Döende?

#1 - 4 oktober 2003 12:24
Hejsan!

Min kampfisk-hona har blivit mycket konstig. Den senaste tiden har hennes buk blivit väldigt stor..la inte så mycket vikt vid det i början, men idag gör hon inget..hon bara ligger på botten, simmar upp ibland och hämtar luft..och sedan ner igen..är hon sjuk, full av ögg eller vad kan det vara?
#2 - 4 oktober 2003 12:25
Har du kollat hennes avföring, den brukar ge en indikation. Det kan vara bukvattensot, då blir avföringen vit och trådaktig.
#3 - 4 oktober 2003 12:43
Om vi låtsas för en stund att det är bukvattensot..hur gör jag då..hur stor ärdödligheten osv? har inte haft nån chans att se avföringen eftersom hon ligger på botten, och är det smittsamt..är det det så bör jag kanske isolera henne och byta vatten i akvariet?
#4 - 4 oktober 2003 12:47
Dödligheten är 100% av mina erfarenheter. Oftast märker man det inte förren det är för sent. Har magen börjat svälla är det så långt gånget att det är för sent. Att titta på avföringen och fenorna på sina fiskar avslöjar mycket om konditionen på fisken. Håll fisken avskillt. Förmodligen är det något fel i akvariet där fisken gått, vattenvärde, foder, stress mm. Kolla över dina rutiner.
#5 - 4 oktober 2003 12:49
Tack för hjälpen..skall isolera henne genast och se över vatten..de andra fiskarna ink. andra kampfiskhonorna har inga problem med födan, så det tror jag inte att det ät..stress skulle det kunna vara eftersom hanen varit på dem ganska myckt sista veckorna..skall göra iordning ett mindre kar åt henne.

Smittar bukvattensot om det nu skulle vara det?
#6 - 4 oktober 2003 13:10
Nej det smittar inte direkt. Men eftersom det beror på vatten, foder stress mm så är det tänkbart att de andra fiskarna också blir sjuka.
#7 - 4 oktober 2003 15:13
Ok. nu har jag isolerat honan och kan se på henne närmare.
Hon är mycket svullen
ignorerar all mat
Hennes fjäll står ut
Ligger bara på btten och går upp ör att hämta syre ibland

kan detta vara bukvattensot eller kanske nåt annat mindre ofarligt?
Är det obotlig sjukdom så ligger en mecry-kill nära till hands eftersom jag tycker det är dumt att hon lider till döds.
#8 - 4 oktober 2003 15:16
Tror det är bukvattensot, svårt att säga när man inte ser fisken. Vänta en dag och se vad som händer. Blir det inte bättre så tycker jag du ska avliva fisken.
#9 - 4 oktober 2003 15:39
Jäklar, men tack för hjälpen. nu är iaf fisken isolerad och har gjort ett vattenbyte på akvariumet...hoppas nu bara att ingen annan fisk är smittad av detta...kan dock intebli klok på vad det kan vara utom möjligtvis stress..vattnet hade bra värden, maten sker regelbundet. Men kamp-fiskhanar kan ju vara rent för jäkliga mot honorna ibland.. =(
#10 - 4 oktober 2003 23:01
Hon dog tyvärr =(

Annons