positiva kontrollen.

Det är ju just det som är hela poängen.

Dynga skapar syredippar pga den biologiska aktiviteten som bryter ner all DOC och skapar även ammoniumspikar. Två faktorer som triggar alger.

PMDD+CO2 skapar inget av dessa.

Hur du sedan vill sätta upp ett vetenskapligt experiment med hundratusentals iterationer är upp till dig. Jag har gett dig en hint om vad du kan börja leta efter som triggar alger.
#34 - 24 februari 2008 09:20
(Att alleopati inte är någon spelare i akvarier är lätt att kontrollera med aktivt kol)
#35 - 24 februari 2008 09:36
Jag tror en stor del av förvirringen här ligger i att folk generellt ser alger och växter som små mekaniska maskiner utan intelligens. Man tankar dom med bensin (gödning) och sedan sätter dom fart oavsett miljön omkring dom.

Deras fortplantning är mycket smartare än så och ligger och lyssnar på miljön runtomkring dom. Fixa tex ett gäng burkar med helt stabila parametrar, varför inte låga syrenivåer och höga ammoniumnivåer och se till att hålla dessa oerhört stabilt. Det kommer inte hända speciellt mycket, men så fort man börjar variera dessa så börjar det hända saker.

Det är därför man kan komma undan med att köra helt vrickade växtsetupper med ammoniumbaserade gödningar, eller som någon galning här på forumet gjorde - stänga av filtren på natten så dom pustade ut en rejäl skjuts med giftigt ammonium på morgonen. Gör man det utan några som helst variationer så kan det funka.

Tyvärr är dessa oerhört lätta att tippa över till algodling eftersom minsta felsteg kommer trigga lurpassande alger/sporer.
Bilagor:
#36 - 24 februari 2008 09:45
[QUOTE=defdac]Du missar att alger klarar runt 100 ggr längre näringsnivåer i vattnet än vad alger gör eftersom algerna har ett mycket större yt:volym-förhållande.[/QUOTE]Ska givetvis vara "än vad växter gör".

[QUOTE=defdac]Att alleopati inte är någon spelare i akvarier är lätt att kontrollera med aktivt kol[/QUOTE]Nu har du sabbat min dag ;) Hur menar du?
#37 - 24 februari 2008 09:59
BluesBoy skrev:
Ska givetvis vara "än vad växter gör".

Tack =)

Nu har du sabbat min dag ;) Hur menar du?

Alleopatiska ämnen är relativt stora organiska molekyler som är lätt att filtrera bort med aktivt kol.

Så sätter man i aktivt kol i sitt växtakvariefilter och växterna konkurrerar ut algerna så kan det inte bero på alleopati. Nu är det ju relativt många som kör aktivt kol så det får väl anses som bevisat.

Nu vet jag att du ändå vill testa och då vill jag bara varna för att aktivt kol även fångar upp kelat, så hur du ska göda med mikro blir lite klurigt hm.. Lersubstrat är det enda jag kan komma på sådär på rak arm.
#38 - 24 februari 2008 10:11
och när man tittade på första sidan så tänkte jag easycarbo och pmdd hjälper.
Efter att ha läst sida 2 så har man snappat en hel del man inte riktyigt fattade.
#39 - 24 februari 2008 12:09
defdac skrev:
Så sätter man i aktivt kol i sitt växtakvariefilter och växterna konkurrerar ut algerna så kan det inte bero på alleopati.

Det ena utesluter väl inte det andra. Jag har länge varit inne på att det finns en viss del allelopati inblandat och då främst vid snabbväxande ogräs.
Var det inte Christina Pawelzik som hade skrivit lite i ämnet för en tid sedan och hade lite bra referenser till labexperiment?

defdac skrev:

Nu vet jag att du ändå vill testa
Ehh, jasså? Skulle aldrig falla mig in att köra med aktivt kol i min växtburk (om det inte är ett tillfälligt experiment alltså :) ).
#40 - 24 februari 2008 12:42

Det ena utesluter väl inte det andra.

Kör du med aktivt kol och växterna konkurrerar ut algerna så är det inte pga alleopati, är vi överrens där?

Att alleopati på något sätt kan öka algfriheten till "ännu mera algfrihet" låter jag vara osagt. Det kan ju även tänkas att alleopati är en faktor att räkna med i ett mikrosystem innanför prandtl-lagret på varje blad. Isåfall skulle växterna vara algfria och allt annat i akvariet vara algbeklätt (vilket ju till viss del stämmer).

Jag har länge varit inne på att det finns en viss del allelopati inblandat och då främst vid snabbväxande ogräs.

Var det inte Christina Pawelzik som hade skrivit lite i ämnet för en tid sedan och hade lite bra referenser till labexperiment?

Dr. Ole Pedersens artikel är den enda jag vet om:
http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=531
Kortfattat så refuterar den alleopati helt i akvariesammanhang där man gör vattenbyten.
#41 - 24 februari 2008 12:52
Kör du med aktivt kol och växterna konkurrerar ut algerna så är det inte pga alleopati, är vi överrens där?
Japp!

Dr. Ole Pedersens artikel är den enda jag vet om
Efter en snabb googling var det nog denna artikel jag for efter men den verkar bara vara översatt rakt av - troligen från Tropica:
http://www.vaaf.se/artiklar/allelopatiochannangiftverkan.pdf
#42 - 24 februari 2008 13:53
defdac skrev:
Just därför är det smart av alger att lyssna på syredippar och ammoniumspikar - ingen konkurrens och kanske tom bättre tillgång till CO2.

Att en så pass enkel organism som alger skulle utvecklat ett system för att känna av syrenivåer och ammonium finner jag spontant föga troligt. Att de däremot reagerar på höga CO2 nivåer vilka i sin tur beror på låga O2 nivåer efter den aroba nedbrytningen av biomassa vilket också leder till ammoniumtoppar som leder till höga koncentrationer nitrater av ni köper jag rakt av. Men att säga att låga syrenivåer och ammoniumtoppar leder till algtillväxt är för mig lika främmande som att säga att högt alkoholintag leder till lungcancer (vilket går att visa signifikant då det finns ett tydligt samband mellan rökning och alkoholkonsumtion)

defdac skrev:
Ja. När alger börjar blomma sker det ofta explosionsartat med oerhört höga syrenivåer som följd. Därför ser du ofta bara en enda typ av alg - den som är snabbast.

Håller med helt och hållet.

defdac skrev:
Du missar att algerna enbart lyssnar på syre och ammonium, inte nitrat, fosfat, järn, koppar, eller något annat spårämne.

Även om algerna nu endast känner av förändringar i ammonium och enligt dig O2 (enligt mig CO2), så kvarstår ju dock problemet att inget kan hända om det inte finns spår- och näringsämnen. Chlorophylet är ju exempelvis uppbyggt kring en Magnesium jon, det krävs järn för att själva photosynthesen skall fungera och phosfor krävs ju för att bilda ATP, energin i näst intill alla biologiska processer. Algen kräver ju även spårämnena för en hiskiligt massa andra saker exempelvis för att reglera protonpumpar, modifiering av proteiner med mera Så tillsats av PMDD även om det inte triggar algblomning så borde helt klart tillväxthastigheten öka genom en ökad tillgång på essentiella ämnen.

defdac skrev:
I växtglesa biotoper är det andra processer som snabbt tar hand om ammoniumet. Biologiska filter tex. Starka pumpar ser till att hålla syrenivåer i exakt ekvillibrium med luften och får dom att vara mycket jämna.

Nja det är väll så att att det är samma processer som tar hand om ammoniumet i både växtrika och växtfattiga akvarium och att biofilterna sedan tar hand om nitraterna.

defdac skrev:
Tricket här är inte nivåerna av olika parametrar i sig utan att hålla dom ickevarierande. Höga syrehalter i sig är inte så mycket att sträva efter utan att dom hålls stabila, vilket växter ser till att hjälpa till med - dom ökar syrehalterna så att alla biologiska processer får bra med syre och cirkulationen från en pump ser till att hålla nivåerna jämnt höga.

Fast i ett normalt akvarium är det väll ytterst sällan som det är just växterna som syresätter vattnet utan är väll snarare så att det är vattenrörelser från filterpumpen som bidrar till jämna syrenivåer.

defdac skrev:
Du missar att alger klarar runt 100 ggr längre näringsnivåer i vattnet än vad växter gör eftersom algerna har ett mycket större yt:volym-förhållande. Dom arbetar i helt olika nischer.

Ja förvisso är alger betydligt mer konkurrenskraftiga ur den synvinkeln, men algblomming uppstår ju i övergödda burkar och det borde därför inte vara något problem.

defdac skrev:
Anledningen att vattenpesten konkurrerar ut algerna är för att den lägger beslag på ljuset och skapar stabilt låga ammoniumnivåer och stabila syrenivåer. I ditt fall där du redan har glest med växter är det sannolikt ljuskonkurrensen som är den största spelaren.

Skulle köppa ditt resonemang här rakt av om vi pratade om alger med vidhäftning. men i det aktuella fallet snackar vi trådalger vilka flyter runt i akvariet om jag int missminer mig och konkurrensen om ljus skulle således inte bli lika stor.

hum,blev lite sugen på att genomföra experimentet med både negativ och positiv kontroll samt då även ett försök, men får vänta tills det blivit lite varmare ute. Gör jag det skall jag försöka lägga upp det som ett projekt, så vi alla kan studera resultatet.

Jag skulle inte helt avfärda alleopati. Förviså är molekylerna stora men inte direkt gigantiska. Aktivt kol har förvisso en enorm aditionsförmåga. För att utnyttja den förmågan krävs ju dock att kolet kommer i kontakt med alleopati molekylerna. kolet sjunker väll dock medan alleopati molekylerna är lösta i vattnet, eller???

Har funderat lite på att PMDD och CO2 funkar (för det gör det ju uppenbarligen för en hel del) är att algtillväxten stimuleras i sådan utsträckning att de växer till och konkurrerar ut sig själva.
#43 - 24 februari 2008 14:03
lite mer tankar om alleopati. Alleopati borde vara relativt artspecifikt och en utsöndran triggar ju således endast aktivering av systemet hos den utsatta växtens artfränder. Tror att det är tobaksplantan som har ett mycket välutvecklat varningsystem mot skadeinsekter där plantorna utsöndrar luftburna molekyler vilka i ytterst låga koncentrationer triggar försvarsmekanismer hos de omkrinväxande plantorna.
Guest
#44 - 24 februari 2008 14:45
Azhag skrev:
Huh... Clash of the titans, verkar det som... :P

Men intressant att läsa...;)
#45 - 24 februari 2008 16:10
Lazarus skrev:
Att en så pass enkel organism som alger skulle utvecklat ett system för att känna av syrenivåer och ammonium finner jag spontant föga troligt.

Bakterier och alger pratar med varandra via signalmolekyler så jag tror inte det är läge att underskatta alger som organism:
http://www.brightsurf.com/news/nov_02/EU_news_111202.html

Att de däremot reagerar på höga CO2 nivåer vilka i sin tur beror på låga O2 nivåer efter den aroba nedbrytningen av biomassa vilket också leder till ammoniumtoppar som leder till höga koncentrationer nitrater av ni köper jag rakt av.

Du ser alger som en maskin där du bara tillsätter bränsle iform av CO2 så får du automatisk tillväxt?
Tillväxt får du naturligtvis men det intressanta i sammanhanget är vad som triggar blommning.
Du vet säkert att man kan få både växter och fiskar "pilska" genom att variera nivåer. Likaså alger såklart.

Men att säga att låga syrenivåer och ammoniumtoppar leder till algtillväxt är för mig lika främmande som att säga att högt alkoholintag leder till lungcancer (vilket går att visa signifikant då det finns ett tydligt samband mellan rökning och alkoholkonsumtion)

Vi pratar inte tillväxt här.

Även om algerna nu endast känner av förändringar i ammonium och enligt dig O2 (enligt mig CO2), så kvarstår ju dock problemet att inget kan hända om det inte finns spår- och näringsämnen. Chlorophylet är ju exempelvis uppbyggt kring en Magnesium jon, det krävs järn för att själva photosynthesen skall fungera och phosfor krävs ju för att bilda ATP, energin i näst intill alla biologiska processer. Algen kräver ju även spårämnena för en hiskiligt massa andra saker exempelvis för att reglera protonpumpar, modifiering av proteiner med mera Så tillsats av PMDD även om det inte triggar algblomning så borde helt klart tillväxthastigheten öka genom en ökad tillgång på essentiella ämnen.

Ja du kan styra tillväxthastigheten till viss del genom att försöka sänka näringsnivåerna så algerna blir begränsade. Problemet är att vissa alger börjar bli begränsade först när nivåerna når ppb-området, vilket knappt de finaste labben i världen kan mäta.
Att hårdheten i vattnet består av magnesium och kalcium och att det finns spår av näringsämnen i alla kranvatten gör det även omöjligt att gå på linjen med näringsbegränsning - speciellt i växtakvarier där växterna kräver runt 100 ggr högre näringsnivåer än algerna.

Så varför kan man ha så höga näringsnivåer så att både alger och växter uppenbarligen har tillräckligt för att växa sig hur stora som helst - men bara växterna står vinnande i striden? Konkurrens av något slag. Ljuskonkurrens framförallt, men även att växter gillar stabila förhållanden som gör att sporer/alger ligger och lurpassar på miljöförändringar.

Dessa förändringar verkar främst vara O2/CO2/ammonium-svängningar.

Nja det är väll så att att det är samma processer som tar hand om ammoniumet i både växtrika och växtfattiga akvarium och att biofilterna sedan tar hand om nitraterna.

Med biofilter menar jag naturligtvis det alla inom akvariescenen menar: keramiska "makaroner" och biobollar som bildar stora bakteriekolonier av nitrifikationsbakterier som tar hand om minsta spår av ammonium. Som förbrukar visserligen syre och producerar CO2, men det brukar vädras ut när det kommer ut ur filtret eftersom man har utblåset vid ytan.

Det enda som tar han om nitrater i ett växtakvarium är växter/alger, kanske även en viss liten del denitrifikation.

Fast i ett normalt akvarium är det väll ytterst sällan som det är just växterna som syresätter vattnet utan är väll snarare så att det är vattenrörelser från filterpumpen som bidrar till jämna syrenivåer.

Jo dom syresätter *rejält* i växtakvarier:
" target="_blank">

NE här på forumet kan även visa dig syreplottar.

Ja förvisso är alger betydligt mer konkurrenskraftiga ur den synvinkeln, men algblomming uppstår ju i övergödda burkar och det borde därför inte vara något problem.

Nej. Det lustiga är ju att iom PMDD:s inträde på scenen runt -96 så kan alla hobbyister se att det inte har ett dugg med övergödning att göra. Det handlar om mycket mer subtila saker såsom syre och ammoniumsvängningar.

Skulle köppa ditt resonemang här rakt av om vi pratade om alger med vidhäftning. men i det aktuella fallet snackar vi trådalger vilka flyter runt i akvariet om jag int missminer mig och konkurrensen om ljus skulle således inte bli lika stor.

Jasså? Växterna flyter ju runt på ytan och täcker allt ljus? Är inte det ljuskonkurrens för allt som är i vattnet under?

hum,blev lite sugen på att genomföra experimentet med både negativ och positiv kontroll samt då även ett försök, men får vänta tills det blivit lite varmare ute. Gör jag det skall jag försöka lägga upp det som ett projekt, så vi alla kan studera resultatet.

Har bestämt för mig att Azur här på forumet gjorde precis just det.

Jag skulle inte helt avfärda alleopati. Förviså är molekylerna stora men inte direkt gigantiska. Aktivt kol har förvisso en enorm aditionsförmåga. För att utnyttja den förmågan krävs ju dock att kolet kommer i kontakt med alleopati molekylerna. kolet sjunker väll dock medan alleopati molekylerna är lösta i vattnet, eller???

Du har det aktiva kolet i strumpor i filtret. Det funkar utmärkt att filtrera bort alleopatiska ämen.

Har funderat lite på att PMDD och CO2 funkar (för det gör det ju uppenbarligen för en hel del) är att algtillväxten stimuleras i sådan utsträckning att de växer till och konkurrerar ut sig själva.

Ja blomningar generellt går över. En speciellt jobbig alg kallas för "dammalg" och är som ett fint pulver som sätter sig på rutorna i akvariet. Såfort man rör vid dom så släpper dom ut simmande zoosporer som simmar tillbaks och sätter sig på glaset. Dessa brukar vara effektivt att låta bli i ca 2 veckor och sedan sänka vattennivån och svepa bort dom med lite papper.

Näringsnivåerna är dock lika höga och fina som alltid efter detta när man kör PMDD, så dom är inte näringsbegränsade.
#46 - 25 februari 2008 15:15
Hur kan man veta att man filtrerar bort allelopatiska ämnen med ett litet aktivt kol-filter om man inte vet vilka arter som utsöndrar vilka ämnen och inte vilka alger som påverkas eller hur de påverkas? Jag bara undrar. Allelopati är extremt svårstuderat och särskilt i vatten där bladen inte bara faller till marken och sprider sina allepatiska ämnen som en ek.

Det finns vetenskapliga studier på att svavelföreningar från kransalger dödar andra alger. Så man kan inte avfärda det helt.

(Det heter allelopati med ett L)
#47 - 25 februari 2008 15:27
logiskt sett skulle faktist en knippe vattenpest ta upp den mästa av all näring som blivit över. men jag ska pröva lite olika. först kollar vi om vi hittar nått som äter algerna. sen slänger jag i lite vatten pest. och sen börjar jag göda.
#48 - 25 februari 2008 15:36

Hur kan man veta att man filtrerar bort allelopatiska ämnen med ett litet aktivt kol-filter om man inte vet vilka arter som utsöndrar vilka ämnen och inte vilka alger som påverkas eller hur de påverkas?

Alleopatiska ämnen är större organiska föreningar som fastnar i aktivt kol helt enkelt. Det gör ingen skillnad på arter - det tar tom kelatringar.

logiskt sett skulle faktist en knippe vattenpest ta upp den mästa av all näring som blivit över

Och de nivåer som blir över är fullt tillräckligt för en festmåltid för algerna. Det krävs några (relativt) få molekyler för att mätta en alg medans det kräver en strid ström för att mätta en växt.
#49 - 25 februari 2008 15:52
Hej danneregner.
Jag tycker du skall göra så här. :)
Köp en medicin mot hål i huvudet som heter Dessamor den har koppar i sig så ta bort dina sniglar och andra lägre stående djur än fiskar. Häll i medicinen som då kommer tar kol på algerna, ta eventuellt bort finbladiga växter som inte har stora rötter ex Hornsärv, Cabomba etc. Dag 2 bytt nästan allt vatten, för algerna kommer dö och vattnet kan bli grumligt och syrehalten kan bli för låg (algerna ruttnar).

Då var det klart! Enkelt och effektivt.
För att förhindra uppkomsten av samma problem i framtiden öka mängden växter som funkar med dina fiskar, gärna snabbväxande och håll igen med matningen.

Vill du sedan ha ett lättskött akvarie där växterna trivs och är fina men inte exploderar i sin växthastighet (vilket kräver trimning och skötsel) tycker jag det räcker att tillsätta CO2. Byt inte för mycket vatten och inte så himla ofta som rekommenderas är min erfarenhet. Rengör dock ditt filter desto oftare och noggrant. Du kommer då få bra balans i akvariet, viktiga organismer klarar sig fint i grus och akvarieinredning anser jag och behöver inte "odlas" i filter så som många anser.

Fortsätter problemen läs om lite om UV ljus som finns någonstans här på forumet. (Har dock ingen erfarenhet av det själv)
Lycka till!
#50 - 25 februari 2008 16:16
San_tas skrev:

Köp en medicin mot hål i huvudet som heter Dessamor den har koppar i sig så ta bort dina sniglar och andra lägre stående djur än fiskar.

Kommer inte denna medicin att slå ut nitrifikationsbakterierna? I så fall kommer du att få mycket större problem än algerna...

San_tas skrev:
Du kommer då få bra balans i akvariet, viktiga organismer klarar sig fint i grus och akvarieinredning anser jag och behöver inte "odlas" i filter så som många anser.

Grejen är att med dagens filtermaterial finns det långt mycket mer plats för nitrifikationsbakterierna i filtret än någon annan stans i akvariet. Så när man tar bort de bakterier som etablerat sig i filtret minskar mängden nyttobakterier avsevärt. Så jag är faktiskt ganska skeptisk till din teori.
#51 - 25 februari 2008 16:34
Japp jag förstår att du/ni har det för det strider mycket mot vad som redan är skrivet.
Du har rätt angående att nyttobakterierna dör. Om man följer rådet angående medicinen står det att man skall stänga av pumparna, men som du antydde ovan kan man möjligtvis gå steget längre att ta upp dem under behandlingstiden. Dock riskerar man en ny epidemi av alger eftersom de överlever i filtret de med..
Därmed tycker att en nystart är att föredra. Det är inte givet att han kommer få problem med nya alger för att man gör så.
#52 - 25 februari 2008 16:39
san tas: tack för tipset, men jag tror jag fixar de på biologisk väg. då kopparen skulle ta död på räkorna och äppelsnäckorna
#53 - 26 februari 2008 07:44
Easy Carbo tar också död på alger men är även kolkälla för växter. Jag skulle testa det istället för något kopparbaserat algdödarmedel.
#54 - 26 februari 2008 15:18
ja jag ska troligtvis skaffa lite EC

Annons