Döende gurami ??

#1 - 8 september 2007 05:18
[ATTACH]7469[/ATTACH]Hej!
Vi avlivade "farbror blå" för några veckor sedan då han blev svullen och fick små sår, nu är det så att våran "lilla Blå" också fått ett ganska stort sår på sidan och svullnat, så misstänker att vi snart äver får ta bort henne. Men vad kan det vara? Vad finns det för medicin, jag tänker närmast på övriga innvånare i akvariet.
Bilden är ngt dålig men kanske visar ngt
#2 - 8 september 2007 05:32
man ska nog ställa sig frågan! vad är det som försvagar fisken så att den inte kan stå emot bakeriella infektioner?
Det kan bero på stress från att den går med fisk den inte trivs med.
filtret ger en undermålig biologisk rening.
vattenbyte för sällan.
övermatning vilket belastar vattnet hårt och även fisken.
Jag tror tyvärr inte att din fisk kan räddas för den har redan en kraftig inre infektion som håller på att leta sig ut ur fiskens bukhåla...:(
#3 - 8 september 2007 07:56
Vattenbyten gör vi 1 gång/ vecka.
Men jag tycker att det varit svårt att få balans i det karet. Karet har bottenfilter system Vi valde dessutom när farbror blå dog att sätta in en liten pump just för cirkulationen att få rörelse i vattnet, så både bottenfilter + en liten pump går där i nu. Jag har funderingar på om det inte riktigt funkar med filtreringen att grusen är för små????
vi har mkt växter så syre finns i vattnet ingen nitrit. Funderar funderar. sedan har jag hört att dvärggurami är extra känsliga. Eller?

Annons