Dog alla mina Amano?

#1 - 17 september 2004 07:06
Jag köpte 10 st Amanoräkor för 2 dagar sedan och 2 dog ganska snabbt, vilket är trist, men det kan man väl ta. Resten simmade runt och utforskade och käkade och såg pigga o fina ut. Dagen efter (i går efter jobb) satte jag mig ner för att se hur det gick. Inte en enda räka. Jag satt o tittade i en timme ca, sen fanns det annat jag skulle fixa. Vaddå??? Är alla döda? Såg inga lik, men det är ju inte alltid man gör det.

Vatteninfo: PH 7.2, KH 13, nitrit 0, nitrat ca 20 (tillsätter kväve). 250 liter, mycket växter, en del rötter. CO2 med egen mäsk. Fiskar 25 kardinaler, 2 ancistrus, 6 pansarmalar, 5 honungsgurami.

Inga fiskar har dött eller ser sjuka ut. Räkorna var små, max 1.5 cm, men jag köpte dem på akvarieudstyr i Danmark som jag alltid handlar av och de har bra kvalitet.

Nån som har nån ide, eller KAN det vara så att de sitter o gömmer sig?

#2 - 17 september 2004 07:12
Svårt att säga... Eftersom flera stycken dött så kanske du koppat i dom lite väl fort. Räkor är rätt känsliga. Dock är dom helt fenomenala på att gömma sig. De kan vara försvunna i månader för att sedan dyka upp vid ett vattenbyte. (Vattenbyten brukar få dom att simma runt som galningar)

Peter
#3 - 17 september 2004 07:16
De sa till mig i butiken att släppa i dem långsamt. Jag hällde i mitt vatten i transportpåsen och lät den flyta i akvariet, efter ca 20 minuter så "kantrade" den och då började räkorna simma ut, av sig själv. Är det för fort? De andra såg pigga o gada ut efter 4 timmar, när ljuset slocknade.
#4 - 17 september 2004 07:18
Min erfarenhet säger att de säkert sitter och trycker någonstans. Mina tre räkor är ganska stora men jag tappar ibland bort dem men sen rätt som det är så sitter de på ett blad eller på "pumphuset" där det är lite mörkare.

En räka har jag haft som verklligen försvann, antingen så fick silverhajarna tag på den eller så kröp den helt enkelt ut ur karet.

/Petra
#5 - 17 september 2004 08:10
dom har inte hoppat ut då? dom är rätt bra på det..sen är det som de andra säger att de är rätt bra på att gömma sig
#6 - 17 september 2004 08:17
Heltäckande ramp. Men jag kanske ska kolla så de inte sitter fast-torkade på reflektorerna!
#7 - 17 september 2004 10:17
Jag hade 60 räkor i ett 270 liters förut. Ett tag var jag helt övertygad om att alla var döda, men dom hade bara gömt sig. Dom är helt otroliga. Är du förresten säker på att dom du hittade var döda? Det kan ju ha varit ömsade skinn?

/Henrik
#8 - 17 september 2004 10:24
Nix, jag såg att de slutade simma. Stress tror jag.

Annons