Dom fortsätter dö! Hjälp

#1 - 20 november 2010 10:50
Det började med att jag hade sjuka scalarer. Dom hade vita, ludna, stora prickar och munnen såg ut att "ruttna". Sen dog en av scalarerna och en annan fisk (vet ej arten). Nu några dagar senare så lever fortfarande den ena scalaren, men han mår inge bra och har kvar alla symptom. Såg dock att han försökte äta idag, men det gick inge vidare. Upptäckte även idag att en neontetra hade dött! Igår kollade jag runt i akvariumet, men jag såg inte att nån annan betedde sig annorlunda och verkade sjuk. Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag har medicinerat med myxazin, en hel kur och jag har kört med salt... Men att neontetran dog betyder ju bara att sjukan finns kvar i akvariumet och jag har ingen aning om vad det kan vara. Såg som sagt inte ens att neontetran var sjuk och den hade inge vita prickar eller någonting. Plus att det måste ha gått snabbt eftersom jag inte såg någonting igår.

Vad ska jag göra? Jag vill ju inte ta dön på alla fiskar och starta upp på nytt. Å jag har ingen aning om vad man kan testa för medicin.
#2 - 20 november 2010 11:02
Svårt att veta vad det är utan en bild på dom drabbade fiskarna, men det låter ju som svamp/munsvamp. Om det är svamp behöver du inte vara rädd för att det ska smitta då det inte är särskilt smittsamt. Däremot kan du fundera på varför dina fiskar har blivit drabbade. De bakterier som orsakar svamp finns allt som oftast närvarande i karet men fiskarna drabbas inte då deras immunförsvar är stabilt. Det är först när deras immunförsvar försvagas som dom drabbas.

Svamp kan bildas då en fisk har en fysisk skada, orsakad av t.ex andra fiskar eller något vasst föremål i karet. Men den allra vanligaste orsaken är dåligt vatten.

Du kan börja med att fylla i sjukdomsmallen som finns här på sektionen för sjukdomar. Sedan bör du testa vattnet mot Ammoniak (NH4), Nitrit (NO2) och Nitrat (NO3). Köp dropptest och inte sticktest, då stickor inte är tillräckligt tillförlitliga. Kolla även att dropptesten inte har gått ut, då utgångna test inte heller är tillförlitliga. Finns det inget datummärkning ska du inte köpa testet. Gör dessa två saker och skriv in det här på forumet så kan du få lite mer hjälp.
#3 - 20 november 2010 11:11
Jag har ingen bra bild, men man ser ändå något på den här bilden. [COLOR=#0033cc]http://laddauppbilder.se/?dm=7128973194716[/COLOR].
Men om det är svamp, varför har så många fått det och dör dom snabbt av det? Jag gjorde ett vattenbyte på ca 1/3 av mitt 240 liters akvarium och rengjorde pumpen någon dag innan (som jag vet att man egentligen inte ska göra). Det är förmodligen det som orsakade sjukdomarna. :/ Kollade även vattenvärdena för någon dag sedan och då var allting okej. Ska kolla det senare idag också. Men jag kollade även vattenvärdena samma dag som jag började medicinera och då var allting bra. Så varför blev neontetran sjuk nu och dog? :S
#4 - 20 november 2010 11:40
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]1/ Hur stort är akvariet? 240 liter
2/ Vilken filtrering använder du? Fluval U4[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet? I somras. Flyttade akvariumet första september. (Behöll mycket av gamla vattnet).[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 4 slöjstjärtar (7 cm och 3 cm), ca 15 neontetror, två siamesiska algätare, 1 Ancistrus-mal, 1 scalar (hade två), 1 diamanttetra, 6 st glödbandstetror.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? 3 små, 2 större. (Kan ej namnen).[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Vet ej.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Ca var tredje vecka. 1/3.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? 1,5 vecka sedan. 1/3.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nej.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Nej.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Guldfiskflingor eller tetraflingor. Någon gång i veckan mygglarver. Matar dom en gång om dagen. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder? Nej[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? ca 2 veckor sedan eller längre. Dom blev skygga.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? En scalar, en tetra (vet ej art) och nu en neontetra. Dom dog ca två, tre dagar efter varandra.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Scalaren gömmer sig och äter inte, dom andra andas hastigt och står vid ytan.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Stora vita, luddiga prickar och ruttnande mun på scalaren. Vit kring mun eller inga symptom alls på tetrorna.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Myxazin, full kur och ektozon salt. Ingen skillnad.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Scalarerna blev sjuk först och var sjuk i ca en vecka, sen slog det till på en tetra och det hände över natten och han dog. Sen dog en neontetra som jag inte heller hade märkt varit sjuk.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[/FONT][/SIZE] Ja.

Svarade på frågorna så bra jag kunde. Och hoppade över några frågor som jag inte kunde svara på.

Annons