DOM DÖR!

#1 - 21 februari 2004 20:52
Hej alla!
Nu börjar jag bli orolig! Först dog en av mina svärdbärar honor, sedan låg en neontetra och flöt på ytan och nyss låg en guppyhane och flöt på ytan! Alltså 3 fiskar har dött på en DAG!
Någon som har någon aning om vad detta i hela friden kan vara?!?!!

Inga vita prickar syns på fiskarna.

Snälla hjälp mig!!

Värt att veta? köpte 2 silvermolly och 3 svärdbärare idag...


/Jätte tacksam för hjälp Ola.
#2 - 21 februari 2004 20:57
Har du kollat vattenvärdena.
MVH Richard
#3 - 21 februari 2004 20:58
ska springa till zooaffären och köpa tester!!!! Vilka behöver jag?!
#4 - 21 februari 2004 21:00
Kolla nitritvärdet, temperaturen och pH!

Det är de värdena jag håller koll på!

#5 - 21 februari 2004 21:01
Okej, temperaturen ligger på 23 grader.. den har alltid legat runt den temperaturen.
#6 - 21 februari 2004 21:35
Börja med ett omedelbart vattenbyte istället för att vänta på testerna, något sk*t lär det ju vara, och vattenbyte är aldrig fel.

Inga andra symptom på sjukdom som att de står vid ytan, kliar sig eller annat ovanligt beteende?
#7 - 21 februari 2004 21:53
Och höj temperaturen till 25-26 grader.
#8 - 21 februari 2004 22:03
Jag har skrivit om vikten av karantän för nya fiskar tidigare, kanske något att tänka på.
Men om det är guppy eller fiskar typ neontetror kanske det är överkurs, men om man har lite mer ovanliga fiskar tidigare så kan det vara befogat.
#9 - 21 februari 2004 22:43
Det är aldrig överkurs med karantän för ny fisk, arten spelar väl ingen roll. Det blev en dyrköpt läxa för mig då jag koppade in en ny guppyhane i ett kar fullt med säljklar ungfisk... alla dog utom den nya grabben. Frisk sjukdomsbärare...
Sedan dess gäller minst 10 dagar i karantänkar.
#10 - 21 februari 2004 23:21
VAD?!?!?!?!?!
#11 - 21 februari 2004 23:22
säger ni att alla mina firrar som har kostat mig sk*t mycket pengar kommer att dö?
#12 - 21 februari 2004 23:40
Ska jag byta 50 % vatten varje dag?
#13 - 22 februari 2004 00:37
nej inte varje dag, du måste kolla vattenvärdena innan du gör nått mer, byt bara 50 % en gång, vanligtvis kanske man byter 30 % av vattnet / vecka, men om du fått en nitrit.topp pg.a. nedbrytning av fiskmat och avfall i akvariumet så måste du kanske byta 50 % och sedan kanske du kan byta 10 % / dag i några dagar och sedan 30 % i veckorna efter det, kom ihåg att mata sparsamt, alltså all mat som inte blir uppätet inom några minuter måste du ta ur akvariumet.

Använd gärna tex. sera nitravec vid uppstart av akvarium eller vid stora vattenbyten för att förebygga nitrittoppar.

Om fiskarna flämtar mycket, kliar sig mot stenar och inredning eller om det bara blir plötslig massdöd där de dör inom några timmar så är det oftast nitrit-toppar som är boven, annars kan det ju bero på att du fått i nått annat gift lr dyl. ämnen i ditt akvarium som de inte tål.

Kom ihåg att fylla med kallt vatten då varmt vatten fäller koppar i vattnet.

Om fiskarna har nån sjukdom, tex. vita prickar lr ludd/svamp på fenor så måste du höja temperaturen i akvariumet till så högt som de tål under behandligstiden, samt medicinera... du kan ju läsa mer under "sjukdomar" här på zoopet.

mm.. lycka till med dina fiskar, hoppas dina andra klarar sig..
#14 - 22 februari 2004 09:18
Tack Klara din ord kan rädda många fiskar.
Vad jag menar är att har man guppy eller fiskar typ neontetror sedan tidigare och inga fiskar man är rädd om då kostar det inte många kronor att köpa nya.

De flesta butiker brukar ha nyhemkomna fiskar i karantän en tid innan de säljs och det ska man kolla när man köper fisk.
Ni som har Koi och köper en ny då bör karantän tiden vara minst en månad.

Stora vatten byten hjälper inte om vattnet redan är optimalt, att höja temperaturen kan vara bra men då riskerar man att ev. parasiter förökar sig och med fiskar som är sjuka, ofta för att deras immunförsvar är försvagat därav sjukdomen, inte kan motstå ett parasit/bakterie/svamp angrepp.
Så om man höjer temperaturen då måste man veta varför man gör det och vilka konsekvenser en temp höjning ka få.

Vad kan ola göra, det är inte lätt att ge ett råd när man inte vet vad fiskarna drabbats av, men om man förutsätter att vattnet före att de nya fiskarna släpptes var optimalt och fiskarna friska, då kan första åtgärden vara att flytta de nya fiskarna till ett eget vatten.
När fiskar dör utan att ha några synbara skador, kan man anta att den har dött av naturliga orsaker den har helt enkelt blivit sjuk av någon annan anledning än av smitta.

En annan orsak kan vara att den angripits av flagellater/tarmparasiter där en av orsakerna beskrivs att flagellater/tarmparasiter/bakterier som livnärs sig på proteiner från fiskarna avföring och med dålig hygien i akvariet så kan de organismerna föröka sig och lättare angripa de fiskar som redan är försvagade av för fiskarna dåliga förhållanden i akvariet.
När man inte vet orsaken till en sjukdom och fiskar dör då kan man tex använda Sera baktopur direct, eller be en veterinär skriva ut antibiotika, men det viktigaste är att göra vattnet optimalt för fiskarna.

Det skriva mycket om de nyttiga bakterierna på botten och i filtren men det finns en mängd andra bakterier och organismer i ett akvarium som är sjukdomsalstrande.
Salt i vattnet stärker slemhuden är till en vissmån rengörande och får en del bakterier/parasiter att må illa.

Med andra ord jag har inte en susning om vad som felas dina fiskar, men det är lätt för mig att dölja min okunskap bakom en mängd ord.
#15 - 22 februari 2004 09:36
okej, tack för allas svar ni har varit till jättestor hjälp. Vad är optimalt vatten??
#16 - 22 februari 2004 09:43
Så, jag ska köpa följande saker:
nitrittester
ph tester och sera nitravec?
Är det något annat jag behöver??
#17 - 22 februari 2004 10:28
Nitrit, pH, KH, nitrat, ammonium, och om man har växter de tester som behövs för att anpassa näring till växterna.
Vattenberedningsmedel tex Sera aqutan eller motsvarande, nitrivec kan vara bra för att få bakteriekultur i nystartade akvarium, och vid en nitrittopp.
Vattenberednings medel ska eliminera klor och stärka slemhuden, jag minns inte vad de verksamma ämnena heter just nu.

Det är mer rätt att skriva optimala förhållanden.
Inga fasta föroreningar fritt i vattnet, avföring/matrester/växtdelar/dödafiskar

Att vattnet inte innehåller nitrit/ammonium/ammoniak, låg nitrat max 20 mg litern, om nitrathalten finns det flera uppfattningar om vad som är maxvärde, det kan vara ok om den är 50 mg litern men jag anser att med den halten nitrat så måste man förutsätta att alla andra värden är bra för att inte fiskarna ska bli påverkade om den har det värdet under en längre tid, dessutom när den är så lätt att sänka genom vattenbyten.
pH/temp/ljus ska vara anpassade till fiskens behov.

Vidare rätt foder i rätt mängd, att fiskarna inte stressar varandra genom att ha aggressiva fiskar/revirhävdande fiskar tillsammans.

Att inte ha ett bottenmatrial som gör fiskarna kan skadas.
Att syresättningen ska vara god.
Att pump och filter ska vara anpassade efter akvarie storlek och antal fiskar och art.
Tex Koi/Guldfisk/Slöjstjärt/stora fiskar, behöver dubbelt, ja, kanske mer så stor filtervolym.
#18 - 22 februari 2004 10:40
Oj, det här blev ett långt svar!

Om du inte har pansarmalar skulle jag sats med vanligt jodfritt salt i vattnet. Någon msk per 100 liter tror jag att jag läst. Salt kan ha många bra effekter på vatten och fiskar.

Det här med vattenvärden tyckte jag var absolut svårast när jag började (och tycker nog fortfarande, det finns så många olika bud).

En sak är säker! Nitrit ska alltid vara = 0 (Ingen alls).

Ph (vattnets surhetsgrad) är mycket svårare. Det beror väldigt mycket på vilka fiskar du har.
Ph 7 är neutralt. Fiskar från t.ex. amazonas vill gärna ha något surt vatten andra vill ha neutralt och andra alkaliskt.

Neontetran tycker om ett mjukt vatten som är lite surt. Levande födare ska ha lite alkaliskt, men jag har inte haft några problem när de gått i vatten något under 7 i Ph i mitt amazonaskar.

Så länge Ph inte "dippar" väldigt är det sällan något problem enligt min erfarenhet.

Kh är vartnets hårdhetsgrad. Stockholmsvattnet är väldigt mjukt. Själva hårdheten betyder väldigt lite för fiskarna, men mjukt vatten gör att Ph kan pendla väldigt och plötsligt kan "dippa" och bli väldigt surt. Då kan fiskar dö.

Ofta klarar man av att använda Stockholms kranvatten utan att mixtra så mycket med olika saker för att påverka vattenvärdena.

Men eftersom det är så väldigt mjukt kan man "buffra" upp det. Har du rötter i akvariet (som sänker Ph) kan du ju t.ex. lägga in kalkmjöl (eller skolkrita som någon skrev) i filtret. Det höjer både Ph. Men det viktigaste är att det höjer Kh så att Ph inte pendlar lika lätt.

Det finns jättemycket på forumet du kan läsa i det här ämnet. Det finns massor av olika ämnen att använda för att höja och sänka Ph och Kh. Optimalt är den förening som passar just dina fiskar bäst. Har man "vanliga" sällskapsfiskar och bor i Stockholm kan det vara bra att höja Kh (hårdheten) för att inte riskera Ph-dippar. Så om du har mycket pengar kan du köpa en Kh-test också.

På Bauhas säljer de test-stickor rejält mycket billigare än i zoo-affärerna. (Till dammanläggningar, men de är lika bra till akvarier). De är enkla att använda men ger inte lika precisa svar. Varje sticka ger nitrit/nitrat, Ph, Kh och något jag inte vet vad man ska använda till. 25 stickor kostar ca 140 kronor.

Dropp-tester kostar runt 100 kronor förpackningen, ger mer precisa resultat och räcker till många fler tester. Måste lagras i kylskåp och "bäst-före-datum" hinner gå ut innan man använt dem före.
#19 - 22 februari 2004 10:41
ojoj, mycket att köpa!!! Inga har dött under natten så jag tror att det var naturlig död på dom... Jag ska iallafall byta 30-50 % vatten nu och byta 10 varje dag några veckor framöver.
#20 - 22 februari 2004 10:54
apan_ola: du har glömt berätta hur dina fiskar dog? Vad hade de för symptom?

BYT VATTEN!
_Gärna_ 50% eller mer, gärna dagligen i ett par dagar, om du kan fixa det. Det finns ingen nackdel med att göra stora upprepade vattenbyten förutom att det är jobbigt.

Sjukdomsepidemier dödar mycket sällan tre fiskar på en enda gång, vanligen tar det lång tid för fisken att dö, och oftast har de tydliga sjukdomstecken (svulster, mögel...).
Förgiftningar, däremot, slår snabbt och oväntat, och den i särklass vanligaste förgiftningen är nitrit - och det åtgärdar man med stora, gärna upprepade, vattenbyten.
Om symptomen var att de simmade konstigt, kanske stod vid ytan och flämtade, och sen dog, ELLER om ditt akvarium startades för mindre än en månad sedan, så var det säkert nitrit.
Nitritförgiftning får man när man har för mycket fisk och matar för mycket i ett nystartat akvarium där inte nedbrytningsbakterierna hunnit komma igång. Nitrivec, som nån föreslog, är ett medel som kickstartar bakterierna, och det är jättebra, men upprepade stora vattenbyten är bästa sättet att bli av med den nitrit du har _nu_, innan fler fiskar dör.
#21 - 22 februari 2004 11:08
nejnej, akvariet har varit igång i ungefär 1 år... Jag ska prova med jodfritt salt. En matsked per 100 liter vatten, då blir det en och en halv till mitt 160 liters i 3 dagar.
#22 - 22 februari 2004 11:10
Går det bra att köpa JODFRITT salt på ICA eller ska det vara något specialkör ?

/tacksam för svar.
#23 - 22 februari 2004 11:15
Många anser att man inte ska göra stora vattenbyten, då fiskar vill ha en jämn vatten kvalite.
Det finns ingen anledning att byta vatten som är bra.
#24 - 22 februari 2004 12:04
okej. nu har jag iallafall bytt 50 % av vattnet, fiskarna verkar må toppen nu, ingen dog under natten eller så... Kanske låter dumt men jag såg nyss en snigel, kan dödsfallen ha med detta att göra? Hur blir jag kvitt sniglarna?
#25 - 22 februari 2004 12:12
Kan ju säga att snuglarna hade inget me dödsfallet att göra:)
Det kan alldit vara bra att ha nåra sniglar i akvariet för dom luckrar ju upp i sanden!
Tobbe
#26 - 22 februari 2004 12:28
Kramfors: Jag förstår inte vad du menar alls. Enda gångerna det skulle kunna vara farligt för fisken att byta vatten är om vattnet i akvariet är av högre kvalitet än det man byter med, vilket nog är ganska sällsynt, eller om vattnet i akvariet är surt & förorenat medan kranvattnet är basiskt, då kan man få ammoniakförgiftning.
Vattnet man byter med måste förstås vara anpassat till djurens krav på salthalt och temperatur.
Det är visserligen sant att det inte finns någon anledning att byta vatten som är bra, men det är också sant att det inte finns något problem med vattenkvaliteten som inte kan fixas med vattenbyten med bra vatten.

Råkade jag ut för att tre fiskar dog, knall&fall, på en dag, vore min omedelbara åtgärd ett stort vattenbyte.

Apan_Ola: nej, snäckan har ingenting med dina fiskars död att göra, snäckor dyker upp i nästan alla akvarier med växter. Vad gäller snäckbekämpning, gör en sökning i forumet, det finns tonvis med diskussioner om just det.
#27 - 22 februari 2004 12:31
okej...
#28 - 22 februari 2004 16:42
"Många anser att man inte ska göra stora vattenbyten, då fiskar vill ha en jämn vatten kvalite.
Det finns ingen anledning att byta vatten som är bra."

Av vilken anledning behövs vattenbyte om vattnet är bra.
#29 - 22 februari 2004 20:02
Vad är bra vatten för de flesta akvarister kanske man skulle fråga först, de flesta mäter på sin höjd pH och No2 ibland mäter någon kH också. Om dessa värden är bra..är det då ett vatten med hög kvalitet??

Definitionen "bra värden" kan vara mycket stor från person till person.

Ett optimalt vatten för en Neontetra är inte optimalt för en Molly tex. så för att kunna svara på vad ett optimalt vatten är måste man veta vilka fiskar man kan ha tillsammans som passar i samma typ av vatten.

Om jag skulle drabbas av att flera fiskar dog utan att jag fann någon anledning oavsett optimalt vatten eller inte skulle jag göra ett vattenbyte på 50-75% vatten omgående av flera orsaker...de kan ha blivit förgiftade av något ämne/kemikalie...eller sjuka av något jag helt enkelt inte känner till, det jag däremot skulle veta är att fler fiskar kommer dö om jag inte gör någonting alls.

Mvh Janne
#30 - 22 februari 2004 21:53
Man kan helt enkelt koppa in fiskarna i ett nytt vatten, som har det pH fiskarna vill ha, där finns inga föroreningar.
Det kan man göra om inte fiskarna riskerar att omedelbart dö.
Om de håller på att dö av förgiftning då är det naturligtvis bättre att flytta den till ett nytt vatten.
När man ser att sig. apan ola har gjort 177 inlägg få forumet kan man förmoda att han läst om de problem som fel vattenvärden kan ge.
Kan det möjligen vara så att ingen läser Zoopets första sida utan ställer frågorna i forumet.











Annons