Dokumäntärfilm om ciklider

#1 - 3 oktober 2004 15:26
Hej. Nån som vet om det finns nån bra sida där man kan läsa om t ex palletciklid hur dem lever ute i det fria, eller om ni har några bra tips om namn på olika dokumäntärfilmer om djurlivet i amazonasfloden
#2 - 3 oktober 2004 15:55
"...dokumäntärfilmer om djurlivet i amazonasfloden"

Amazonas - Den översvämmade skogen

Sänds med ojämna mellanrum på Animal Planet, senast för en månad sedan. Kan ju dröja ett tag nu till nästa gång.
#3 - 3 oktober 2004 17:16
Jag tycker det är så konstigt, här är vi flera tusentals människor som har akvarium och som älskar akvariefiskar men man ser aldrig filmer om hur t ex guppy, discus, guldfiskar osv lever i det vilda...jag älskar naturfilmer av alla de slag men det skulle vara sååå kul och faktiskt få se "vanliga" akvariefiskar i det vilda på tv.

mvh
åhsa
#4 - 3 oktober 2004 17:21
Om vi alla skriver till SVT och berättar att vi vill se mer akvariefiskar i TV så kanske det kan bli så också. De har ju startat en ny kunskapskanal, och med tanke på att det finns kanske 200.000 akvarister i Sverige så vore det väl katten om vi inte var värda att göra ett program för.
Enligt SVT:s egen hemsida är Eva Landahl ansvarig för området Fakta och fritid, så henne är det nog man skall maila.

eva.landahl@svt.se är hennes adress.
#5 - 3 oktober 2004 17:49
Skulle man inte via Zoopet och Cilklid.se samt Zoonen försöka ordna en lista med namnunderskrifter?

Eller om någon som är flink i fingrarna färdigställer ett mail som man kan klistra och klippa?
#6 - 3 oktober 2004 18:23
Amazonas - Den översvämmade skogen

Sänds med ojämna mellanrum på Animal Planet, senast för en månad sedan. Kan ju dröja ett tag nu till nästa gång.

Nästa gång den sänds på Animal Planet är <b>torsdagen den 7/10 kl 23.00</b>.
Repris den 8/10 kl 11.00.
Del 2 av filmen sänds en vecka senare, dvs <b>torsdagen den 14/10 kl 23.00</b>.
Repris av del 2 sänds den 15/10 kl 11.00...
#7 - 3 oktober 2004 18:34
Ursprungligen skickat av Åhsa

Jag tycker det är så konstigt, här är vi flera tusentals människor som har akvarium och som älskar akvariefiskar men man ser aldrig filmer om hur t ex guppy, discus, guldfiskar osv lever i det vilda...jag älskar naturfilmer av alla de slag men det skulle vara sååå kul och faktiskt få se "vanliga" akvariefiskar i det vilda på tv.

Sorry. Vanliga akvariefiskar lever sällan i det vilda. En akvarist av idag skulle inte kunna känna igen en vild guppy. De flesta diskus är odlingsvarianter. Och vad gäller guldfiskar var det århundraden sedan de togs in från det vilda.
#8 - 8 oktober 2004 08:25
Animal Planet är nog den bästa kanalen i TV utbudet.Visar bra program.Dom visade ett program om amazonas senast igår kväll
//FÅ
#9 - 15 mars 2008 20:12
erikthur skrev:
Sorry. Vanliga akvariefiskar lever sällan i det vilda. En akvarist av idag skulle inte kunna känna igen en vild guppy. De flesta diskus är odlingsvarianter. Och vad gäller guldfiskar var det århundraden sedan de togs in från det vilda.

så bara för att de inte ser likadana ut i naturen, så är de tråkiga?

t.ex amerikanska och afrikanska ciklider är det väl inte så stor skillnad på?

jag hade iaf tkt att det var kul att se ngn dokumentär om våra vattenlevande kompisar
#10 - 15 mars 2008 20:21
hehe det här va en gammal tråd...
#11 - 15 mars 2008 20:23
Åhsa skrev:

mvh

åhsa

Såg discusar på Viasat Nature (tror jag det var) för inte allt för länge sen :)

Handlade visserligen om träd och rotsystem, men rätt som det var kom de seglandes. Mäktigt :)
#12 - 15 mars 2008 20:24
schizo skrev:
Skulle man inte via Zoopet och Cilklid.se samt Zoonen försöka ordna en lista med namnunderskrifter?

Det där tycker jag låter som en riktigt bra idé!

Annons