Visst MEN byter du 50% och sen upptäcker att nitriten istället är dubbelt så hög som innan bytet, vad har du din logik i det? Och du kan inte ha missat alla inlägg som just styrker detta fenomen (boomerang effekt)! Det här har vi ju malt runt en miljon ggr på zoopet (nu 1000 001). Vattenbyte kan oftast vara en björntjänst! tillsätter du däremot ett bakteriepreparat kan du oftast få ner nitriten inom nån timme!
Varför ska det ena utesluta det andra? du kan väl starta med alt 1 mycket växter och alt 3 fisk direkt och matning i kombination! ;)
Ja jag vet att detta med Nitrit har stöts och blöts 100 000 gånger och trots det blir ingen klokare på det!
Jag köper inte bumerang effekten rakt av. Det finns ingen logik i den. Om vi tittar på den lika omtjatade kväve cykeln så vet vi att X mg protein, ger Y gram ammonium, som ger Z mg nitrit som ger Å gram nitrat. Antalet mg/l ökar med molvikten på syret som tillförs vid oxideringen. Exempelvis så väger nitrit molekylen mycket mer än ammonium molekylen med de innehåller lika mycket kväve.
Tar du bort 50 % av soppan H2O/NO2 och ersätter den med rent H2O blir mängden NO2 halverad eftersom det inte finns något N i H2O. Orsaken till den så kallade bumerang effekten kan vara flera.
[LIST=1]
[*]Felvisande nitrit tester.
[*]Att vattnet vi tillsätter tar död på Nitratifierings bakterierna. Exempelvis med något desinfektionsmedel typ klor tillsatt i vattnet.
[*]Att nämnda desinfektionsmedel tar död på en massa bakterier och därför ökar protein lasten.
[*]Man kan också tänka sig att Nitratifieringen kan avstanna något med minskad mängd Nitrit.
[*]Den messt troliga förklaringen är att processen är mycket accelererad och den bara avstannar lite med ett vattenbyte. Processerna med nedbrytning av protein och oxidering av ammonium fortgår även om vi byter vatten. Då är det lätt att tro att det var vattenbytet som förorsakade ökningen.
[/LIST]
Hur förklarar du Fenomenet?
Ja visst idealet är en balanserad mängd växter och fisk och sedan långsamt låta allt växa till sig. Då hinner bakterier och alger anpassa sig också.
Edit:Glömde tilläga en viktig sak.
De olika bakterierna växer/fördubblas i olika takt. De som gör om Protein till ammonium växer fortast. Sedan kommer de som gör om ammonium till nitrit och sist de som gör om Nitrit till nitrat.
Dessutom måste de som gör om nitrit till nitrat vänta ut de andra. Detta gör att tidsfaktorerna blir förskjutna och när processerna pågår parallellt. (Undrar om jag begriper vad jag menar själv. Men kan inte förklara det bättre just nu!)