Dom jagade nästan ihjäl honom

#1 - 17 mars 2005 10:18
Igår var vi på ett malawi-zoo och köpte lite nya firrar.. vi har t.ex två ahli, en hane och en hona, men hanen verkar inte intresserad av honan så vi köpte en hona till.
Vi har också två rödzebra, båda är mandarinfärgade och vi antog då att detta var två honor.. Vi bad om att få en hane, och han plockade ut en rosa hane till oss. När vi släppte i den blev våra andra hanar i akvariet aggressiva och jagade den lilla stackaren (han är ca 5-6 cm o dom andra är mellan 10 o 15 cm) och dom bet honom och turades om att jaga honom. Annars brukar dessa hannar (som vi tror är Bright Blue zebra) vara emot varandra och bråka, men nu bildade dom plötsligt en pakt. Dom ville absolut inte ha honom kvar! Detta är inte förvånande, det kan ju hända när dom försvarar revir. Vi tänkte låta det svalna en stund, då våran alfahanne ska sätta alla nya inkräktare på plats.
Vad som förvånade mest var att en av de mandarinfärgade också jagade och bet honom riktigt illa. Är det en hona som beter sig så???
Verkar vara underligt, hon borde väl bli glad?
Det slutade med att vi fick rädda den stackar och sätta honom i vårat lilla 60L kar tills vidare. Tror ni att man kan åka tillbaka med honom till zoo utan att dom protesterar?
Idag är han alldeles röd-flammig på halva kroppen, baktill. Han simmar väldigt lite med stjärtfenan vilket gör att han simmar upprätt .. när jag råkade komma nära honom så han blev rädd så fick han fart, men det verkar som om han har ont. Kan det vara för att dom bet honom? (Att han blev rödflammig.)

Mycket funderingar är det, man vill ju det lilla livets bästa!!!

Jag tror inte att han kan vara kvar i mitt kar, han är alldeles för stor, trots att han är så liten.. malawi behöver ju rejäla utrymmen. Annars hade han fått stanna, han har blivit polare med mina marmorgurami som klappar honom på ryggen och är med honom hela tiden.

Tacksam för svar!
Paula
#2 - 17 mars 2005 14:05
Vad som förvånade mest var att en av de mandarinfärgade också jagade och bet honom riktigt illa. Är det en hona som beter sig så???

Verkar vara underligt, hon borde väl bli glad?

Honor behöver inte bli glada för att det kommer in en hanna till dem. Vi människor blir ju inte alltid heller glada för nytt sällskap även om det skulle vara någon av motsatt kön *ler* Dålig jämförelse jag vet, men du fattar nog vad jag menar....

Av efarenhet vet jag att det inte är lätt att introducera nya fiskar när man har med malawi att göra. Kommer det in någon ny som kan kommat att inkräkta på deras revis så blir det slagsmål många gånger. Och det rosa som du säger att din nya hanne har är förmodligen "skavsår" från de andra fiskarna ganska hårda munnar. Och nej, jag tror inte att zoo vill ha tillbaka honom när han ser ut sådär..

Det du kan göra om du vill försöka igen är att möblera om i karet och ha lampan släckt när du väl stoppar in den nya hannen. Ibland, men inte alltid, så kan man lura fiskarna genom att möblera om eftersom de "tror" att de oxå är på ett nytt stället. Men just nu får du väl fokusera på att få fisken att må bättre. Att låta honom simma omkring i ett mindre kar ett litet tag gör inget..

Testa med att möblera om och ha lampan släckt nästa gång du introducerar honom till ditt malawikar.
#3 - 17 mars 2005 14:18
Nej,, jag förstod att dom inte skulle blomma ut och vilja para sig direkt, men alla andra fiskar vi har haft har accepterat nya 'inkräktare' Har aldrig sett dessa fiskar vara aggressiva förut. Men det är klart, alla gillar man inte. Sånna är ju även vi människor som du jämnförde.
Han verkar bli piggare och piggare för varje gång jag tittar till honom nu, så jag låter honom nog stanna där i ett tag.
Ja, vi får nog möblera om nästa gång vi ska släppa i honom, får hoppas på bättre lycka då.
Tack för hjälpen.
MVH
Paula

Annons