Dödligt saltbad?

#1 - 30 september 2010 19:04
Har haft ett antal guppy som mått sämre och nåfra som har dött den senaste tiden. Idag var det ytterliggare en hane som såg hängig ut. Tidigare har det hjälpt en del andra guppys att må lite bättre då jag tgit ut dom ur karet och saltbadat dom i en separat behållare i 5-15 min. Alldeles nyss gjorde jag likadant med min stora praktfulla hane, När jag går tillbaka till behållaren ca 10 min efter att jag lagt i honom är han stendöd och stel som en pinne!

Var det jag som orsakade detta? Var saltbadet dödligt? Jag har ju salt badat flera andra fiskar på samma sätt.

Tacksam för svar!

Oskar
#2 - 30 september 2010 19:13
Någon som har en tanke?
#3 - 30 september 2010 19:17
Aldrig använt saltbadsmetoden men det är ju så att man måste hålla koll på fisken och avbryta badet om den börjar tuppa av!
#4 - 30 september 2010 19:18
Alltså, kan inte direkt säga att den "började tuppa av". Det var mer stilla-simma-stilla-simma-stilla-stendöd
#5 - 30 september 2010 22:13
Det kan väll vara så att han helt enkelt var för sjuk för att överleva trots saltbadet? Sen har jag för mig att jag läst att tillsätta saltet inte är så farligt(för fiskar som tål det såklart), dock att avvänja fiskarna igen är mer riskfyllt och bör göras långsamt, men det kanske inte är en faktor när de bara får ett kort saltbad?
#6 - 1 oktober 2010 08:05
Det går förstås att döda fisk med för starka eller långa saltbad, men jag antar att du gjorde likadant som du brukar.

Saltbadet stressar fisken, antagligen puttade det så att säga en väldigt sjuk fisk över kanten.

Annons