Döende akvarium

#1 - 29 april 2007 21:11
Hallå!

Det är ju förstås inte själva akvariet som är döende utan det som är i.. Jag har ett 50 liters akvarie som jag fick hjälp hos akvariehandlaren att inreda med växt, fisk o tillbehör för ca 3v sedan.

Köpte sand, nån sorts växt som ser ut som vass/grässtrån som är långa, 2 malar och några andra fiskar och jag skäms för jag inte vet namnet på nåt av dessa arter. han i affären kallade malarna för drakmalar i alla fall och de andra fiskarna är små o grå nu men skulle bli starkt blåa o gul/svart randiga och vara tåliga...(om de finns nån blå fisk som heter malawi så var de sånna ;)

köpte också en pump/filter, salt och nån 'tablett' man skulle ha i för att få bra balans..sen blev det förstås mat också, vad vet jag inte men det skulle vara bra för alla fiskarna

men nu till saken! har sett att växterna blivit bruna i ändarna o tappat de få stråna som finns på dom.. trodde det var fiskarna som gnagde på dom men så hittade jag den ena malen flytandes på sidan på ytan av akvariet nu precis..

petade lite på stackarn o efter ett tag sprattlade han till för att snart flyta upp igen.. såg att fenorna var trasiga också.. har inte ens lagt märke till det förut :(

tittade på den andra och den hade visserligen bara lite trasigt på en fena.. men ändå..jag måste ju ha gjort nåt fel i vattnet?

från början satt malarna bara på pumpen hela dagarna men sista tiden har de simmat omkring som galningar .. kanske malar är så aktiva.. men ändå :)

antar att det är försent att rädda den som ligger o flyter på sidan även om den inte är död på riktigt än... men ja vill ju hitta felet så inte fler dör!!

ja ser föresten inget fel på de andra fiskarna.. men ja kan ju å andra sidan inget ..

hoppas nån kan hjälpa!
#2 - 29 april 2007 22:58
Det är nog bäst du testar vattenvärdena. Och om det nu är någon Malawiciklid du har, så är akvariet rejält för litet. Men det verkar ju lite väl konstigt att någon i en djuraffär sa att du kunde ha Malawi i 50 liter, så jag hoppas det inte är det..
#3 - 30 april 2007 06:47
Att malen mår dåligt kan ha berott på syrebrist (skaffa mer växter och se till att pumpen du har gör att ytvattnet i akvariet rör sig mycket!) men det kan också ha berott på för höga värden av nitrit i akvariet.

Införskaffa ett set med dropptester i djuraffären! (Fråga dom om det). Sen tester du värdena för nitrit, ammonium, pH, KH och så kan du posta dom här i forumet.

Nitrit och ammonium ska ligga på noll. gör dom inte det måste du börja byta 20-30% av vattnet varje dag tills värdena går ner, för annars kan fiskarna må dåligt eller till och med dö.

Sedan tar det några veckor innan en bra bakteriekultur har byggts upp i pumpens filter, och då kan dessa bakterier se till att det inte blir någon nitrit.

Tvätta vad du gör inte av filtret! om du ser att det blir skitigt: kläm bara lite på det i en hink med gammalt akavarievatten och sätt sedan tillbaka det. De flesta nyttiga bakterierna finns där i!

Kom också ihåg att inte mata fiskarna så mycket, mata bara jättejättelite, så att dom hinner äta upp det på någon minut - inte så mycket att maten sjunker till botten.

Lycka till!
#4 - 30 april 2007 06:50
Och zooaffären har troligen sålt fiskar till dig som vill ha ett mycket större akvarium än vad du har. Gå tillbaka till djuraffären och köp några fina små platy, guppy eller andra fiskar som är tåliga och trivs bättre i ditt akvarium. Du kan också köpa ett litet stim med små tetror, till exempel neontetror. Men Malawi passar nog inte så bra i ditt lilla akvarium.

Läs här på Zoopet först om den fisken så du ser hur stor den blir! Gå till "Avdelningar" högst upp och sen "sötvattensfiskar: artbeskrivningar" högst upp och sök på till exempel platy, guppy eller liknande.
#5 - 30 april 2007 06:56
En sak till: Innan du hinner testa värdena kan du, för säkerhets skull, byta cirka 20% av vattnet och se om det blir någon skillnad på fiskarna..
#6 - 30 april 2007 07:10
att "gräset" blir brunt i topparna kan bero på att dom inte gillar flytten.
klipp ner dom och sen rekomenderar jag pmdd som gödning för växterna.
snegla in på www.plantswap.se när det gäller växter...
personligen så har jag fått otroligt mycket hjälp där just i växtbiten.

ang fenorna så kan du fått fenröta eller ngt skit.
svårt att sitta på ett forum och gå efter ord bara :)
men gör vattenbyte dagligen ett tag framöver tills du köpt tester (glöm inte ngn form av förberedande medel som aquasafte eller liknande och ektozon 1 tsk/50L)
har du rätt grader för dina fiskar?
har du verkligen fått rätt mat till malarna?
jag hade nog gått ner och kollat vad det är för fiskar jag köpt (skriv på en lapp om det är krångliga namn) å sen satt mej och googla som en dåre.
ta med den döda fisken oxå när du ändå går ner och be dom kolla om det är fenröta på den.
#7 - 30 april 2007 10:02
pumpen bubblar på bra vid ytan.. så luftbrist borde det inte vara..

om det skulle vara fenröta, borde det inte då drabba alla fiskarna och inte bara malarna?

läste omkring förut i forumet här o det står ju att malar inte ska ha fling-mat.. det var flingmat han i djuraffären sa att vi skulle ha o att de gröna flingorna var bra för malarna..?

angående värmen så har vi i alla fall ingen värmare i akvariet, vi frågade om det i affären men han sa att de inte skulle behövas för dessa fiskar skulle klara de flesta temperaturer o vatten i rumstemp. skulle inte va nåt problem..

ska ta en sväng förbi djuraffären ikväll o fråga mer om den döda fisken o se om det verkligen var malwis vi har .. blir ju osäker på hans kunnande nu när han verkar ha rekommenderat fel saker

tack för svaren i alla fall!
#8 - 30 april 2007 10:21
Nu vet jag inte vilka malar du har men dom behöver oftast algtabletter för att växa o må bra, nog äter dom flingfoder men bara det som hammnar på botten dvs överblivet foder och överblivet foder är absolut inte bra för dina vattenvärden, risken är överhängande för ammonium/nitritförgiftning speciellt i ett nystartat akvarium.
#9 - 30 april 2007 11:44
Om du byter 10-30 % av vattnet varje dag behöver du inte kolla nitriten (det finns inte mycket mer du kan göra) men det skall dras ner till 1 gång per vecka efter några byten. Men Kolla gärna de andra värdena som pH tex.

Malarna kan rigtigt behöva lite specialfoder i ett nystartat akvarie (vilka alger eller så tänker de äta?)
#10 - 30 april 2007 21:13
Jaa.. jag blir en aning irriterad att det får finnas en sådan grov okunskap om fiskar i vissa djuraffärer. Om det är så borde de inte få sälja akvariefisk. :/
#11 - 9 maj 2007 16:58
Tycker detsamma

liindaa skrev:
Jaa.. jag blir en aning irriterad att det får finnas en sådan grov okunskap om fiskar i vissa djuraffärer. Om det är så borde de inte få sälja akvariefisk. :/

Magdalena (maggan) jag tycker du ska läsa på och skaffa dej fet info om alla fiskar och växer, vattenvärden osv... så att den där bengan i affären inte kan lura dig.... hoppas de flyter på med karet... personligen tycker jag att akvarium under 100 liter ofta bara får problem. det verkar som att det inte KAN blir någon riktig balans i vattnet.

I allafall vad jag har fått erfara:(

Men att folk i affärer bara prackar på en massa onödigt skit! eller säger fel saker bara för sälja och få pengar!
Det är ju djur dom säljer till folk. Säljer man en hund och säger att
"den äter bara gurka och ha den i ett mörkt rum med mycket vatten. det gillar hundar" då vet ju inte köparen vad den ska göra och hunden dör...

Blev bara så upprörd... Lycka till med karet Maggan

Annons