Dom leker äntligen!

#1 - 4 maj 2008 18:51
Ville bara visa vad mina skalarer haft för sej under söndagen. Kul!
Jag visste inte säkert om det var en hane o hona. Men nu vet jag.
Väldigt intressant att se själva leken och hur dom placerar rommen på filtret och sedan sköter om den.
Hur länge dröjer det innan det blir yngel? OM dom nu lyckas!
#2 - 4 maj 2008 18:57
Jag kunde inte ladda ner nån bild, varför?
#3 - 4 maj 2008 19:00
Nytt försök!
#4 - 4 maj 2008 20:10
Är det nån som vet hur länge de behagar sitta på filtret?
Bilagor:
#5 - 4 maj 2008 20:19
- Bara önska lycka till! Det troliga är ett rommen får sitta 2-3 dygn innan den plötsligt är försvunnen.(uppäten) Men du kan ha tur :)

Vackra färger det var på fiskarna!
#6 - 4 maj 2008 20:25
Snygga guldscalarer :)

Äggen kläcks efter ca 3 dagar, och ynglen är frisimmande efter ytterligare ca 5-6 dagar.
#7 - 4 maj 2008 20:37
;P kanske inte det bästa stället att Få Yngel på ;P
#8 - 4 maj 2008 20:39
TAck för era svar. Jag förstår att det är stor risk att de blir fiskmat, jag räknar med att det blir så. Men ändå bra att veta ungefär hur länge det tar innan det blir en liten fisk om det lyckas. Sen är det bara att hoppas på tur.

Ja, det är verkligen fina, hanen ngt mörkare i färgen. Honan är mer citronfärgad.
Jag har satt en nattlampa intill så de kan se fienden.
Ser det ut att vara en normalladdning av ägg? Detta är första gången jag har skalarer som leker. De har bott här ca 1 år.
#9 - 4 maj 2008 20:40
Näe, inte precis, men vad gör man. Dom valde själva!
Det finns höga smala blad med det passade inte herrskapet.
#10 - 4 maj 2008 20:52
Normalladdning? Nja, jag tycker allt att de ser lite väl många ut. Hur såg deras rör ut? Hade båda tjocka och trubbiga rör? I så fall kan det vara två honor, som lagt ägg båda två. Tycker som sagt det ser ut att vara många ägg, men det kanske är inbillning :) Och de är ju stora, så då blir det ju många ägg.
Bilagor:
#11 - 4 maj 2008 20:56
svea skrev:
Näe, inte precis, men vad gör man. Dom valde själva!

Det finns höga smala blad med det passade inte herrskapet.

- Har scalarer i en burk i hallen. Där simmar ett antal par. Rätt som det är läggs det rom någonstans. Den senaste äggläggningen blev annorlunda. Ett nytt par bildades. De bestämde sig för att putsa och lägga rommen i framkant av akvariet där sidoglaset/frontglaset möts. Just i hörnet.

När honan började lägga rommen simmade hanen efter - och - åt upp varje romkorn! Honan lade nya korn - hanen simmade efter - och åt. Hanen var i alla fall nöjd efteråt :)
#12 - 5 maj 2008 06:45
Jag är ju ovan vid att kolla äggläggningsrör!! Men nog tyckte jag att de var olika, den ena tjock o den andra mer som en "pigg".
Jag måste fråga eftersom jag aldrig sett det tidigare: beter sej hane o hona lika när äggläggning sker? Hur gör honan resp hanen?
#13 - 5 maj 2008 07:17
svea skrev:
Jag är ju ovan vid att kolla äggläggningsrör!! Men nog tyckte jag att de var olika, den ena tjock o den andra mer som en "pigg".

Jag måste fråga eftersom jag aldrig sett det tidigare: beter sej hane o hona lika när äggläggning sker? Hur gör honan resp hanen?

tror de beter sig rätt lika,, annars (tror jag) att hanens "rör" petar svagt frammåt och honans petar mera bakåt.

byt inte vatten förräns de kläckts!
#14 - 5 maj 2008 07:28
Jag tycker nog att de betedde sej rätt lika. Först åkte honan sakta upp efter filtret o satte romkornen. Sen började hon om nedifrån. Efter kom hanen (?) och gjorde i stort sett lika.
Jag såg inte att den ena la några korn, så jag undrar...

Men om det är 2 honor, lägger de ägg då? Det finns endast dessa 2 skalarer i akvariet. Ingen alternativ hane.
Bra Albinfiskare, tack för tipset. Jag bytte vatten i lördags, så det dröjer lite.
#15 - 5 maj 2008 07:36
Åh grattis!!! :D Fina är de oxå! Är svag för guldskalarer jag ju...

Tycker det ser ut att vara samma mängd på rom som mina brukar lägga. Om rommen inte är befruktad (om det är två honor tex) så kommer rommen att vitna nu under första dygnet. De äts då upp av föräldrarna, så kika ofta för att se om kornen vitnar.

Ska bli jättekul att följa! Håller tummarna!
#16 - 5 maj 2008 07:51
Tack för ditt svar, Dysnomia.
Så 2 honor lägger rom utan en hane i karet? Mysko.

När jag ser på dem, beter de sej olika nu. Honan står o kollar på rommen, nosen rakt in mot filtret. Hanen är runt om filtret o vaktar, kör bort de andra fiskarna. Står inte så med nosen mot rommen.
Kanske att det är en av varje i alla fall. Eller vad tror du?

Lyset är inte tänt ännu, men jag tycker inte jag ser några vita korn. Vi får se under dagen. Detta är ju jättespännande. ÄVEN om det inte blir yngel.
#17 - 5 maj 2008 08:38
Jo, två honor kan "leka". Men som det låter så är det nog ett riktigt par du har. :)
Mina brukar oxå ha en viss fördelning av jobbet. Även om hanen tar hand om rommen med, så brukar han stå för den värsta "bortschasningen" av andra fiskar. Han beter sig helt klart mer aggressivt än honan här.

Spännande är det helt klart! Även efter intensivt lekande varannan vecka i några månader.. *S* Första leken är ändå speciell, så njut!
#18 - 5 maj 2008 10:59
Jaha! Vilka företagssamma damer, leka på egen hand! Hmmm...:rolleyes:

Men mina är nog ett par. Nu ser jag några få vita korn och de verkar ta bort dem.

Så dina leker så ofta? Ojj! Har du fått yngel då, några som klarat sej?

Jag har inte så väldigt aggressiva fiskar som sällskap. Lite orolig för siamensis i så fall. Dom är alerta.
Jag njuter och hoppas vidare.
#19 - 5 maj 2008 13:34
Ja, hade den ena mer som en "pigg" så är det en hane :)

Och som Dysnomia sa, två honor kan bete sig som ett par, och lägga ägg, har haft bl.a påfågelsciklider, discus, och även hantelciklider om jag minns rätt, som har gjort så.

Hoppas de sköter sina sysslor som de ska :)
#20 - 5 maj 2008 16:44
En rapport.
Äggen är kvar, men har minskat i antal. Men jag har inte sett några andra fiskar i närheten. Kanske äter de upp dem själva? Jag har inte sett det, men borta är dom. Ser inga vita ägg.
Bilagor:
#21 - 5 maj 2008 16:57
svea skrev:
En rapport.

Äggen är kvar, men har minskat i antal. Men jag har inte sett några andra fiskar i närheten. Kanske äter de upp dem själva? Jag har inte sett det, men borta är dom. Ser inga vita ägg.

de vita äggen som du såg innan är "mögelägg" och om ditt par sköter sitt jobb rätt så plockar de bort de möglade äggen efterhand.

vad har du för andra fiskar i karet?

se till att inte stressa dem, då kan de käka upp sina ägg.

Mitt scalarepar lekte för ngn vecka i mitt kar, men jag tror de blev stressade av mina minortetror och åt själva upp rommen efter 2 dagar.. men de har lyckats dra upp frisimmande yngel innan så jag är hoppfull inför nästa lek :)
#22 - 5 maj 2008 17:37
Jag har sett 4-5 vita ägg som de plockat bort.
Jag försöker verkligen att inte greja med ngt i akvariet, törs knappt mata de andra. Tänker att skalarerna då drar iväg efter maten. Och håller mej en bit ifrån akvariet eftersom skalarerna normlat är väldigt sociala o sällskapssjuka!

De övriga innevånarna är:
2 ½-stora siamensiska algätare, 10 röda fantomtetror, 2 regnbågsfiskar, 12 pansarmalar, 2 bolivianska fjärilsciklider, 3 amanoräkor /nyfikna!/, en maffig ancistrushane.

Jag tycker inte att jag upptäckt att de själva käkat upp dem, men nån gör det tydligen.
#23 - 6 maj 2008 07:44
Idag ser jag inga ägg på filtret!! Uppätna antagligen. [:O]
Det var synd, hade varit kul att se hur det utvecklades.

Annons