Dödshjälp

#1 - 11 september 2006 20:40
När hoppet verkligen är ute för en liten liten neon, vad gör man.
Jag har inte hjärta att se den lida till döds, medans hans "kamrater" testar o tugga på han fö o se om han ännu lever.
Ge mej ett tips på döds hjälp som är minst plågsamt för fisken, som en blödig människa klarar av, snälla.

Hur gör ni vid en "avlivning"???

*Snyft*:( [B)]
#2 - 11 september 2006 20:49
Usch, vad jobbigt! :(
Jag lägger fisken i en mjuk tygbit eller hushållspapper. Och slår den i huvudet med en hammare. Usch, jobbigt! Men det måste ju göras, för fiskens bästa...
#3 - 11 september 2006 21:47
I går fick jag ge en kardinaltetra-flicka dödshjälp [:(] Plockade upp henne med håven, la henne på en skärbräda (stängde av min hjärna) och skar snabbt av hennes huvud med en stor och vass kniv. Det gick väldigt snabbt men det kändes jobbigt :(

Vid tidigare tillfällen har jag gjort som Birgitta beskriver. Funderar på att ta reda på mer information om nejlikolja. Skulle den vara så effektiv och smärtfri som några säger så vore det ett bra alternativ. Det känns inte bra att fiskens sista stund i livet ska vara utanför vattnet. Bara det måste innebära både stress och ångest.
#4 - 7 oktober 2006 18:29
nejlikolja har fungerat bra för mig. Avlivningen blir lättare för mig som inte kan klippa huvudet av en fisk. kostar ca 50kr i hälskokostaffär (de blir nog tvugna att beställa hem den..).

edit: det tar några minuter innan fisken är död. jag brukar lägga ner den i en burk och sen släcka och gå därifrån några minuter.
#5 - 7 oktober 2006 18:37
Är nejlikolja en produkt man droppar i? Har aldrig hört talas om det men det låter mycket intressant. Tyvärr måste man ju ibland ta ansvar för deras väl och ve genom dödshjälp...
#6 - 7 oktober 2006 19:50
Dödade också en fisk idag, en platy som hade mått dåligt i flera dagar. Tredje fisken på 2 veckor.
#7 - 7 oktober 2006 20:06
Är det bara jag som är feg och låter naturen ha sin gång?
#8 - 8 oktober 2006 04:21
Naturen har inte sin gång i ett akvarium. När en fisk blir dålig i naturen blir h*n oftast uppäten av en rovfisk och slipper den utdragna och långsamma döden...
#9 - 8 oktober 2006 06:23
Jag väntar länge innan jag vågar göra något, jag har bara fredliga fiskar så ingen av dom bits. Men om jag ser att den lider tar jag bort den direkt.

Annons