Igår var vi på ett malawi-zoo och köpte lite nya firrar.. vi har t.ex två ahli, en hane och en hona, men hanen verkar inte intresserad av honan så vi köpte en hona till.
Vi har också två rödzebra, båda är mandarinfärgade och vi antog då att detta var två honor.. Vi bad om att få en hane, och han plockade ut en rosa hane till oss. När vi släppte i den blev våra andra hanar i akvariet aggressiva och jagade den lilla stackaren (han är ca 5-6 cm o dom andra är mellan 10 o 15 cm) och dom bet honom och turades om att jaga honom. Annars brukar dessa hannar (som vi tror är Bright Blue zebra) vara emot varandra och bråka, men nu bildade dom plötsligt en pakt. Dom ville absolut inte ha honom kvar! Detta är inte förvånande, det kan ju hända när dom försvarar revir. Vi tänkte låta det svalna en stund, då våran alfahanne ska sätta alla nya inkräktare på plats.
Vad som förvånade mest var att en av de mandarinfärgade också jagade och bet honom riktigt illa. Är det en hona som beter sig så???
Verkar vara underligt, hon borde väl bli glad?
Det slutade med att vi fick rädda den stackar och sätta honom i vårat lilla 60L kar tills vidare. Tror ni att man kan åka tillbaka med honom till zoo utan att dom protesterar?
Idag är han alldeles röd-flammig på halva kroppen, baktill. Han simmar väldigt lite med stjärtfenan vilket gör att han simmar upprätt .. när jag råkade komma nära honom så han blev rädd så fick han fart, men det verkar som om han har ont. Kan det vara för att dom bet honom? (Att han blev rödflammig.)
Mycket funderingar är det, man vill ju det lilla livets bästa!!!
Jag tror inte att han kan vara kvar i mitt kar, han är alldeles för stor, trots att han är så liten.. malawi behöver ju rejäla utrymmen. Annars hade han fått stanna, han har blivit polare med mina marmorgurami som klappar honom på ryggen och är med honom hela tiden.
Tacksam för svar!
Paula