Döende Guppys...

#1 - 28 juni 2004 19:26
I ett av karen har jag guppys (från yngel till vuxna) tillsammans med diverse malar. Problemet började med att jag såg en juvenil (ca 2 mån) simma på sidan för att sedan övergå i att simma på rygg. Fel på simmblåsan tänkte jag och lät henne vara över natten. Hon var den enda som visade några som helst problem. På morgonen hade hon, tillsammans med en vuxen hanne och en hona till dött. Nu har jag ytterligare två som ligger på sidan och försöker ta sig runt, men dom kan inte. Ingen av malarna (inklusive pansarmalar och ancistrus) visar några som helst syptom..

Vad är detta?!

Snälla hjälp!!!
#2 - 28 juni 2004 20:45
kallas simblåseförlamning tror jag, flytta alla fiskar som uppvisar symptom på detta till ett karantänsakvarium, och gör ett ordentligt vattenbyte i ditt andra akvarium..

råkade själv ut för simblåseförlaming, men mig vetetrligen så finns det ingen medicin mot det..

två av mina guppyhonor dog, men resten av fiskarna klarade sig galant
#3 - 29 juni 2004 07:20
Har du ett karantänakvarium så är det bra att flytta dina sjuka fiskar dit, precis som "lådbilen" beskriver ovan. Annars rekommenderar jag delvattenbyten (10-20%) dagligen under 2-4 dagar och därefter delvattenbyte kanske varannan var tredje dag någon gång innan du övergår till vattenbyten 1 g per vecka. Mata gärna försiktigare än normalt under tiden.

Hoppas det reder ut sig!

/Sabina
#4 - 29 juni 2004 10:12
Har flyttat alla fiskar som visar minsta tecken redan, men dom är döda inom några timmar.

Gjort vattenbyten, men det fortsätter sprida sig.

Något som jag tycker är lite märkligt är att hannarna slutat uppvakta honorna helt och hållet. Annars brukar det ju vara ständig jakt, men det är helt lungt. Detta trots att de kvarvarande hannarna och honorna i det akvariet inte visar några tecken på sjukdom...

Tack för svaren, men det verkar som det bara går utför ändå...
#5 - 29 juni 2004 12:25
Det var mycket tråkigt att höra [:(]

Du kan prova att använda sökfunktionen och skriva in simblåseförlamning, då kommer det upp ett antal trådar om detta ämne. Kan händ att det finns något tips bland dessa?

Att dina guppyhanar har slutat uppvakta honorna kan ju tyvärr tyda på att de inte mår bra. Håll modet upp och fortsätt att göra några delvattenbyten.

Hoppas det reder ut sig!

/Sabina
#6 - 29 juni 2004 21:55
Hmm.. Har nu bara kvar fem honor och det konstiga är att det är de honor jag köpte in för en vecka sedan för att få lite färskt blod... Ja, åsså två hannar som jag själv fött upp då, men vet inte varför dom är så avvaktande mot honorna då dom uppvaktat dom tidigare.. Ingen av dom kvarvarande visar dock några tecken på att insjukna så nu håller jag tummarna...

Ang. simmblåseförlamning så är det som jag förstått det inte smittsamt och alla vattenvärden är helt ok! Har jag missförstått eller?..
#7 - 29 juni 2004 22:25
orsaken till ditt problem är just att du tänkte skaffa nytt blod.. guppies i dag är i många fall sönderavlade, med dåligt immunförsvar som följd. de tål helt enkelt inte varandras bakterier. prova med en ordentlig rengöring innan du släpper ihop guppies nästa gång.. men det bästa är att släppa ihop guppies från olika stammar i ett "nytt" kar, där det inte gått guppies tidigare så att de kan bilda en ny gemensam bakteriekultur.. men i nuläget? fortsätt o byt lite vatten, ofta.. Lycka till
#8 - 30 juni 2004 00:08
Hade "stor-städat" akvariet innan dom nya fick komma till men bevisligen var det ju inte nog.. Men det som är lite förbryllande är varför det isf slog ut den gamla stammen (som var betydligt större) istället för den lilla nya?.. Har ikväll bara 4 kvar av det gamla släktet vilket känns väldigt surt då jag har hållit på länge för att få det resultat jag hade...

Funderar på att lägga ner med gupparna och ägna mig enbart åt resten istället. Känns som man förlorat det man jobbat för när ens egenuppfödda dör och man måste börja om och vet att det tar år innan man är tillbaka igen.. [xx(]
#9 - 1 juli 2004 21:43
Tråkigt de där med dina guppies.. tyvärr finns det ingen logik över det du beskriver i att en "mindre" stam inte borde kunna slå ut en "större" stam.. Det kan vara tvärtom. Alltså i ditt fall har de nya guppies du köpt haft starkare immunförsvar änn de du hade tidigare, beror alltså inte på antalet fiskar.. Med ingen logik menar jag att ibland kan det gå hur bra som helst att blanda fisk från olika "bakteriekulturer". Men med guppy är det ofta ett vågspel. Tips: försök att få tag på kraftiga SVENSKODLADE guppy från någon odlare. De brukar vara ganska tåliga..
#10 - 5 juli 2004 18:32
Har enbart svenskodlat... Alla från samma uppfödare som i sin tur köper in. Ja, visst kan det vara en konstig logik bakom mitt uttalande. Men med tanke på att jag tycker det borde finnas en liknande bakteriekultur hos dom alla så.. Men det är klart, har ju avlat på dom i min tur och därigenom kanske förändrat det hela.. Ähh.. Jag svammlar, men du har rätt.
#11 - 10 juli 2004 15:17
okej, jag är inte så jättebra på det här med akvarier och sånt, men hade du de gamla guppyhanarna i samma akvarium som de nya honorna? kan det inte vara så att när du gjort rent akvariet kanske det har följt med lite gammalt vatten med fiskarna tillbaka? bara en gissning..

Annons