Dom drunknar i bajs

#1 - 10 oktober 2003 18:24
bokstavligt talat. Jag slamsuger botten varje helg men det slammar igen på bara några dagar. Vid minsta rörelse av något föremål flyger moln av bajsar upp i vattnet. Ganska jobbigt eftersom jag inter hinner slamsuga även på veckorna. Akvareit har avrit i gång i snart två ,ånader. Är detta något som kommer att ändras?
#2 - 10 oktober 2003 18:36
<font color="red">Tror det är din Gibbicepps, min pleco är exakt likadan, bajsar SKIT mycket [:(] ...</font id="red">
#3 - 10 oktober 2003 18:38
Vad har du för filtrering?...Hur mycket och hur ofta matar du? vilken sorts grus har du? osv.
Svara på dessa frågor så får vi se om det är nåt du gör!!
#4 - 10 oktober 2003 18:52
För att inte bli påhoppad av någon så börjar jag med att tala om att det här är MIN teori..
Eftersom du så nogrannt städar botten varje vecka så suger du också upp de bakterier som ska ta hand om och bryta ner bajset...
Mitt tips är:
Mata hälften så mycket ett tag, och kör slamsugen 5-10 cm ovanför botten, så du bara får med det som ligger uppepå... Om min teori stämmer så borde det ligga mindre och mindre uppepå för varje slamsugning och så småningom kan du sluta helt med det.
När jag startar ett nytt kar så slamsuger jag inte alls, utan jag låter grejset ligga kvar och efter ett tag, ca 2 månader, funkar karet perfekt...
Men det är klart, det beror ju också på hur du har det i karet som Poseidon säger;
Hur stort kar?
Hur stor pump?
Hur många och stora fiskar?
Hur mycket du matar?
#5 - 10 oktober 2003 20:04
220 liter. Eheim 2213 har jag för mig. iaf 440l/h. Samt ett innerfilter på 160l/h. Har sand ca 0.2 - 1.0 mm. Fiskar: 3 guldguramis 7-10 cm. Tre marmorguramis med samma mått. Tre svärdbärare, jag hade två gibbicepsar till igår *sörja* numera bara en. Tre corydoras samt 17 neontetror. Matningen har jag ännu inte fått nån kläm på och det har varit ganska varierande. Det är mest de senaste tre fyra veckorna jag slamsugit ofta för det har börjat komma en del alger. Om jag håller igen mycket på maten känns det som om corydorasen är lite i farozonen. Dom ligger mest stilla förutom när det är matdags, precis som om det itne finns så mycket att äta till dem. Matar jag med flingor så faller i stort sett inget till botten så det är pellets som gynnar dem mest. Den ene saknar skäggtömmar och man ser att den har väldigt svårt att hitta mat. Så jag är rätt mån om att denen skall ha det bra.

Jag borde helt enkelt sluta slamsuga?
#6 - 10 oktober 2003 20:07
jag ska säga dig en sak. Jag hade samma probelm när ja flyttade en sten, snäcka eller något föremål i akvariet kom det upp som små moln med skit. men sedan jag drog er på käket blev det mycket mindre. Har nu också ordnat med en jätte praktisk sak så jag slipper bära hinkar.. Kör med självtryck från akvariet till toaletten. och fyller på med koppling från kran i handfatet. Trevligt när man gjort rent akvariet såhär på fredan ;)
#7 - 10 oktober 2003 20:24
ta bort gibbicepsen den skitar ner som fan när det gäller bajs buy till ansistrus malar istället så blir du av med problemet
#8 - 10 oktober 2003 20:28
du ska inte sluta helt och slamsuga men du behöver inte göra xdet så ofta men jag förstår att du vill det när det är mycket bajs på botten för gibbicepsen kan "skita " mycket då menar jag mycket så gör dig av med den och som jag sa i tidigare inlägg köp ansistrusar istället kanske inte lika fina som gibbin men du slipper skiten
#9 - 10 oktober 2003 20:30
Ja, har du sand i karet ska du absolut sluta slamsuga tycker jag. Sanden ökar chanserna betydligt till att få bra balans och slippa skit på botten. Jag lade eklöv på botten i början när jag slutat slamsuga, bara för att slippa se skiten. Nu behövs det ingenting, inte en "bajskorv" så långt ögat kan nå....
Du verkar ju ha bra pumpkapacitet också. Mata inte mera än de äter på 1-2 min. Det finns speciella sjunktabletter för Corydoras om du är orolig för dem, men de om några brukar alltid finna något att äta. Att de bara ligger stilla verkar konstigt, har du kollat dina andra värden? Eller har dom det kanske lite för varmt?
#10 - 10 oktober 2003 20:36
Jag har 27 grader
#11 - 10 oktober 2003 20:56
Det finns ju somliga Corydoras som inte vill ha mera än 25 grader... Är det verkligen någon av dina fiskar som behöver mera än 25 grader förresten...???? Kanske är läge att dra ur värmaren ett tag och se om dina Corydoras piggnar till... visst var det du som hade en klen Gibb också??? Kan vara tempen...
Jag har haft Diskus i mitt kar ett tag och hållt tempen på ca 28 grader, det märktes en ordentlig nedgång på aktviteten hos alla malar i karet då (2 corydoras palateus dog också)... Nu har jag inga discusar och 25 grader och det är full rulle igen...
#12 - 10 oktober 2003 21:12
<font color="red">Ge dina Corydoras lite frystamygglarver, så ska du se att de börjar bli lite bättre.</font id="red">
#13 - 10 oktober 2003 23:21
Om tömmarna inte är för korta på dina Cordydoras, så beror de på att de sliter ned dem. Lavastenar är perfekta raspar för Corydoras. Om de försvinner, så får de lätt infektioner och dör. Så lavastenar går inte ihop med Corydas. Har du inte sådanna stenar, så leta reda på vad som förstör tömmarna, så har du större chans att klara dina malar.
#14 - 10 oktober 2003 23:26
"Om tömmarna är för korta på dina Corydoras" skall det vara... [:)]
#15 - 11 oktober 2003 00:18
Malar som tycker om cellulosa bajsar mycket, så är det bara. Biologisk balans kan man få i en sjö, inte i 200 liter./Cecilia
#16 - 11 oktober 2003 08:04
Jag håller nog med Nanc om att tempen är onödigt högt därför en viss orörlighet när det gäller Corys uppstår, dessa trivs bäst i ett tempåmråde på mellan 20-24 grader, guramis och de andra ska heller inte ha så mycket varmare. Levandefödare klarar sej utmärkt runt 24 grader.
#17 - 11 oktober 2003 08:37
[:)] Hej Nanc är det jag som ska svara ungefär så här:

Allt bottenmaterial hindrar flödet och samlar exkrementer.
Om dessa får ligga kvar, lakar de så småningom ut ammoniak, samlar bakterier och är en bra miljö för en del parasiter.

Om man håller rent då behöver inte inte följande processer hända.
Proteinet i fiskarnas mat omvandlas i fiskmagen till avföring och urin innehållande bl.a. ammonium och/eller ammoniak (om pH-värdet är högt (över 7), d.v.s. om vätejonskoncentrationen är låg, så förskjuts balansen mot ammoniak, mycket giftigt) som med bakterien nitrosomas och syre bildar föreningen nitrit = NO2 (mycket giftigt), denna förenar sig ytterligare med bakterien nitrobakter och syre, som bildar slutprodukten nitrat. (som kan tas upp av akvarieväxter och alger)
Hela processen är syrekrävande. [:D]
Förlåt jag kunde inte låta bli. [:-4]

#18 - 11 oktober 2003 08:47
Ursprungligen skickat av cecilia

Malar som tycker om cellulosa bajsar mycket, så är det bara. Biologisk balans kan man få i en sjö, inte i 200 liter./Cecilia

Håller inte med, klart det går att få biologisk balans i en 200, bara det att de flesta är inte beredd eller har kunskapen att erbjuda sina fiskar det.
Det är klart diskuterar man innerfilter till ett 200 som enda lösning då går det inte.

Det är dyrt värre men visst går det att skapa en biologisk balans, stora ytterfilter som 2250 och 2260 till en 200 l kar är ju ingen som direkt funderar på, det är ju förutsättningen.

Det är ju inte många som gör det, men visst går det.

Uppfyller man mängden filtermassa vad gäller biologi så blir "skitkorvarna" endast ett estetiskt problem och bryts snart ner utan att till slut förgifta fiskarna.

Frågan är väl snarare om det går att få biologosk balans i en sjö i dagens läge, med alla stora jordbruk och taskiga luft som regnar ner i sjön.

Mvh Jari
#19 - 11 oktober 2003 09:33
Det kostar att uppnå balans...Till 200L rekommenderar jag efter egen erfarenhet Ytterfilter på minst 240L/h och innerfilter med filtermatta 12x12x24 flödde 360L/h funktion framför allt stylistik.
#20 - 11 oktober 2003 10:45
Det var en akvariehandlare som rekommenderade tempen men kanske inte skall lita på alla jämt och ständigt :P Skäggtömmarna var av redan vid köpet, såg detta när jag kom hem. De andra två har fina mustascher.

Jag har ytterligare ett innerfilter liggande i garaget. Skall jag kanske sätta i detta med? Vet inte vad det har för kapacitet. Jag har ju itne direkt stor filtervolym på det innerfilter jag har nu utan bara det som följer med. Ni fattar.

Jag har iaf inte lyckats mäta någon som helst nitrit en enda gång sedan jag startade akvariet.
#21 - 11 oktober 2003 11:21
Jodå Kramfors, det var nog dig jag menade :-)

Jag har i alla fall för närvarande 5 akvarier igång, 4 av dem har sandbotten. I de fyra med sandbotten byter jag bara vatten en gång i veckan (utan slamsugning) och städar innerfiltret när det avtar i kapacitet, i dessa har jag inga problem med skit på botten. Tilläggas bör att de minsta av dessa kar är på 40 och 80 liter. Jag har också ett 450 l som fungerar som yngelakvarium. I detta har jag både sand och engelsk sjösten, jag har ett ytterfilter och 3 innerfilter med 3x vattenvolymens hastighet... I detta kar övermatar jag ofta eftersom jag har yngel där, och jag måste därför slamsuga... Detta kar krånglar ständigt och jag har en hel del skit på botten tidvis...
Jag har fler funderingar ang detta, och faktiskt ett av mina tidigare fungerande kar som kraschat, detta tar jag i en annan tåt, vi ses där Kramfors :-)
#22 - 14 januari 2004 13:53
Som sagt att uppnå balans...är inget som kommer över en natt!!!

Annons