Dolomit

#1 - 15 november 2006 12:21
Var kan man köpa dolomit? Och hur mycket ska man ta (tillsammans med torv)?

Det kommer att gå ungfödare i det akvariet.
#2 - 15 november 2006 12:23
Bara nyfiken: vad använder du dolomiten till?
#3 - 15 november 2006 12:25
Har läst att man ska strö lite dolomit över torven när man gör i ordning torvbottnen. Det ska vara bra för växterna.
#4 - 15 november 2006 12:34
batski skrev:
Har läst att man ska strö lite dolomit över torven när man gör i ordning torvbottnen. Det ska vara bra för växterna.

Intressant! Eftersom jag har jobbat på ett företag som tillverkar stenull vet jag att dolomit är en av ingredienserna, vi hade stora högar med det liggande. :p Synd att jag inte visste detta då...
Det kanske är en av anledningarna till att rötterna är inslagna i ull när man köper växter.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 15 november 2006 12:45
Anledningen till att dolomit ofta kan vara bra är att det är kalkrikt och kranvattnet ofta idag är extremt mjukt.
Antar att det är därför en del rekommenderar dolomit
#6 - 15 november 2006 14:33
Precis och det skulle passa bra i ett akvarium där det bor endlers. De trivs ju i lite hårdare vatten.
#7 - 15 november 2006 14:46
Det hade jag också vart intresserad av om nån vet vart man kan få tag på det i GBG-området =)
Nån som vet vad det kostar?

Hur ofta tror ni att jag behöver strö över sånt (det är väl ett pulver?) på bottnen? Det är för övrigt ett lite drygt 1000l kar, så det går ju åt en del. Men det känns ju inte som att det kommer kosta en förmögenhet, eller är det dyrt?
#8 - 15 november 2006 14:50
Du använder det bara en gång när du anlägger torvbottnen.
#9 - 15 november 2006 15:54
Nordkalk säljer dolomit till att kalka sjöar så därifrån kan man få tag på det. Men om de säljer ett litet paket vet jag inte.

http://www.nordkalk.com/servlet/CollectionServlet?select_tree=994&page_id=1392&view=0
#10 - 16 november 2006 08:55
Jag köpte en 25 kgs säck på "Plantagen". Granulerad till små fina kulor, borde finnas på de flesta välsorterade trädgårdsaffärer.
#11 - 16 november 2006 08:56
(fördelen mot att använda dolmit framför t ex kalciumkarbonat/krita är att man med dolomit även får magnesium)
#12 - 16 november 2006 10:20
Mitt handlade jag på Bauhaus, men det börjar bli tomt i trädgårdshyllorna nu, så det kanske är svårare att få tag på på vintern
#13 - 16 november 2006 15:29
batski skrev:
Du använder det bara en gång när du anlägger torvbottnen.

Det måste ju "ta slut" när man byter vatten, m.m. Iof byter man ju vatten väldigt sällan, men växterna måste ju ta upp det, eller? Annars kan det ju inte vara någon fördel med att det innehåller magnesium?
#14 - 17 november 2006 06:47
Självklar tar det slut någon gång, men då kan man tillsätta nytt genom lägga det i en nätstrumpa och stoppa den i filtret, eller bara ha den löst i akvariet. Jag har dock för mig att blandar det med jorden för att stabilisera pH i jordbotten. Lågt pH i botten kan, om jag minns rätt, göra att järn och andra metaller frigörs snabbare än det borde vilket i värsta fall kan leda till förgiftning av växterna. Har inte DW:s bok till hands så rätta mig gärna om jag har fel.
#15 - 17 november 2006 07:09
Lågt pH kan frigöra mer järn, det stämmer. Dolomiten kanske ska väga upp den pH-sänkning som torven medför? Torv sänker dessutom inte bara pH utan även hårdheten, om jag inte minns fel.
#16 - 17 november 2006 09:56
Hmm i mitt Asien-akvarim har jag bara torv under sanden och alla växter verkar trivas utom vallisneria och Hygrophila corymbosa (växer men tappar bladen nedantill).
#17 - 17 november 2006 12:50
defdac skrev:
kalciumkarbonat/krita
Om du menar kritkalksten är jag med, men menar du skolkrita så är det kalciumsulfat, som varken påverkar pH eller buffertförmåga alls.
#18 - 17 november 2006 12:59
Jag skrev: "fördelen mot att använda dolmit framför t ex kalciumkarbonat/krita är att man med dolomit även får magnesium" och kan tillägga "utöver kalcium.."

Som växtakvarist vill jag egentligen undvika att pilla på bufferten om jag ska använda pH:t i akvarievattnet för att kolla mina CO2-nivåer, men det kan man ju undvika genom att använda en dropchecker med kranvatten (som alltid har samma KH oavsett akvarievattnet).
#19 - 18 november 2006 08:59
Som växtakvarist så borde det vara bättre att använda MgSO4 samt CaCl eller CaSO4 (Cl mot löslighet, pest eller kolera ;) ) än dolomit (CaMg(CO3)2).
Eftersom dolomit innehåller karbonater kommer det också att påverka KH, vilket man normalt inte vill om man vill ha koll på CO2 nivån.
Naturligtvis kan man göra som defdac skriver att ha en pH indikator med fast KH för att delvis komma runt detta.

Edit: tänket huvudsakligen på CO2-berikade akvarium där man vill ha koll på CO2-nivån, Lowtech är naturligtvis en annan sak.
#20 - 18 november 2006 12:03
Mitt kommer att köras som low-tech. Har nu köpt JBL:s bottennäring (Aqua Basis) så jag kör på det istället. Men lite krossad kalksten hade jag tänkt blanda in.
#21 - 19 november 2006 16:54
En helt annan grej, kanske fel att skriva detta här men, Jag såg att Biltema sålde tösalt, 10kg för 27kr! Kan det vara nåt att ha i karet (för växt-nissarna)? bara undrade för detr var ju billigt som f*n. 99,7% Natriumklorid (NaCl).
#22 - 19 november 2006 18:21
Jag har för mig att det ska vara CaCl om växterna ska jubla
#23 - 20 november 2006 14:24
precis, men jag tänkte om NaCl också kunde vara nåt o ha till växterna, men det är det kanske inte [:o]

Annons