Jag köpte 1a fiskarna till nya karet igår, 3 st sebrafiskar.
De har redan hunnit hoppa över bakgrunden i karet och hamnat bland filtret så jag har fått fiska upp dem därifrån 3 gr.
Hur förhindrar jag att de ska hamna där?
skaffa täckglas för nästa gång kanske de hoppar så högt och över akvarie kanten istället.
Och märker du de inte med en gång så dör de på snart utan vatten
Hur ska jag få fast nätet i bakgrunden då? Har nät på sidan av bakgrunden där vattnet strömmar till filtret, men det har jag fäst med silikon.. lite svårt att göra det nu! :p
Har jag lägre vattennivå blir det inte vacker.. har sänkt ca 2 l, och jag kan redan skymta vattenkanten under rampen.. inte vackert..
Tack för tipsen! :)
Men om jag skruvar fast så hamnar skruven under vattnet..? vatten ytan ligger just nu bara ngra mm under bakgrunden.. Blir kanske inte så snyggt att se skruvar..?
om du kan köra med lite lägre vatten nivå ett tag skulle du väl kunna silikona fast den lite lätt och vänta med att fylla tills det torkar....kan funka:)
Problemet är bara att det är svårt att få nätet att sitta fast om man inte tar rätt mycket silikon.. iaf enligt tidigare erfarenheter ;) Fick ta mycket silikon och stå och trycka tills nätet fastnat lite iaf.. hmm.. det är är svårt.. :/
Hej
Har en oda som jag fick fisk hela tiden bakom. löste det med att klämma ner bitar av filtermatta mellan bakgrunden och glaset bak och fyller på vatten så det är ca 1 cm lägre än bakgrundskanten. fungerar fint åt mej iaf.(har en ODA)
Det där med filtermattan var ingen dum idé, MantaC0re! :) Har också ODA, får kanske testa något sånt :)
Limma blir nog omöjligt, då bakgrunden har såna "skarpa svängar" över roten, så det kommer aldrig att fungera då nätet är så hårt..
får testa det där med filtermatta, tror jag :)
har gjort samma sak jag med .
min bakgrund var lite för låg för mitt kar så jag höjde den i botten med filtermatta.
men fick samma problem som dig att firrarna hoppade över på ovansidan.
den ena har jag inte lyckats fånga ännu.
så jag pulade ner en bit filtermatta i mellan bakgrunden och glaset.
sen var det problemet fixat.
har nu stängt in firren bakom i ena hörnat och öppnat så den ska kunna simma fram när den önskar.