Dolkstickstetra

#1 - 11 januari 2003 18:14
Vad gör dom så speciella? Är det den röda fläcken som dom har eller är det att dom inte är som alla andra tetror? Att man inte behöver ett helt stim av dom, utan bara behöver 2 st & att dom ska ha andra tetror att simma med. Men vilka tetror? Det går ju teoretiskt inte med neontetror & sådana tetror som inte liknar dom, utan det ska vara dom som liknar själva dolkstickstetran, eller?

ytan består av:
ANSIKTSKRÄM
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 januari 2003 19:00
"Vad gör dom så speciella? "
Det är väl upp till var och en att bedömma, men det är kanske den höga kroppen i kombinationen med de utdragna fenorna samt att de blir så pass stora.
Att ha 20-30 st av dessa ger ett majestätiskt intryck, men tycke och smak är olika och tur är väl det.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 12 januari 2003 19:31
Själv tycker jag att dolkstickstetran är väldigt vacker och fin, vilket hör ihop om man nu ska se det så. Jag tycker inte om tetror som är som neontetror, d.v.s dom är mest stilla och ska va vackra att se på, medans, i mitt fall, briljanttetrorna simmar lite huller om buller, vilket gör att dom är roligare att se på. I mina akvarium ska det finnas fiskar som är roliga att se på, eller vackra. Ja, nu är neonerna borträknade.

ytan består av:
ANSIKTSKRÄM
#4 - 12 januari 2003 20:00
men du Kjell! på sidan där man läser om den äkta dolkstickstetran ska ha ett akvarium på 100 cm, jag har ett som är 82 eller något liknande, men rymmer ca 150 (ett hemabygge alltså). nu har jag lilla frågan tilldej. kommer dom då att få sina fenor fullt utvuxna ändå? eller kommer dom vara förkrympta?

ytan består av:
ANSIKTSKRÄM
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 13 januari 2003 07:38
De blir inte fullvuxna om de hålls i ett för litet akvarium.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#6 - 13 januari 2003 18:48
ok. men jag som har ett som är nästan som de som dom kräver. så om jag sj´kaffar sånna så får jag stå ut med förkrympta exemplar?

ytan består av:
ANSIKTSKRÄM
#7 - 13 januari 2005 13:51
Dolkstickstetrorna är väldigt vackra fiskar, de ser inte alls ut såsom på zoopets bild. De är mycket rundare i formen och de är mörkare rosa än på bilden. De glänser även lite åt det blåa hållet när dom "dansar" (vinklar sig). Mina går i ett 540 liters kar. Men de är bara 4-5 cm. Men de är inte så gamla högst ett år.
Är det någon som vet hur lång tid det tar för dem att bli 8 cm?
Min akvariehandlare sa att det finns olika sorters dolkstickstetra han hade dock aldrig
sett någon som var större än 5 cm.

/Rebecca

Annons