Dom hoppar över bakgrunden?

#1 - 4 mars 2006 10:14
Jag köpte 1a fiskarna till nya karet igår, 3 st sebrafiskar.
De har redan hunnit hoppa över bakgrunden i karet och hamnat bland filtret så jag har fått fiska upp dem därifrån 3 gr.
Hur förhindrar jag att de ska hamna där?
#2 - 4 mars 2006 10:22
Lägg en bit filtermatta mellan bakgrund och täckglas :)
#3 - 4 mars 2006 10:35
bra idé, men jag har inget täckglas i mitt kar.. :/ vet inte riktigt om det går att pula dit lite mella bakgrunden och rampen..?
#4 - 4 mars 2006 11:11
skaffa täckglas för nästa gång kanske de hoppar så högt och över akvarie kanten istället.
Och märker du de inte med en gång så dör de på snart utan vatten
#5 - 4 mars 2006 11:14
Jamen jag har en heltäckande ramp, så det finns ingen risk att de hoppar ur karet :)
så här ser karet ut: [SIZE=3]http://img526.imageshack.us/img526/1581/52oa.jpg[/SIZE]
#6 - 4 mars 2006 14:23
Kan du inte montera dit lite nät, typ lite stuvare myggnät, som sticker upp ifrån bakgrunden. När du sätter dit locket kommer nätet bara böjas lite.

Umm....hoppas du fattar vad jag menar ;)
#7 - 4 mars 2006 14:56
ja det är ju bara göra nått i i stil med det som Opus menar....
Eller kanske lite lägre vatten nivå?
#8 - 4 mars 2006 16:00
Hur ska jag få fast nätet i bakgrunden då? Har nät på sidan av bakgrunden där vattnet strömmar till filtret, men det har jag fäst med silikon.. lite svårt att göra det nu! :p
Har jag lägre vattennivå blir det inte vacker.. har sänkt ca 2 l, och jag kan redan skymta vattenkanten under rampen.. inte vackert..
Tack för tipsen! :)
#9 - 4 mars 2006 16:39
ja du får väl kanske skruva fast?... små skruv bara :)

Ne det är ju inte snyggt när det är under kant så att säga...
#10 - 4 mars 2006 17:13
Men om jag skruvar fast så hamnar skruven under vattnet..? vatten ytan ligger just nu bara ngra mm under bakgrunden.. Blir kanske inte så snyggt att se skruvar..?
#11 - 4 mars 2006 17:14
Hmm.. du kan kanske sänka vattennivån och sen bygga upp kanten med silicon i etapper ett par cm...
#12 - 4 mars 2006 18:36
om du kan köra med lite lägre vatten nivå ett tag skulle du väl kunna silikona fast den lite lätt och vänta med att fylla tills det torkar....kan funka:)
#13 - 4 mars 2006 20:25
Problemet är bara att det är svårt att få nätet att sitta fast om man inte tar rätt mycket silikon.. iaf enligt tidigare erfarenheter ;) Fick ta mycket silikon och stå och trycka tills nätet fastnat lite iaf.. hmm.. det är är svårt.. :/
#14 - 4 mars 2006 21:34
Skulle det fungera om du satte fast nätet med mycket små tunna skruvar ovanifrån på bakgrunden tror du? man får förborra först såklart.

Jag tittade på min bakgrund nu och den är ju allt annat än rak, så det skulle inte va så lätt att silikona på det ;)
#15 - 4 mars 2006 22:36
Hej
Har en oda som jag fick fisk hela tiden bakom. löste det med att klämma ner bitar av filtermatta mellan bakgrunden och glaset bak och fyller på vatten så det är ca 1 cm lägre än bakgrundskanten. fungerar fint åt mej iaf.(har en ODA)

Mvh Mattias
#16 - 5 mars 2006 00:29
Om du bestämmer dig för att limma nät. Så kanske smältlim är ett bra alternativ, det går fort och smärtfritt.
#17 - 5 mars 2006 14:50
Det där med filtermattan var ingen dum idé, MantaC0re! :) Har också ODA, får kanske testa något sånt :)
Limma blir nog omöjligt, då bakgrunden har såna "skarpa svängar" över roten, så det kommer aldrig att fungera då nätet är så hårt..
får testa det där med filtermatta, tror jag :)
#18 - 5 mars 2006 23:11
har gjort samma sak jag med .
min bakgrund var lite för låg för mitt kar så jag höjde den i botten med filtermatta.
men fick samma problem som dig att firrarna hoppade över på ovansidan.
den ena har jag inte lyckats fånga ännu.
så jag pulade ner en bit filtermatta i mellan bakgrunden och glaset.
sen var det problemet fixat.

har nu stängt in firren bakom i ena hörnat och öppnat så den ska kunna simma fram när den önskar.

Annons