Döende Altum skalar?

#1 - 10 augusti 2004 07:53
Hej

Jag har 3 st altum varav 2 st har vuxit sig riktigt stora, ca 30 cm i höjd. Dock så har en helt stannat i växten samt ser ut att magra bort =( ca halva storleken mot de stora.

Den lille verkar inte få tag i maten som kommer ner i karet utan står vid sidan om och glor, även om maten åker framför munnen på den så verkar han knappt intresserad.

Som sagt så blir han tynre för var vecka som går. Och nu e han så tunn att jag befarar att han kommer att dö vilken dag som helst.

Vad ska jag göra???????
Ska jag lyfta ur den lilla till mitt 50 liters och testa att mata han separat under en viss tid???

HJÄLP.

#2 - 10 augusti 2004 08:39
Prova att flytta den.Kanske är så att han har råkat ut för någon tarm parasit eller liknande.Jag skulle prova att flytta honom till ett eget kar och ge det ett par dagar.Om den inte börjar äta så skulle jag testa med anti tarmparasit medicin
Fredrik
#3 - 10 augusti 2004 08:49
Jag skulle också flytta den... ge den en väldigt lugn miljö med skydd nästan runt hela karet. Salt och en temhöjning (om det behövs i den här värmen) kan också vara att tänka på...

Du kommer att få problem att sätta den i karet sedan, i alla fall var det så när jag hade tagit en scalare ur karet... Det löste jag genom att ta upp de två som var "chefer" till ett annat kar en par dar, så att sjuklingen fick bli först i akvariet... Sedan möblerade jag om lite bland rötterna och släppte i "kaxnissarna" och nu funkar det bra....
#4 - 10 augusti 2004 15:50
Hej

Jag har också problem med en av mina 9 altum scalarer som är halvrisig just nu, den är alldeles mörk/svart i färgen och trycker mest längs ena sidan i burken. Verkar ointresserad av både äta och att vara med de andra. Jag ser att den har naggade fenor och spröt kan den vara lägst i rang fast den inte är minst?
Några tips?
mvh
Åhsa
#5 - 19 augusti 2004 07:07
Nu dog ><;;;> :en. snyft.

Begravning utgår om en timma.

Annons