Dödsfall under natten!

#1 - 4 april 2008 07:09
En av de två honorna dog under natten!

Från att ha varit hur pigga, nyfikna, hungriga, och glada i förrgår, märkte jag igår att hon var lite stillsam......för att sedan sitta o kura bakom pumpen mesta delen av dagen och kvällen.

När jag matade dem, vaknade hon till och simmade ut från sin viloplats och åt litegrand, men en stund senare hade hon åter parkerat sig där bakom i stillhet. Imorse låg hon på botten i mitten av akvariet.

De andra två är lika pigga o glada som tidigare. Hungriga och lekfulla.

Vad tusan kan ha hänt???

Jag har varit väldigt noga med uppstarten och försiktigt introducerat både de få fiskar jag har, samt växterna och dess inbördes sammansättning. Vattentempen ligger på ca 25 grader och fiskarna tycks må jättebra.
FredrikW
#2 - 4 april 2008 07:18
vad är det för fiskar vi pratar om?
#3 - 4 april 2008 07:31
Det är svart Molly vi pratar om.

Jag startade alltså med en hane och två honor i ett 200-liters akvarium för någon vecka sedan.
#4 - 4 april 2008 10:35
Ingen med erfarenhet som vågar sig på en träffsäker gissning?
#5 - 4 april 2008 11:01
Gammal fisk? Nitrit? Vita prick? Bakterier? Eller en kombination kanske?
#6 - 4 april 2008 11:28
Nej, det tror jag inte. Ang. åldern kanske. Uppskattningsvis något knappt år.
Inga prickar.
Vattnet verkar friskt eftersom de båda ser ut att må prima.
#7 - 4 april 2008 11:36
Nitriten/bakterier slår ut den svagaste fisken först. Det finns inget sätt man kan se/lukta på vattnet för att avgöra om du har nitrit eller inte, bara ett vattentest fixar det. (kostar ca 80 kr och du behöver ett dropptest, inte stickorna).
#8 - 4 april 2008 11:51
Okey.
Jag "körde in" akvariet först med två dagar med bara substrat och ett par stenar....sedan sådan där kemist "bakterieboost" som skulle ordna en bra bakteriekultur i akvariet. Efter detta tillsatte jag tre fiskar då, modell mindre.

Är det alltså ändå nitritrisk med den uppstarten?
#9 - 4 april 2008 11:58
Det bör inte vara nitrit med tanke på att du endast har tre fiskar i ett 200l kar? Nitrifikationen bör egentligen inte ha kommit såpass långt att du märker av någon nitrit ännu, möjligen ammonium/ammoniak, dock bör de mängder som produceras vara såpass små att de utarmas i ett såpass stort kar. Klart kan många andra faktorer spela in men det var bara en tanke.
#10 - 4 april 2008 12:07
Det kan vara så enkelt att du har matat dom för mycket. Hur ofta och mycket matar du dom? :)
#11 - 4 april 2008 12:19
Mjo, får nog sälla mig till Sultanen där .. 3 mollys i en 200litare borde inte ens ge en tillstymmelse till nitrit.

Tänkte inte på det :D
#12 - 4 april 2008 12:44
Jag tycker inte jag matar dem mycket. Ser till så att de inte får mer än de äter upp på någon minut eller så. Matar dem uppdelat på tre tillfällen med bara en väldigt liten nypa per gång.
#13 - 4 april 2008 20:37
När man matar så ska inget komma ner till botten. (flingfoder iaf) & 3 ggr per dag e nog lite mkt med tanke på att det inte är yngel.

En mkt vis akvarist sa till mig för många år sen när jag fick nitrit -"Ta sån liten nypa du tror att dom äter, halvera det & halvera det sen en gång till så e iaf risken för nitrit minimerad!"

Kanske en liten hint om hur lite 3 fiskar äter. Hade nämligen 3 mollys då precis dom du har nu.

Lycka till!

Mvh Eva
#14 - 8 april 2008 06:09
Gammal fisk?

Vi startade vårt akvarium i Januari och har Dalmatinermollys där honan tidigt fått yngel i två omgångar, och vi har även kardinaltetror.

Nu har vi ett yngel kvar av de senaste och igår kväll låg föräldrarna mest stilla på botten. Jag trodde att de möjligen höll på med något parningsaktigt, men i morse betedde sig honan mycket underligt så därför funderar vi nu på vad det kan vara för fel på henne då inga andra visar tecken på dåliga värden när t.o.m. ynglet simmar frejdigt omkring. Hon ligger still i en båge, rör sig knappt, simmar ibland lite och lägger sig därefter i en båge någon annanstans.

Är det åldern, eller vad kan det vara? Då fick vi gammal fisk när vi handlade för två månader sedan.

Th Ahlberg
#15 - 8 april 2008 13:00
Th Ahlberg skrev:
Vi startade vårt akvarium i Januari och har Dalmatinermollys där honan tidigt fått yngel i två omgångar, och vi har även kardinaltetror.

Nu har vi ett yngel kvar av de senaste och igår kväll låg föräldrarna mest stilla på botten. Jag trodde att de möjligen höll på med något parningsaktigt, men i morse betedde sig honan mycket underligt så därför funderar vi nu på vad det kan vara för fel på henne då inga andra visar tecken på dåliga värden när t.o.m. ynglet simmar frejdigt omkring. Hon ligger still i en båge, rör sig knappt, simmar ibland lite och lägger sig därefter i en båge någon annanstans.

Är det åldern, eller vad kan det vara? Då fick vi gammal fisk när vi handlade för två månader sedan.

Th Ahlberg

Hur är "bågen"? Putar magen ner eller putar ryggen upp?
Om hon spänner sig så att magen.. Äh, tänk dig en banan, då kan det var yngel på G. De gör spänner sig på detta vis för att det ska vara lättare för ynglen att komma ut. Annars vet jag inte vad det kan vara..
#16 - 8 april 2008 14:05
Hallå där va!

Inte sno min superviktiga tråd som handlade om dödsfall och utnyttja den till presumtiva problem i akvariet : )
#17 - 8 april 2008 14:29
perfetto skrev:
Hallå där va!

Inte sno min superviktiga tråd som handlade om dödsfall och utnyttja den till presumtiva problem i akvariet : )
det kan vara så att de helt enkelt inte klarade omställningen till det nya vattnet...
#18 - 8 april 2008 18:16
Black molly är känsliga fiskar; de är egentligen bräckvattenfisk så i sötvatten kan de lätt trilla av pinn. Det är osannolikt att din hona dog av ålderdom; om hon var nyinköpt var hon antagligen kanske 6 månader gammal, knappast över ett år i alla fall. Hon kan däremot ha haft sjukdom med sig från affären/uppfödaren, det är mycket vanligt.

Man kan få nitrit i ett nystartat akvarie helt utan fisk, så tre molly räcker definitivt.

Det går faktiskt att känna på lukten om ett akvarium har nitrit/ammoniak problem; det är mest en vanefråga att lära sig hur det luktar, när man väl känner igen den missar man det inte.

Flera matningar per dag i ett helt nystartat akvarium är kanske inte helt lyckat. Ta det lugnt med matningen första 1-2 veckorna. När akvariet är igång kan du öka matningen; så länge inte mat blir liggande och ruttnar är det lugnt.

Du säger att du startat upp akvariet "efter konstens alla regler" - dvs med filterbakterier? I så fall minskar sannolikheten att hon dog av nitrit.

Ditt akvarium har varit igång hur länge? Om det är mer än två veckor är risken för nitrit också lägre, för då bör filtren ha börjat komma igång.

Om vattnet luktar illa har du nitrit/ammoniak problem, och bör göra stora vattenbyten. Om det inte luktar illa kan det ändå vara läge att byta en del vatten. Lös gärna upp en matsked salt i lite akvarievatten och tillsätt till akvariet - redan ett par miljondelar salt sänker drastiskt giftverkan av nitrit.

Städa inte akvariet eller filtren! Tillsätt inte medicin på måfå!
#19 - 9 april 2008 05:54
Åh nej, perfetto, jag försöker inte sno din tråd, men istället för att starta en egen för att få svar brukar jag göra en sökning för att finna mina svar, och hittade denna som jag tyckte var liknande vad jag var ute efter.

Min hona dog igår, stod med huvudet ner i botten och kroppen i en krokliknande båge. Kan det ha varit yngel på gång igen som soffan96 funderade på?

Mitt enda yngel som är kvar sedan förra födseln simmmar glatt omkring fortfarande och pappa dalmatiner likaså samt kardinaltetrorna.

Men det är klart; det luktade illa när jag bytte vattnet för en vecka sedan. Kan det ha utlöst något som bara gick på / fanns hos honan, även om det var en vecka eller mer sedan och då fanns där inga symptom på att det skulle varit något fel på någon av fiskarna.

Th Ahlberg
#20 - 9 april 2008 05:56
Th Ahlberg skrev:
Åh nej, perfetto, jag försöker inte sno din tråd, men istället för att starta en egen för att få svar brukar jag göra en sökning för att finna mina svar, och hittade denna som jag tyckte var liknande vad jag var ute efter.

Min hona dog igår, stod med huvudet ner i botten och kroppen i en krokliknande båge. Kan det ha varit yngel på gång igen som soffan96 funderade på?

Mitt enda yngel som är kvar sedan förra födseln simmmar glatt omkring fortfarande och pappa dalmatiner likaså samt kardinaltetrorna.

Men det är klart; det luktade illa när jag bytte vattnet för en vecka sedan. Kan det ha utlöst något som bara gick på / fanns hos honan, även om det var en vecka eller mer sedan och då fanns där inga symptom på att det skulle varit något fel på någon av fiskarna.

Th Ahlberg

Endel honor dör innan de ska föda, varför vet jag inte riktigt men det har jag hört flera gånger.. Så det kanske var yngel endå.. Vad vet jag
#21 - 9 april 2008 06:13
Njae.. luktar vattnet illa är det nog snarare vattenkvaliteten eller någon form av sjukdom (måhända orsakad av dåligt vatten) än förlossningsproblem..
#22 - 9 april 2008 06:33
Mina två nu levande små svartingar mår utmärkt och far omkring o busar med varandra. När det är matdags - vilket innebär väääääldigt lite flinor mellan tummen o pekfingret - äter de upp den maten på sådär 10 sekunder eller nåt.
Vattnet är kristallklart och växterna fräscha.

Så ser miljön ut för tillfället. Jag misstänker alltså att den lilla honan som dog var sjuk på något sätt.

I eftermiddag ska två malar införlivas i miljön, men det tar jag i en annan tråd : )

Annons