Dödligt vatten och fiskdöd - KATASTROF!!!

#1 - 17 juni 2011 21:53
Texten är borttagen av personliga skäl
#2 - 17 juni 2011 22:08
Om akvariet stått utan vatten nu så är antagligen alla bra bakterier i bottensubstratet döda.

Om jag var du skulle jag tvätta ur akvariet och allt bottensubstrat. Sen skulle jag läsa detta:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287 (Det du gör nu är helt enkelt en nystart av ditt akvarium).
Efter det skulle jag köpa ett nitrit-test. Det är mycket fisk att starta upp akvariet med. Om du börja få nitrit i akvariet så gör dagliga vattenbyten på 50% tills det är borta igen. Vänta sedan en månad och håll koll på nitriten. Efter det kan du börja göra ett vattenbyte i veckan igen.

Varför har du strålen från innerfiltret över ytan? Hela filtret ska vara under ytan. Strålen ska helst vara riktad mot ytan så att det blir rörelse på den.

Hur har du rengjort filtret? Jag misstänker att du rengjort det för mycket. Jag brukar tappa upp lite vatten från akvariet i en hink. Sen kramar jag ur filtret i det vattnet bara och sen tillbaka i akvariet. Man ska bara rengöra filtret när det börjar tappa kapacitet (det inte blåser lite mycket längre).
#3 - 17 juni 2011 22:09
Låter som nitrit. Googla. Synd att du rengjorde filtret, det var tyvärr ingen bra åtgärd. Nu har du ju tagit ut allt vatten, fyll på med nytt, gärna vattenberedningsmedel och hoppas på det bästa.
#4 - 17 juni 2011 23:17
Jag tror på ammoniakförgitning pga det snabba dödsförloppet!
Jag tror på följande senario: akvariet har haft en hög belastning och lite sisådär med vattenbyten och ett litet innerfilter som inte har kapaciteten att säkerställa den biologiska filtreringen, reultatet av det blir en ökad koncentration av ammonium (realativt harmlöst) och troligen lite förhöjda nitritvärden, när sen vattnet byts ut med kranvatten som har ett högra PH så stiger PH i akvariet och det harmlösa ammoniumet omvandlas delvis till ammoniak som är väldigt dödligt och fisken får panik och kan som du erfarit försöka hoppa ur akvariet, dödsförloppet kan gå mycket fort!
#5 - 18 juni 2011 08:09
Okej, men nu är nästa problem. Alla fiskar är räddade nu. Nu har pumpen också "dött".

Hur lång tid tar det att återställa akvariet?
Vattnet luktar just nu pyton, mycket kväljande lukt :P
#6 - 18 juni 2011 08:47
Iqaluk skrev:
Okej, men nu är nästa problem. Alla fiskar är räddade nu. Nu har pumpen också "dött".

Hur lång tid tar det att återställa akvariet?

Vattnet luktar just nu pyton, mycket kväljande lukt :P
Går fort att få igång det men du få INTE mata ett dugg på några dagar, därefter ytters sparsamt! Töm helt och rör om gruset när du tömmer, Fyll upp karet tillsätt vattneberedningsmedel och en bakteriekultur, sätt i ett fungerande filter och introducera fiskarna när tempen är där den ska vara! Sen tar det minst 1 mån innan det har stabiliserats! Håll inte på och byt massa vatten första månaden, då drar du ut på kvävecykelns etablering, efter 1mån börjar du med 30% vattenbyte varje vecka! Matar du väldigt sparsamt så funkar detta väldigt bra!
#8 - 18 juni 2011 10:41
Så bra. Jag har skaffat ett reservakvarium nu (18 l nano) och håller på att förbereda nytt vatten. En del skall flytta dit och några flyttar med Berra till ett provisoriskt akvarium. Sen skall jag, när jag får tid igen, rensa det sjuka akvariet.

Orsaken vet jag nu och det var ammoniakförgiftning - övermatning.

Annons