dom parar som kaniner??????????????

#1 - 12 november 2003 12:19
Nu har mina skalare lagt rom för tredje gången på lika många månader och varje gång så har äggen blivit uppkäkade. Är det skalarerna själva som äter sina små eller är det månne palett hanen som stökar omkring.
Mina silver hajar håller också på med något suspekt, dom gnider sig mot varandra efter varje gång jag matar dem. Är det ett parningsbeteende eller är de bara väldigt degenererade och uppför sig därefter
#2 - 15 november 2003 15:45
Hajmalar och framför allt silverhajar är alldeles för stora för ett 180l akvarium! Jag skulle bara sätta silverhajar i ett över 1000l kar! Det lönar sig att sälja dem, silverhajar kan väl bli 40 cm långa!
#3 - 15 november 2003 16:03
Jag ser i din signatur att du även har en pleco.
Jag misstänker att det är den som, i skydd av mörkret, kalasar på färska ägg.

-- MW
#4 - 15 november 2003 16:37
Ursprungligen skickat av rico

Hajmalar och framför allt silverhajar är alldeles för stora för ett 180l akvarium! Jag skulle bara sätta silverhajar i ett över 1000l kar! Det lönar sig att sälja dem, silverhajar kan väl bli 40 cm långa!

Knappast 40 cm...20-25 cm är vanligt i akvarier....
#5 - 16 november 2003 14:37
Silverhajar som har tillräckligt mycket utrymme kan faktiskt bli sådär stora! Man kan ju ta som exempel guldfiskar:
Om man tränger dem i en liten skål blir de ju inte speciellt stora, men om de får vara i typ en damm blir de ju många gånger så stora.
Har du någonsin sett en 30cm lång guldfisk? Troligen inte, för de blir så stora bara om man låter dem ha ordentligt med utrymme, men de kan nog bli så stora! Och dessutom tycker jag att det är fel att ha en silverhaj i ett så litet akvarium, för silverhajen (när den har tillräckligt med utrymme och inte är sjuk) brukar vara en mycket livlig fisk som vill ha mycket utrymme att simma.
#6 - 17 november 2003 12:04
tro mig rico, mina hajar mår ypperligt och käkar som galningar. När dom blir för stora är det bara att sälja dom till någon med ett lämpligare akvarium, de är nu mellan 7-15 cm och har mycket plats att simma på.

Annons